TechNews.bg
АктуалноНовиниСигурност

Кибератаките могат да съсипят един бизнес, точно както COVID-19

Компаниите за ИТ сигурност вече се опитват да не се движат една крачка зад хакерите, а разработват технологии за откриване и спиране на непознати, таргетирани атаки, казва Анелия Костадинова
(снимка: личен архив)

Пандемията COVID 19 наложи две основни промени в организацията на бизнеса: отдалечената работа и използването на облачни среди. Но когато работим от разстояние, често се пропуска критична част от пластовата защита на киберсигурността, сподели в интервю Анелия Костадинова, управител на дистрибутора КОМПЮТЪР 2000 България. Подобно на Covid-19, и кибератаките са пандемия. Готови ли са организациите и доставчиците на ИТ сигурност да се справят с това предизвикателство?

Г-жо Костадинова, киберсигурността винаги е била гореща тема за ИТ индустрията и клиентите, които тя обслужва, но напоследък значимостта ѝ нарасна, най-вече заради пандемията COVID-19 и отдалечената работа. Кои, според вас, са най-актуалните заплахи за бизнеса и организациите от публичния сектор?

Всъщност пандемията COVID-19 и кибератаките имат много общо: И двете по същество са пандемии. Точно като епидемията от коронавирус, атаките срещу киберсигурността също се случват в глобален мащаб и то на всеки няколко секунди. Точно както коронавирусът се разпространява от човек на човек, така и зловредният софтуер може бързо да се разпространи от компютър на компютър и от мрежа в мрежа. Кибератаките имат потенциал да съсипят един бизнес, точно както COVID-19 пандемията стопира бизнеса навсякъде.

Има много доклади за това кои са основните киберзаплахи през последните две години. Независимите изследователски институти се обединяват около следните: фишингът, който се използва за кражба на лични данни и ценна информация – има съвременни фишинг платформи, които са толкова опростени за използване, че дори човек без технически познания може да ги ползва и да стане „хакер”; отдалечените атаки, атаките през мобилни устройства чрез зловредни мобилни приложения; умните домашни уреди, дори един необезопасен рутер могат да се окажат точка, през която да проникне зловредният софтуер; изкуственият интелект също се използва от киберпрестъпниците, за да изготвят фишинг атаки, да събират данни, да имитират нормални процеси.

Пандемията COVID 19 наложи две основни промени в организацията на бизнеса: отдалечената работа и използването на облачни среди. Когато работим от разстояние, често се пропуска критична част от пластовата защита на киберсигурността. В допълнение към това, мобилните устройства често могат да скриват знаци, показващи потенциални фишинг атаки и други заплахи за киберсигурността. Cloud Jacking-ът вероятно ще се превърне в една от най-популярните заплахи през 2020 г., поради нарастващата зависимост на бизнеса от облачните компютри.

Атаките по метода на инжектиране на зловреден код – директно в кода на дадено приложение или чрез допълнителни .dll библиотеки – са водещи сред атаките срещу облачните платформи. Тези атаки – вариращи от използване на многопоточно скриптиране до инжектиране на зловреден код в SQL бази от данни –  се прилагат за шпионаж, поемане на контрол и дори модифициране на файлове с чувствителна информация, разположени в облачни среди.

Друга сериозна заплаха са атаките с цел извличане на информация и данни от организациите, които в голям процент от случаите са трудно откриваеми. Те могат да извличат малки количества данни за дълъг период от време, но носят огромен риск за репутацията и интелектуалната собственост на засегнатите компании.

Готови ли са компаниите за ИТ сигурност да се справят с усложнената ситуация, от една страна, и има ли разбиране за сериозността на проблемите от страна на клиентите, от друга?

Ситуацията досега винаги е била следната: хакерските организации разработват нови типове заплахи, които не са срещани никога досега, атакуват конкретни организации и след като бъде анализирана атаката, компаниите за ИТ сигурност разработват методология за предотвратяване на бъдещи такива атаки.

В последно време обаче компаниите за ИТ сигурност се опитват да не се движат една крачка зад хакерите, а разработват технологии за откриване и спиране на най-опасните, непознати, таргетирани атаки. Някои от използваните технологии са „sandbox” системи, машинно обучение, решения за анализиране на процесите на крайните точки, анализ на поведението на потребителите и т.н.

