Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) одобри за първи път видеоигра като лекарство, изписвано с рецепта. Това е мобилното приложение EndeavorRx, което представлява състезателна игра от първо лице.
Одобрението от FDA е резултат от клинично доказани терапевтични ползи от играта. Рецепта за играта могат да получат пациенти със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието (ADHD). Обикновено от ADHD страдат деца или най-малкото това разстройство започва в детството.
Създадена от бостънската Akili Interactive Labs, играта EndeavorRx използва серия от академични изследвания, за да ангажира детския мозък в поредица от все по-трудни операции, като по този начин подобрява „клиничните маркери на болестта”.
Разработчиците на играта са използвали същите психологически трикове, които прилагат създателите на комерсиални видеоигри, за да насърчат геймърите да харчат повече пари за закупуване на бонуси. Но вместо предмети и умения, пациентите с ADHD получават „целенасочено” активиране на префронталната кора и възможност за възстановяване или намаляване на симптомите.
„Докато детето напредва в играта, технологията непрекъснато оценява възможностите му и използва адаптивни алгоритми, за да коригира сложността и да персонализира опита на лечението за всеки индивид”, споделят разработчиците пред IEEE Spectrum.
Терапевтичните ефекти на видеоигрите започнаха да се изследват през последното десетилетие. Появата на носими сензори отвори множество нови възможности за изследователите. Към конвенционалната терапия вече могат да се добавят физиотерапия, виртуална реалност и др.
Често е трудно пациентите да бъдат принудени да спортуват, а в някои случаи това е просто невъзможно, например при депресия. Играта дава възможност на пациентите приятно изживяване, дори в случай на дълги и досадни упражнения. Стимулите, „увити” в красива психологическа обвивка, могат да помогнат за прекъсване на порочния кръг на заболяването и да доведат до изцеление.