Колко губи световната търговия от коронавируса

2,5% спад ще претърпи глобалната търговия през първото тримесечие, заради коронавируса
(снимка: CC0 Public Domain)

Огромни загуби ще понесе глобалната търговия заради епидемията от коронавирус, която вече обхвана целия свят. Само за едно тримесечие загубите ще са съизмерими с последиците от търговската война между САЩ и Китай през цялата 2019 г.

Експерти от Euler Hermеs прогнозират 320 млрд. щ.д. загуби за първото тримесечие, заради коронавируса. Спадът е 2,5%, в сравнение със същия период на миналата година, сочи анализът.

161 млрд. щ.д. по-малко ще бъдат реализирани от експорт на стоки, като основната част от тях е заради намаленото търсене в Китай, а осезаемо спадът се усеща вече и в Италия и други европейски държави. 125 млрд. щ.д. ще е ударът за туризма, а за транспорта – 33 млрд. щ.д.

Според анализаторите, така загубите само за тримесечие ще са съизмерими с последиците от студената търговска война между САЩ и Китай през цялата 2019 година.

Макар че от Euler Hermes очакват първите знаци на нормализиране през април, прогнозата за второто тримесечие на 2020 г. също остава негативна – спад от 1%, в сравнение със същия период на миналата година. Очаква се възстановяването да е постепенно и да отнеме време.

С разрастване на епидемията, икономическите ефекти могат да се почувстват и в България, прогнозират експертите. Намаляват търговските сделки със засегнатите държави, а най-сериозни са предизвикателствата за секторите на туризма, информационните технологии и електрониката, свързаните с автомобилната индустрия производства и транспорта.

„Както на глобално ниво, така и у нас, последиците от епидемията ще се отразят на туризма. При технологичните компании се очакват проблеми, заради прекъсването на веригата за доставки от Китай”, коментира Камелия Попова, управител на Euler Hermes за България.

С особено внимание специалистите следят и транспортния сектор, където ефектът на коронавируса и усложненията в оперативната работа се утежняват допълнително за бизнеса в контекста на променените тол такси и предстоящото въвеждане на пакет „Мобилност”.

Коментар