Космическите полети променят мозъка на астронавтите

Човешката нервна система се адаптира към нулевата гравитация в Космоса
(снимка: CC0 Public Domain)

Дългосрочните космически експедиции оказват влияние върху организма на астронавтите. Включително и върху мозъка им, структурата на който се променя по време на престоя им в нискоземна орбита, установиха учени с ново изследване.

Експерти от Русия, Германия, Белгия и Австралия са изследвали мозъчната структура на астронавтите, прекарали средно поне 171 дни в орбита без почивка. По-конкретно, изследвани са 11 руски космонавти с необходимата продължителност на полетите – те са били подложени на три дифузионни магнитно-резонансни томографии на мозъка (едната преди да бъде изпратена в космоса, друга веднага след завръщането на Земята и третата 7 месеца след края на експедицията).

Според резултатите от изследването, публикувана в научното списание Science Advances, при астронавтите се променя разпределението на бялото и сивото вещество в мозъка, вентрикулите на мозъка увеличават обема си и в тях има повече цереброспинална течност.

Учените вярват, че по този начин човешката нервна система се адаптира към нулева гравитация (безтегловност) и след това, когато астронавтите се върнат на Земята, постепенно връща мозъка в състоянието преди полета.

По-рано стана ясно още, че космическите полети причиняват проблеми с очите. Лекарите се убедиха в това, като проведоха сравнително изследване на здравословното състояние на астронавтите и група доброволци на Земята. При всички изследвани дебелината на ретината на очите се оказа увеличена, докато при астронавтите бе открита и промяна в структурата на хориоидеята, която не се наблюдава в хората от контролната група на земята.