Автономните коли и краят на собствеността

Моделът на собственост на автомобила ще отстъпи място на екосистемите за споделено пътуване
(снимка: CC0 Public Domain)

Една от най-големите промени, които човечеството ще преживее през настоящото десетилетие, е възходът на автономните превозни средства. Това носи както позитиви, така и потенциални опасности. Промяната ще обхване всичко – от личния живот до индустрията.

„Благодарение на възхода на изкуствения разум скоро машините ще станат способни да шофират без надзор”, казва Роман Ямполски, изследовател в областта на изкуствения разум в Университета в Луисвил, цитиран в публикация на Gizmodo. Според Линдзи Васер, съпредседател на групата за защита на личните данни McMillan и нейната група за киберсигурност, въздействието на широко разпространените автономни превозни средства (АПС) ще бъде „огромно”.

„Редица индустрии ще бъдат засегнати. Загубата на работни места е неизбежна, като това ще обхване както директно засегнатите организации – такива като компаниите за таксиметрови услуги и логистични камиони – така и свързаните с тях отрасли като например автомобилното застраховане, бензиностанциите и съоръженията за паркиране”, смята Васер.

Край на собствеността

Настъплението на АПС ще се отрази и на начина, по който хората и домакинствата подхождат към транспорта, казва тя. Цената за притежаване на АПС дълго време няма да е по силите на повечето семейства, особено тези с по-ниски или средни доходи. Те няма да са в състояние да закупят такъв автомобил в близко бъдеще. „Въпреки това много потребители вероятно ще се откажат от модела на собственост на автомобил в полза на екосистемите за споделяне на превозни средства”.

Рискове

Въпреки че се очаква да има много ползи, свързани с АПС – например подобрена безопасност, повишена енергийна ефективност и мобилност за лицата, които не могат да шофират – технологията е свързана със значителни рискове. Така например, автономните коли могат да се използват злонамерено – като оръжие, ако хакер или кибер-терорист придобие контрол над автомобила.

За последиците от подобна ситуация можем да съдим по случаите от последното десетилетие, когато терористи използваха микробуси и камиони, за да атакуват централни градски локации, убивайки десетки невинни граждани.

Данните

Обемът на данните, генерирани от автономните превозни средства, ще са колосални. Това е на път да се превърне в мини-индустрия. От друга страна то поражда реални опасения за защитата на информацията, поверителността, личната неприкосновеност.

Въпреки че някои пазарни анализатори подкрепят ползите от доброволните кодекси на поведение в различните индустрии, по-вероятно е да се очаква правителствата да въведат конкретни закони за регулиране на боравенето с данни в автомобилната индустрия, прогнозира Васер.

Градовете

Градската среда ще се преобрази напълно благодарение на възхода на автономните превозни средства, казва Сара Кауфман, асоцииран директор на Центъра за транспорт на NYU Rudin. Тя смята, че голяма част от 2020-те ще бъдат белязани именно от възхода на АПС.

„Всички и всичко ще се движат на флотилии”, казва Кауфман. „Ще има флотилии от таксита, флотилии от логистични камиони, мотори, дронове. В градовете ще липсва притежание на превозни средства”.

Вместо това, според нея, хората ще пътуват благодарение на голяма, дълбоко интелигентна мрежа, в която транспортът ще е съобразен с редица индивидуални фактори – например личния календар със срещи, персоналното настроение, физическия състав и транспортните нужди на конкретния човек. Всяко придвижване ще се изпълнява със средство, подходящо за конкретния човек в конкретния момент.

Разумни препоръки

Нещо повече, изкуственият разум ще е стигнал дотам, че телефоните ни и гласовите ни асистентите ще са част от транспортния пейзаж. Те ще се намесват, например за да кажат нещо от рода на „снощи яде твърде много пица, по-добре е днес да вземеш велосипеда и да повъртиш педалите до работа” или пък „тъй като трябва да заведеш детето и неговите три другарчета на тренировка днес, по-добре е да вземеш този мини-ван”.

Всички превозни средства на улицата ще се разпознават взаимно и ще се движат в перфектен синхрон, за да избегнат сблъсъци и конфликти, казва Кауфман. Разбира се, те ще се движат по-бавно, „но безопасно и специфично за нуждите на потребителите”, казва Кауфман.

Коментари по темата: „Автономните коли и краят на собствеността”

добавете коментар...

  1. ..