Повечето организации на нашия пазар разбират сериозността на проблема и се опитват всячески да предприемат мерки, използвайки някои от най-напредналите технологии, предоставени от нашите вендори. Други не са толкова запознати, но ние като дистрибутор, заедно с вендорите, сме предприели кампания да обучаваме безплатно партньорите си и техните клиенти за последните тенденции в киберсигурността.


Вашата компания КОМПЮТЪР 2000 България работи от 25 години в сферата на ИТ сигурността. Това е огромен опит на един труден пазар. Какво ще посъветвате клиентите, така че да могат по-спокойно да посрещнат предизвикателствата, свързани с подсигуряване на защитата на техните информационни системи?

Киберсигурността е градивен процес, изграден от множество слоеве. Нашият съвет към клиентите е да работят постъпково за изграждане на своята киберсигурност, започвайки и покривайки на първо време базовия слой от технологии.

Гръбнакът на всяка система за киберсигурност са базовите, традиционни технологии като защита на крайни точки и мрежови защитни стени, както и наблюдение и одит на мрежовите процеси и ИТ средите.

Като втора стъпка се явяват напредналите технологии за справяне с непознати атаки, като се разчита на първия слой да отсее голямата част от познатите заплахи, така че тези специализирани решения да анализират само важните данни, които другите решения пропускат.

В най-горния слой е необходимо наличието на системи за корелация и анализ на събитията от всички други решения за сигурност, като например SIEM технологиите и изграждането на SOC. Тук вече може да се говори за по-специализирани технологии, като например решения против изтичане на данни, анализ на потребителското поведение и т.н.

Виждаме сред технологичните ви партньори една дузина големи имена в ИТ сигурността като FireEye, Bitdefender, Radware, Micro Focus, Forcepoint и други. Това е предпоставка да покриете целия спектър от решения, но все пак кои са водещите акценти в дейността ви като доставчик на ИТ сигурност?

Обикновено провеждаме среща с потенциалните клиенти, за да установим, какво е текущото им ниво на киберсигурност и къде са пропуските, които трябва да запълнят. Водим се от този анализ, за да преценим кои решения и технологии са приложими за дадена ситуация.

Bitdefender предоставят отлични традиционни решения за защита на крайни точки, най-добри в своя клас във всички тестове на AV Test.

Hillstone Networks пък предоставят иновативни мрежови защитни стени от ново поколение, които включват голям набор от интелигентни, самообучаващи се технологии.

Netwrix е вендорът, които препоръчваме за одит на промените в ИТ средите и класифициране на данните в тях.

SolarWinds предоставят набор от инструменти за наблюдение и управление на мрежовата среда.

Carbonite е вендор, който предоставя отлични решения за миграция на ИТ средите и за бекъп на данните в тях.

В най-високия клас препоръчваме решенията на FireEye за справяне с непознати заплахи, тъй като те разполагат с най-голямата експертиза и са отличени като компания номер едно по време на наградите Cybersecurity Excellence Awards, които се провеждат в Лондон. И тази година FireEye спечели най-високите отличия Gold във всичките 5 категории, в които бяха номинирани: Best Cybersecurity Company, Best Cybersecurity Podcast for Verodin’s Cybersecurity Effectiveness Podcast, Best Email Security, Best Endpoint Security, Best Threat Intelligence Operations.


Тук бихме поставили и решенията за защита от изтичане на данни на Forcepoint, които са лидерите на пазара, решенията на Radware за справяне с DDoS атаки и балансиране на мрежовия трафик и много други.

Нашите основни акценти са в анализирането на проблемите на клиентите, създаване на канал за дистрибуция на въпросните решения чрез мрежа от партньори-риселъри, както и обучението на тези клиенти и партньори относно наличните технологии за киберсигурност. Това, с което се гордеем особено много, е силният екип от системни инженери, които могат да извършват тестове в реална среда, могат да имплементират и осигуряват поддръжка заедно с вендорите ни.

Влезлият в сила преди повече от две години Общ регламент относно защитата на данните, известен като GDPR, вдигна доста високо летвата на изискванията за ИТ сигурност. Какво означаваше това във вашата работа с клиентите, какво се промени и какви са резултатите?

Разбира се, регламентът има позитивен ефект върху бизнеса с решения за киберсигурност, тъй като разчита на тези технологии да спомогнат за налагането му.

Като подготовка за стартиране на GDPR регламента всички компании започнаха да акцентират много сериозно върху изграждането и надграждането на тяхната киберсигурност и въвеждане на множество технологии, които да улеснят всички процеси. В противен случай те трябва да извършват тези процеси ръчно и трудоемко – ако нямат, например, решения като Netwrix Auditor за одит на ИТ промените, което предоставя необходимите отчети за GDPR автоматично, за броени минути.

