
(илюстрация: Continental)
Специфично при автомобилите с електрическо и хибридно задвижване е, че те са по-тежки от традиционните модели, като за това допринася батерията, а в случая с хибридите – двигателят, електрическият мотор и горивният резервоар. Също така по време на движение тези автомобили предават повече въртящ момент към пътя, ето защо е желателно да имат гуми, които са специално адаптирани за техните характеристики.
Някои от характеристиките са безопасност на мокри и сухи пътища, прецизно управление, къс спирачен път и нещо особено важно за електромобилите – много ниско съпротивление при търкаляне, казват от разработчика на гуми Continental. Компанията се справя с тези предизвикателства, като проектира гуми, предназначени специално за електрически автомобили, автобуси и камиони.
Допълнителното тегло на превозното средство, например, се компенсира чрез увеличаване на товарния капацитет на каркаса или тялото на гумата, като обикновено се обозначава със символа XL от вътрешната страна. В момента браншът предприема стъпки за стандартизиране на гуми с дори още по-високи натоварвания, които вероятно ще бъдат със символа XL+.
Много ниското съпротивление при търкаляне на гумата се постига чрез подходяща смес на протектора, чрез профилите и конструкцията на гумата, особено на страничните бордове, както и поддържане на възможно най-ниско общо тегло. Всички тези мерки трябва да бъдат внимателно координирани, за да се гарантира, че гумите запазват своята висока безопасност при управление.
Като се има предвид колко по-тихо е едно електрическо превозно средство спрямо модел с двигател с вътрешно горене, шумът в гумите трябва да се ограничи възможно най-много. Това може да се постигне чрез добавяне на вътрешен пенообразен слой към гумата чрез технологията ContiSilent, разработена от Continental.
[related-posts]
На пръв поглед тези специални гуми изглеждат напълно нормални. Шарката на протектора, дизайнът на страничния борд и маркировката отстрани са подобни на традиционните модели. Но освен задължителната и стандартна информация на страничния борд присъства и код „OE”.
Една технология за електрически автомобили, която Continental прилага чрез пилотен проект в Дания, е следенето на дълбочината на протектора и качеството на гумата посредством сензори, специален софтуер и телеметрия. Всички данни се съхраняват в облака с подходящи алгоритми, а прецизността е почти перфектна.
Това допринася в предстоящия период шофьорите да разполагат с информация в реално време относно качеството на своите гуми, износването на протектора, така че да могат да изберат кога да сменят гумите си, вместо редовното обслужване на вулканизатор два пъти годишно.