    Леко взе да ми писва от малоумните мокри сънища на алчни “предприемачи”.

    Нека започнем с простия факт, че коли под наем, под различни форми, има от над 100 години.

    1. Още през 1916-1917г Форд е давал под наем Модел Т при цена от 10 цента на миля.

    2. От гледна точка на потребителя, всяко такси реално е “самоуправляема” кола под наем.

    3. Spark и подобните услуги са пак коли под наем.

    Твърдението, че ИИ (A.I.) ще свали цената на пътуването е базирана само и единствено на идеята, че ще бъде премахнат шофьорът от таксито. Нищо повече.

    Но, тази идея е тривиално оборима като погледнете цените на Spark и на колите под наем.

    Spark започна с разумни цени. С увеличаване на търсенето, увеличиха рязко автомобилния парк, но вместо да задържат цените или дори да ги свалят, те ги повишиха до абсурдни нива.

    Последния път, в който ползвах Spark, реално ми излезе по-скъпо от такси, въпреки че с тяхната услуга съм натоварен с всички отговорности на шофьор, за разлика от таксито.

    А, само им разгледайте неустойките на Spark – ползването на колите им носи многократно по-голям финансов риск, отколкото ползването на обикновено такси.

    Вярно е, че Spark нямат конкуренция, но дори и да се появи, в дългосрочен план капиталистическият модел винаги води до окрупняване на бизнеса и формиране на картели.

    В този смисъл не отричам, че най-вероятно ще има един силно благоприятен период за потребителите, но той ще дойде след може би 5-10 години и ще трае не повече от 10-15 години. После ще стане много, много по-зле, защото ще злоупотребят с пазарното си положение.

    През абсолютно същият процес е минало здравното застраховане в САЩ – преди 20 години е довело до бум в здравеопазването, а в момента основно дерат хората и им отказват изплащане на премии по всевъзможни причини.

    Същото е и с жилищата, в световен мащаб – изплащането на ипотеката е равностойно или дори по-евтино от плащане на наем. Банката иска 3-7% марж под формата на лихва, рентиерът иска поне 20-30% марж като печалба.

    И за да не съм голословен, ето числа от 2018г от UK:
    Средният наем в UK е бил £912, докато средната вноска по ипотека е била £723 (при лихва от средно 2.48%). Това са 26% разлика.

  2. Хм

    Това в даден момент ще стане ужас. След време ще излезе някой “загрижен” политик и ще каже – хората, които шофират са твърде опасни. Трябва да им отнемете автомобилите. Защо са им, като вече съвсем достъпно могат да ползват автономните превозни средства на корпорациите.

  3. к

    Другарете се разпискаха веднага 😀

  4. :o)

    “Който ни освободи – той ще ни зароби!” 🙂

  5. dedo

    Тоест, само корпорациите ще притежават собственост – другите под наем до живот! Казват собствеността ни заробвала – сега ще сме “свободни” роби!

  6. op

    Да си повериш живота на изкуствен интелект. Това е несериозно.

  7. Некой

    Бентлитата и Фераритата ще излизат прекалено скъпо със споделено пътуване, по-добре човек да си ги купи. А иначе, масата съвсем ще затъпее, няма да може да върже елементарна причинно-следствена връзка („снощи яде твърде много пица, по-добре е днес да вземеш велосипеда и да повъртиш педалите до работа” или пък „тъй като трябва да заведеш детето и неговите три другарчета на тренировка днес, по-добре е да вземеш този мини-ван”)

  8. Anonymous

    Кoнгpeca нa CAЩ ca пpeдлoжили пpoгpaмa зa oпpoщaвaнe нa cтyдeнтcĸи ĸpeдити зa 207,4 млpд. $ дo 2029 г.

    Πлaнът e ĸpeдитoпoлyчaтeлитe, ĸoитo зaвъpшвaт бaĸaлaвъpcĸи или пpoфecиoнaлни виcши oбyчитeлни пpoгpaми, дa мoгaт дa ce възпoлзвaт oт нoвaтa cxeмa.

    Πo нeя щe бъдaт oпpocтeни вeчe cъщecтвyвaщи зaдължeния,
    глaвницaтa и лиxвaтa за 167,1 млpд. $ и нoви ĸpeдити oт 40,3 млpд. $, нaтpyпaни за 9 гoдини.

  9. Anonymous

    Краят на собствеността върху къщи и апартаменти.

Коментар