TechNews.bg
АктуалноКонсултантНовини

Проучване: термопомпите остават най-ефективното отопление

Термопомпите трябва да разчитат на възобновяеми източници, за да бъдат считани за „зелени”
(снимка: CC0 Public Domain)

Термопомпите въздух-въздух си остават най-рентабилните нисковъглеродни средства за отопление на европейските домове. С тях битовите сметки за енергия вероятно биха стрували наполовина на тези, които разчитат на водородни „котли”, твърдят изследвания на Международния съвет за чист транспорт (ICCT).

Осигуряването на икономично, ефективно и въглеродно чисто отопление на домовете и сградите се разглежда като голямо предизвикателство за много страни в Европа. Технологии като термопомпите и т.нар. водородни котли трябва да разчитат на електричество от възобновяеми източници, за да бъдат считани за „зелени”. Поради това те се рекламират като потенциални по-екологични заместители на котлите на база изкопаеми горива. Това обаче води до друга форма на конкуренция – кой избор измежду двата е най-вероятно да доминира на пазара през следващите десетилетия.

Ново проучване на ICCT навлезе в този дебат с анализ, който предполага, че дори ако разходите за природен газ биха били с 50 процента по-ниски, а цените на електроенергията от възобновяеми източници – 50 процента по-високи, термопомпите все пак ще бъдат най-добрата опция за отопление на жилищата от гледна точка на оперативните разходи. При включване на разходите за монтаж, поддръжка и електричество, според проучването, термопомпите ще струват около 579 евро годишно за средното еднофамилно домакинство в ЕС, докато общите средни разходи за водороден котел ще достигнат около 1 271 евро за година.

Освен това е установено, че термопомпите са по-ефективни от водородните котли, тъй като термопомпите не генерират топлина, а я „изсмукват” и предават, отбелязва Business Green. Изследването изчислява, че термопомпите биха били около три до шест пъти повече енергийно ефективни от водородните котли в домовете на ЕС. Причината за това е до голяма степен свързана със загуби на ефективност при производството, съхранението и транспортирането на „зеления” водород.


Установено е, че хибридните термопомпи, които използват „ограничено количество” зелен водород в спомагателен котел, са вторият икономически най-ефективен път към нисковъглеродно отопление. То се оказва с около 30 до 40% по-евтино от използването на изцяло водороден котел, според проучване.

[related-posts]

„Нашите изследвания ясно показват, че използването на възобновяема електроенергия директно за захранване на термопомпите с въздушен източник би било по-евтина и практична стратегия за декарбонизиране на отоплението на жилищата, отколкото използването на водород в котли или горивни клетки”, казва Челси Балдино, изследовател в ICCT и съавтор от доклада. „Това е по-практично решение, тъй като има почти нулеви парникови емисии и е по-ефективно от всички начини на използване на водород”.

Проучването обаче подчертава, че мерките за енергийна ефективност за намаляване на търсенето на отопление биха били по-ефективно решение от гледна точка на ценова ефективност, когато става дума за намаляване на парниковите газове от която и да е от оценяваните опции за нисковъглеродно отопление, включително термопомпи и водородни котли.

Изследователите също така предупредиха, че използването на водород, произведен от електроцентрали на природен газ, оборудвани с технология за улавяне и съхранение на въглерод (CCS), „не би могли да декарбонизира напълно отоплението поради изтичането на природен газ нагоре по веригата и поради неефективността на улавянето на въглерод”. Но използването на вятър и слънце за захранване на термопомпите и електролиза за производство на зелен водород би осигурило напълно нулевовърлеродно решение, подчертава докладът.


ЕС има амбицията да стане световен лидер в производството на „зелен” водород и в момента разработва водородна стратегия, обхващаща производството му за различни цели, включително транспорт, отопление и съхранение на енергия.

Резултатите от проучването на ICCT демонстрират защо ЕС трябва да даде приоритет на зеления водород „за сектори, които са трудни за декарбонизация, а не за отопление на жилища”, коментира Но Йенс Гайер, германски евродепутат и докладчик на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика при Европейския парламент. „Вече съществуват по-енергийно ефективни технологии за намаляване на емисиите от отопление на жилища, като електрически термопомпи, които също са по-евтин вариант за потребителите”, казва той.

Проучването става факт в момент на разгорещен дебат относно най-ефективното решение за отопление на обитаемите пространства във всички страни от ЕС. В България термопомпите за отопление на жилища станаха популярно решение в градските квартали, където не е налична топлофикационна мрежа.

Същевременно европейската практика познава изключително изгодни, енергийно ефективни и нулевовъглеродни решения за отопление като топлофикационните мрежи, захранвани със слънчева или геотермална енергия. При тях източникът на енергия е абсолютно екологично чист, инвестицията се влага в оборудване за добив и разпределение на енергията, а след изплащането ѝ домакинствата се радват на неограничена топлоенергия, която е практически безплатна.

Защитниците на водорода пък твърдят, че той предлага по-жизнеспособна алтернатива, тъй като потребителите вече са свикнали с котлите и имат необходимата инсталация за използването на този източник.

още от категорията

Нов претендент за най-голямата термопомпа в света

TechNews.bg

70% от новите енергийни мощности по света през 2024 г. са фотоволтаици

TechNews.bg

Клъстери от стотици Raspberry Pi ще отопляват социално слабите британци

TechNews.bg

ВЕИ доставили 54% от електричеството в ЕС през второто тримесечие

TechNews.bg

Ограниченията за соларните електроцентрали стават все по-болезнени

TechNews.bg

Продажбите на термопомпи в Европа се сринали през 2024 г.

