Европа тества ракетен двигател с кислород-метан

Прототипът Прометей се тества на площадка в германския аерокосмически център DLR
(снимка: ESA)

Европейската космическа агенция (ESA) проведе тестове на прототип на бъдещия ракетен двигател с кислород-метан за многократна употреба. Този тип двигатели трябва да станат основа за ново поколение европейски ракети. Това ще бъдат системи за многократна употреба с гъвкава конфигурация, много детайли за които ще бъдат отпечатани на 3D принтери.

ArianeGroup разработва прототипа на бъдещите европейски двигатели с течно гориво. Очаква се новите двигатели да бъдат 10 пъти по-евтини за производство от сегашните двигатели Vulcain 2 за основната степен на ракетата Ariane 5.

Понастоящем разработчикът провежда изпитания на газовия генератор на прототипа Прометей (Prometheus) в тестова площадка на германския аерокосмически център DLR. До декември тази година прототипът Прометей M1 ще получи горивна камера за допълнително тестване.

Адитивните технологии (3D печат) ще направят производството на двигатели сравнително евтино и конкурентоспособно по отношение на най-новите комерсиални предложения. Ускорението става както на етапа на прототипиране, така и в производството.

За Прометей, например, се отпечатват турбина с турбокомпресор, вход за помпа и газови генератори. Твърди се и за висока степен на компютризация на блоковете за управление на двигателя. Това го прави интелигентен и потенциално рециклируем.

Според космическата агенция, Прометей може да се използва както за основната, така и за горната степен на ракетите-носители. Той има променлива тяга, може да извършва многократно запалване и изисква само минимални наземни операции преди и след полета.

В допълнение, двигателят работи на течно кислород-метаново гориво, което го прави по-лесен за управление, отколкото двигателите с някои други горива.

Коментар