След като дълго време беше отхвърлян и обявяван за маркетингова хитринка, QR кодът най-сетне намери пътя към възхода си и доказа своята стойност – в ерата на коронавируса, в стремежа към безконтактен свят.
Хотелиерството и ресторантьорството първи започнаха да възобновяват работа, но ето, че сега те са намерили за удачно да се обърнат към технологията на QR кода, за да осигурят възможност за пребиваване и хранене с възможно най-малко докосване и обмен на бацили.
Менюто с картинки, което сядащите в заведение традиционно прелистват на масата, за да си поръчат храна, вече не е привлекателно – кой знае кой го е пипал преди това. Сега QR кодовете – черните квадратчета, подобни на баркод, които могат да водят към текст или уебсайт – най-сетне намериха своя дълбок смисъл. Дойде „златният век” на технологията.
„Досега QR кодът, поне за мен със сигурност, беше просто купчинка черно-бели шарки на билборд или на автобусна спирка”, казва Едмънд Инкин, собственик на три хотела в Корнуол и Уелс под марката Eat Drink Sleep, в публикация на Wired. „Никога не съм мислил да ги използвам”.
Сега посетителите на хотели Eat Drink Sleep имат достъп до менюто с храната, списъка с напитки и подробности относно резервациите в стаите чрез QR код (QR означава бърз отговор).
Пандемията от коронавирус се оказа ракета-носител за QR кода като технология, казва Нилс Енгелкинг, съосновател на Egoditor – компания за мобилен маркетинг, която управлява онлайн генератор на QR кодове и работи с партньори по тяхното внедряване. „Първо броят на потребителите спадна – магазини и заведения бяха затворени, събития бяха отменени. Ето, че сега се опитваме да се завърнем към нормалния ритъм на живот”.
Основната функция на QR кода в края на краищата е да свързва дигиталния свят с физическия: хората могат да сканират кода в реалния живот, за да получат повече информация на дигиталното си устройство.
„Коронавирусът даде голям тласък на възприемането QR технологията сред компаниите-клиенти, а също и сред на крайните потребители”, казва Енгелинг. Чрез работата на Egoditor той е забелязал огромен ръст на използването на метода: 25-кратно увеличение на регистрациите от ресторанти през юни в сравнение с февруари и седемкратно увеличение на регистрациите при хотелите. Наблюдава се и нарастване на броя на клиентите, които действително сканират QR кодовете.
Много ресторанти и хотели използват QR обозначения за показване на менюта или пък насочват хората към страници за резервации, където могат да поръчат храна или да резервират стаи директно, онлайн. QR кодове започват да се използват и за подпомагане на проследяването на контактите – водене на регистър кой къде е бил, за да се идентифицират онези, които може да са влезли в контакт с вируса.
Новите приложения за проследяване на социалните контакти и взаимодействия се очаква да позволяват на потребителите да сканират QR кодовете на местата, които посещават, за да поддържат регистър на локациите, където са били.
Все по-често и други бизнеси се обръщат към технологията, за да помогнат за връщането на хората на работа. Софтуерната компания SAP например е включила QR кодовете в своята по-широка стратегия за сигнализация, дезинфекция и дистанциране, за да информира служителите за всичко ново. Сканирането на QR кода отвежда служителите към информация за най-новите процедури и процеси в офиса.
Мениджърът на офисите Сара Уудман казва, че подходът с QR кода означава, че компанията не трябва да разпечатва толкова много материали, колкото биха били нужни в „хартиения” свят. За самите служители това е най-приемливото преживяване.
„Хората не трябва да докосват нещата – те имат свой собствен телефон, могат да сканират, могат да докоснат собствения си телефон и да узнаят каквото трябва”, споделя Сара. Друго предимство е, че самата информация лесно се актуализира – QR кодът не се променя, променя се само информацията в сайта, към който води кодът.
Освен че може би най-накрая намери своя златен момент, QR кодът се възползва от напредъка в технологиите, който е доста голям от времето, в което този вид мариковки се родиха. По онова време на смартфона трябваше да се инсталира специално приложение, за да може да се четат QR кодове. Сега обаче за сканирането на кодовете това не е нужно – повечето нови модели телефони и дигитални джаджи го правят автоматично, чрез базовата функция на камерата.
Енгелкинг казва, че бизнесът също се е научил да използва по-добре този вид маркировка: „ако скриете QR код в маркетинговите си материали без ясен призив за действие, хората не знаят какво да правят с него; ако го поставите отпред и в центъра на масата на своя ресторант, като обясните, че това е начинът за достъп до менюто, хората ще го използват”.
Едно от основните притеснения на хотелиера Инкин при използването на технологията е дали тя ще се впише в атмосферата на хотелите. За тази индустрия е важно да направи така, че да не загуби човешкия елемент в обслужването на клиентите. По тази причина, според шефа, хотелската верига е „относително устойчива” към технологиите – използва ги само там, където наистина значително подобряват обслужването.
Екипът на Eat Drink Sleep в крайна сметка е преценил да използва QR код за менютата, но да остави човешкия аспект от преживяването, наречено хранене в ресторант – поръчките се вземат от хора-сервитьори, а не се пращат автоматично чрез смартфона, за да се запази усещането за грижа, внимание, удобство, обслужване.
Хотелската компания е вградила QR кодове, изрязани лазерно, върху дървени карти, което да съответства повече на естетиката на веригата. Все още се поддържа набор от хартиени менюта за еднократна употреба – за хората, които наистина не искат да използват технологията. Но наблюденията сочат, че повечето посетители са щастливи да боравят чрез QR кода. Сега се очаква компанията да продължи да използва технологията, дори когато коронавирусът престане да е проблем.
„Мисля, тъй като е много вероятно да се наложи да използваме това за 6, 9, 12, 18 месеца и през повечето време ще се стараем да работим възможно най-безопасно от гледна точка на Covid, че ще бъде по-разумно да продължим да боравим с нещата по този начин”, казва Инкин.
Разбира се, има и бизнеси, които са отишли по-далеч в използването на QR кодовете. Например, хотелската верига CitizenM предлага „безконтактно” преживяване чрез новото си приложение, което позволява на посетителите да се регистрират, да създадат собствена карта с ключове за стаите си, да поръчват храна и напитки и дори да контролират светлините и климатика в стаята си – все чрез QR.
Приложението вече било в процес на разработка преди появата на заразата. Затова компанията просто проследила важните функции, които трябва да станат безконтактни, и добавила това в проекта си.
Каквото и да стане с коронавируса, бизнесмените са убедени, че използването на QR кодовете ще остане практика във всички направления, където просто представлява по-голямо удобство.
Кога ще осъзнаят и приемат напълно като норма дистанционната работа и домашният офис?
Трябва да е запазено право на служителите, които желаят този необходим режим и начин на работа REMOTE.