TechNews.bg

30 коментара

Бунтата 19/03/2021 at 21:16

Мале мале,със какво пълнят главите на хората,за да не мислят за изборите!!!
Затвориха и заведенията заради тези избори,за да не може народа да контактува и да решат как да махнат тези крадци и унищожители.

Отговор
Аа 19/03/2021 at 13:52

И какво означава термопомпа. Какво топли или охлажда. Много гръмко нещо.

Отговор
Коко 17/03/2021 at 21:29

Абе вие още ли пълните главите на хората с глупости…Това не е ефективно за българина скъпо ,скъпа подръжка.И утре като настане прелома за по малко харчене на ток щот те ресурсите намаляват…кво ша ги прави м тези термопомпи във гъ….те ли ша ви ги навираме…стига глупости с тези измами !!!

Отговор
Коко 17/03/2021 at 21:27

Абе вие още ли пълните главите на хората с глупости…Това не е ефективно за българина скъпо ,скъпа подръжка.И утре като настане прелома за по малко харчене на ток щот те ресурсите намаляват…кво ша ги прави м тези термопомпи във гъзоовете ли ша ви ги навираме…стига глупости с тези измами !!!

Отговор
ЕОНН 17/03/2021 at 21:31

Прав си баце , ама нали трябва да си набутат измамите..ха ха ха. Българина поумняяя ..

Отговор
до Д.Петков 17/03/2021 at 03:31

Каква е първоначалната инвестиция?

Отговор
Чапла 16/03/2021 at 21:31

Ала-бала за невежи-а колко кила въглища отиват за производство на 1 кВч електричество? 3-4кг??

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:59

Аз съм привърженик на въздухоохлаждаемите машини. Супер доволен съм от тях- и аз и клиентите ми

Отговор
Anonymous 15/03/2021 at 16:39

Пълен ташак.
Анализ, който не отчита първоначалната инвестиция.
Ако се отчете и тя, термопомпата става най-скъпия вариант на пазара.
Отделно при наистина студено време е безполезна.
В Тексас при минус десет термопомпите вдигнаха потреблението и системата гръмна.
Като всичко зелено и това е балон

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:51

Не съм съгласен с вашето мнение.
Инвестицията в термоппмпа е най-разумното решение, при положение, че инсталацията е съобразен и отоплението е нискотемпературно. От 17 години монтирам такива съоръжения и съм се убедил в тяхната ефективност,даже и у дома си монтирах. Работят дори и на -28 градуса.

Отговор
Ала-бала 16/03/2021 at 21:39

Така е ,работят,бръмчът при коеф 1,2

Отговор
Танас 15/03/2021 at 09:30

Ами шума от движещите се частни къде го забравяте, това е основен недостатък на термопомпите

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:52

Шумът е по-малко от този на климатик

Отговор
Пачо 15/03/2021 at 07:54

Пълни глупости..искат да ги наложат и яко реклама..кое му е ефективното че харчат по 3 киливата ТОК ли. Че имат фреон и цапат околната среда ли. Че системата вода въздух иска неограничено количество вода ли…. Пълни глупости не лъжете народа..

Отговор
Антиклиматик 14/03/2021 at 22:10

Защо не кажат каква е степента на развитие на алергии и проблеми с дихателните пътища при климатици те, като ги хвалят толкова?

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:54

Термопомпата работи с подово и радиатори, а може и с конвектори. И аз не обичам климатиците,но сподовото е супер.

Отговор
Вальо Топлото 14/03/2021 at 14:55

Само мечти… За Сандански може да са ефективни… Но населени места като Пампорово, Самоков и д-р при минус 20,22 градуса всичкО приключва..

Отговор
Anonymous 14/03/2021 at 15:12

Прав сте

Отговор
Nik 14/03/2021 at 20:14

Термо помпи с тръби под земята може да се ползват на всякъде и при -20,на въздуха.

Отговор
Anonymous 14/03/2021 at 22:37

А хипермаркетите с кво се топлят? Като пишете глупости ,тоя що ги пише какъв е?

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:56

Това са небивалици. Имам работещи дори и в Батак, Бистрица, Добрич и много други.

Отговор
Аз 14/03/2021 at 13:49

Най-ефективни са ВОДА-ВОДА (или ЗЕМЯ-ВОДА) моля като пишете преди това четете!

Отговор
То 14/03/2021 at 19:39

Сигурен ли си

Отговор
Спеца 14/03/2021 at 19:41

Така е.Тъпанари

Отговор
Иван Иванов 14/03/2021 at 09:26

Ако имаха 10 г пълна гаранция бих си купил веднага една

Отговор
Чавдар Иванов 14/03/2021 at 11:52

Всички са с такава гаранция. Ние ги продаваме с пет години но можем да поемем и по голяма. Не говоря за китайски

Отговор
Горски 14/03/2021 at 16:31

Да, познато ми е. При цена от 32 000 лева за колко години ще я амортизираш така, че да те дойде на сметка?

Отговор
Д.Петков 16/03/2021 at 12:57

Ако намерите нещо друго с такава гаранция се обадете

Отговор
Мар 14/03/2021 at 03:57

Важно е да се уточни, че Термопомпа въздух-въздух е климатик. Сметките падат до 4 пъти в сравнение с класическо електрическо отопление.
Лично аз предпочитам вода-въздух заради потенциала да се използва за подгряване на битова вода в бойлер със серпентина. Но подобна система върви в комплект със сложна автоматика. В идеалния случай се получават много ниски разходи за експлоатация.

Отговор
Аа 19/03/2021 at 13:48

Ами това е класическо парно. Само дето има вентилатор до радиаторите.

Отговор

Leave a Reply to Аз