Ocado обяви, че разширява своя парк от камиони, работещи с природен газ (CNG), а Amazon представи първия си специално проектиран електрически камион за доставка на стоки. Изборът на двете фирми предизвиква интерес не само заради прякото съперничество, но и поради видимите различия в концепциите на фирмите за съвременните технологии в този бизнес.
Ocado и Amazon са две от най-големите имена в световната онлайн търговия. През последните няколко години технологичната общност имаше възможност да наблюдава как двата топ бранда автоматизират своите мега складове. Роботизацията взема връх, но в двете фирми тя се случва по коренно различен начин.
В Ocado роботите поемат работата на хората, когато става дума за рутинни, повтарящи се, механични дейности. Фирмата държи на живия човешки контакт при доставката, но вътре в склада всички повторяеми дейности са възложени на роботи. Помещенията с размери на самолетни халета биват кръстосвани от стотици пъргави роботи, които се придвижват със скорост от 14 км/ч и работят екипно по изваждане на всяка стока от съответната й клетка.
В Amazon все още работят хиляди складови работници. Те биват надзиравани от роботи. Нормите за изпълняване са толкова сериозни, че много от хората споделят как не смеят да отидат до тоалетна, за да не бъдат санкционирани заради забавянето си. Роботите тук имат още една роля: всеки служител може да бъде уволнен без предупреждение – от робот.
Предвид фундаменталната разлика в подхода към технологиите е интересен изборът на двете фирми по отношение на транспорта.
Онлайн супермаркетът Ocado напредва с плановете си да намали емисиите от обширния си автопарк, използвайки компресиран природен газ (CNG). Фирмата разкри, че повече от една трета от доставките й се извършват с подобно нисковъглеродно гориво.
Към днешна дата гигантът е натрупал над 11,5 милиона километра, изминати със захранване на CNG – най-вече чрез своите камиони Iveco Stralis. По-голямата част от камионите се зареждат на площадката на Ocado „Хетфийлд”. Тази станция е собствена база на Ocado, изградена в партньорство с фирма за доставка на газ, като онлайн-търговецът самостоятелно финансира собствената си станция за зареждане с CNG.
Най-новата партида камиони обаче ще се зареждат от станцията на Ocado в Северен Уорикшир, където компанията има планове за втора собствена станция за зареждане с гориво.
Ocado е изчислила, че използвайки CNG с минимум 50% съдържание на биометан, преминаването от дизелово гориво ѝ позволява да намали емисиите на CO2 с 68% за целия си автопарк. Решението на фирмата да премине към CNG произтича от „желанието да разгледаме как можем да започнем да се отдалечаваме от дизела”, споделя пред The Verge Греъм Томас, мениджър на автопарка в Ocado.
Конкурентната компания Amazon обаче е решена да прескочи етапа с нисковъглеродните горива от типа на CNG и да премине директно на електромобили. Тя въвежда в употреба собствен модел електрически камион, който е разработен в партньорство с американския производител Rivian. Фирмата планира да пусне 10 000 електрически камиона по пътищата до 2022 г., а до 2030 година те трябва да станат 100 000.
Камионите за доставка ще имат 250 км пробег. Система от вградени камери показва на табло пред водача 36-градусов изглед към всичко около превозното средство. Всеки камион има възможност за интеграция с Alexa, както и нещо, което фирмата нарича „дансинг” в кабината на водача – за лесно придвижване в микробуса, каза Amazon.
„Надяваме се, че нашето персонализирано електрическо превозно средство ще помогне да се усети нуждата от спешни действия в индустрията в посока възприемане на устойчиви технологии и решения – независимо дали сте компания за доставка на стоки, логистична компания, производител на сладолед или какъвто и да е друг бизнес с превозни средства на пътя”, казва Рос Рейчи, директор на глобалния автопарк на Amazon.