В момента у нас сякаш има известно затишие около GDPR регламента и привеждането на компаниите във вида, който да отговаря напълно на условията му. GDPR все още е актуална тема за киберсигурността, но наблюденията ми са, че организациите вече се стремят към изграждане на такива системи, тъй като са осъзнали необходимостта и предимствата от тях, а не само за да покрият изискванията на регламента.

Над 90% от организациите смятат, че нивото на кибератаките през следващата година не само няма да намалее, а дори ще нарасне. Ние от КОМПЮТЪР 2000 като дистрибутор на решения за киберсигурност сме на същото мнение. Факт е, че над половината от организациите смятат и то с основание, че не са готови или не биха се справили адекватно при настъпване на сериозна кибератака срещу тях. Над 1/3 от организациите пък никога не са тествали или обновявали своите мерки за киберсигурност в последните 12 или повече месеци.

Трябва да работим заедно с организациите, за да намалим тези притеснителни тенденции, да защитим техните данни и най-вече репутация, особено във времето на глобална пандемия, когато злонамерените хакерски групировки опитват по всякакъв начин да се възползват от създалата се ситуация.

Вероятно все по-често ще слушаме за „сигурност като услуга”, предвид глобалната тенденция за изнасяне на ресурси и приложения в облака. Какво е съотношението между т.нар. „on-premise” решения и облачните услуги във вашите проекти за ИТ сигурност? Има ли рецепта при избора на едното или другото решение?

Облачните услуги и сигурността като услуга са сред водещите тенденции за киберсигурност, но в България конкретно все още се наблюдава едно недоверие към такъв тип решения.

От една страна, на голяма част от организациите, предимно в държавния сектор, им е забранено по регламент да използват каквито и да било облачни услуги, което изключва този модел на лицензиране и приложение. От друга, въпреки, че се стараем да обясним, например, че данните на клиентите не се изпращат в четим, суров вид в тези облачни среди и че те не крият рискове от злоупотреба с информацията им, доста организации са все още скептични към модела „сигурност като услуга”.

Най-голямото предимство на този модел за организациите е, че не изисква наличие на специализирана ИТ среда и на ИТ експерти, които да я управляват, за да се възползват от най-напредналите технологии за киберсигурност, а това значително намалява разходите им.

Все още предпочитаният модел в България е „on-premise”, но ние следим ситуацията, за да не изпуснем момента, когато повечето компании ще решат да преминат към модела „сигурност като услуга”, да сме в готовност и да можем да им предоставим необходимите решения и да покрием техните изисквания и потребности.

Организирате най-голямата конференция за киберсигурност на Балканите InfoSec SEE, но тази година се оказа предизвикателство за провеждането на подобни събития, предвид пандемията. Какви са плановете ви в новите условия?

InfoSec SEE 2020 беше планирана за април месец, но поради пандемията я отложихме за 8 и 9 октомври 2020 г. Конференцията се наложи като най-успешният и голям форум за обсъждане на решения за киберсигурност. Това не е стандартна конференция, а събитие, в което участват експерти на световно ниво; място, където организациите могат да учат безплатно, да общуват и обменят опит по най-актуалните проблеми на киберсигурността.

Новото тази година е, че конференцията ще бъде организирана като търговско изложение, с много възможности за „нетуъркинг” и много забавления, свързани с киберсигурността. Това е събитие за всички специалисти по киберсигурност, което те чакат с нетърпение.

Бих искала да поканя вашите читатели да заповядат на това единствено по рода си събитие на 8 и 9 октомври в хотел Риу Правец. Събитието е безплатно за всички участници, ще има и безплатен транспорт и през двата дена до мястото на събитието. Повече информация ще бъде публикувана на сайта на конференцията – InfoSec SEE 2020.

още от категорията

Съюзи на кибербанди довели до скока в престъпността

TechNews.bg

Когато сме на прицел: какво прави дигиталният щит на А1

TechNews.bg

Бизнесът ще помага за изграждане на националната система за киберсигурност

TechNews.bg

България започва реализация на национална система за киберсигурност

TechNews.bg

SOC като услуга се оказва спасение за малкия и средния бизнес

TechNews.bg

17 000 души са засегнати от хакването на Nikkei

TechNews.bg