Електромобилите е желателно да имат специални гуми

Параметрите на гумите могат да се следят в реално време със сензори, софтуер и телеметрия
(илюстрация: Continental)

Специфично при автомобилите с електрическо и хибридно задвижване е, че те са по-тежки от традиционните модели, като за това допринася батерията, а в случая с хибридите – двигателят, електрическият мотор и горивният резервоар. Също така по време на движение тези автомобили предават повече въртящ момент към пътя, ето защо е желателно да имат гуми, които са специално адаптирани за техните характеристики.

Някои от характеристиките са безопасност на мокри и сухи пътища, прецизно управление, къс спирачен път и нещо особено важно за електромобилите – много ниско съпротивление при търкаляне, казват от разработчика на гуми Continental. Компанията се справя с тези предизвикателства, като проектира гуми, предназначени специално за електрически автомобили, автобуси и камиони.

Допълнителното тегло на превозното средство, например, се компенсира чрез увеличаване на товарния капацитет на каркаса или тялото на гумата, като обикновено се обозначава със символа XL от вътрешната страна. В момента браншът предприема стъпки за стандартизиране на гуми с дори още по-високи натоварвания, които вероятно ще бъдат със символа XL+.

Много ниското съпротивление при търкаляне на гумата се постига чрез подходяща смес на протектора, чрез профилите и конструкцията на гумата, особено на страничните бордове, както и поддържане на възможно най-ниско общо тегло. Всички тези мерки трябва да бъдат внимателно координирани, за да се гарантира, че гумите запазват своята висока безопасност при управление.

Като се има предвид колко по-тихо е едно електрическо превозно средство спрямо модел с двигател с вътрешно горене, шумът в гумите трябва да се ограничи възможно най-много. Това може да се постигне чрез добавяне на вътрешен пенообразен слой към гумата чрез технологията ContiSilent, разработена от Continental.

На пръв поглед тези специални гуми изглеждат напълно нормални. Шарката на протектора, дизайнът на страничния борд и маркировката отстрани са подобни на традиционните модели. Но освен задължителната и стандартна информация на страничния борд присъства и код „OE”.

Една технология за електрически автомобили, която Continental прилага чрез пилотен проект в Дания, е следенето на дълбочината на протектора и качеството на гумата посредством сензори, специален софтуер и телеметрия. Всички данни се съхраняват в облака с подходящи алгоритми, а прецизността е почти перфектна.

Това допринася в предстоящия период шофьорите да разполагат с информация в реално време относно качеството на своите гуми, износването на протектора, така че да могат да изберат кога да сменят гумите си, вместо редовното обслужване на вулканизатор два пъти годишно.

Коментар