Гласовата биометрия набира скорост

Системите за удостоверяване се нуждаят от ново ниво на сигурност
(снимка: CC0 Public Domain)

Глобалният пазар за гласова биометрия в момента набира скорост и се очаква да нарасне от 1,1 милиарда щатски долара през 2020 г. до 3,9 милиарда през 2026 г., според нов доклад на фирмата за пазарни проучвания MarketsandMarkets. Това означава комбиниран годишен темп на растеж от 22,8% през прогнозния период.

Фактори като нарастващото търсене на стабилни системи за откриване и предотвратяване на измами в сектора на банковото дело, финансовите услуги и застраховането, както и необходимостта от намаляване на разходите за удостоверяване и идентификация, стимулират бързото възприемане на решения за гласова биометрия по целия свят.

Ключово значение имат измамите, насочени към банковия сектор в светлината на цифровизацията му, сочи анализът на MarketsandMarkets Research. Чрез мащабни кражби на данни измамниците с достъп до банкови идентификационни данни могат да се доберат до сметките на клиентите. Това на свой ред създава нужда от ново ниво на сигурност в цялата система за финансово удостоверяване.

Гласовата биометрия отговаря на тези нови, по-взискателни нужди на банките и финансовите институции чрез интелигентно идентифициране на потребител въз основа на неговия/нейния гласов отпечатък.

По-лесно

Националната банка на Австралия обяви, че наскоро е внедрила ново биометрично решение, предназначено да удостоверява потребителите чрез гласа им и да открива измами. След успешно тестово изпитание в края на 2020 г., банката вече предлага гласова биометрична защита за всички клиенти.

Технологията VoiceID позволява на потребителите да се удостоверяват за секунди, като просто говорят. Тя анализира повече от 1000 характеристики на гласа на потребителя, за да потвърди самоличността му.

В случая потребителите могат да създадат своя гласов профил чрез криптиран телефонен разговор. Всеки път, когато потребителят се свърже с банката, технологията може да анализира произношението, височината на гласа и ритъма, за да се увери, че обаждащият се е този, за когото се представя.

Технологията е разработена от Nuance Communications – технологична фирма, която в момента държи повече от 10 милиона гласови отпечатъка само в Австралия и Нова Зеландия.

„Нашият екип ще пести време, което обикновено бива обикновено изразходвано за повтарящи се процеси по удостоверяване. Това ще ни позволи по-голям фокус върху нуждите и преживяванията на клиентите, без да правим компромис със сигурността”, обяснява главният оперативен директор на Bank Australia Брад Джордън.

„Приемаме по повече от 400 000 обаждания годишно. Затова очакваме с нетърпение да подобрим клиентското изживяване и да добавим това допълнително ниво на сигурност към техните акаунти”, допълва той.

Заради измамите

Наред със спестеното време фактор за въвеждането на гласовата биометрия са измамниците, които постоянно „надобряват” в своите престъпни дейности. Те разработват нови начини за заобикаляне на традиционните методи за удостоверяване, често използвани от кол центровете. Майсторски фалшификати и социално инженерство се комбинират в отлична сплав за мамене, затова допълнителните методи за удостоверяване са от съществено значение.

Въпрос на политика е дали гласовото удостоверяване да се предложи в допълнение към или като заместител на традиционните методи – пароли и въпроси за сигурност.

„Никога не е имало по-голяма нужда от технология за биометрично удостоверяване и превъзходна защита срещу измамите във финансовата индустрия”, коментира вицепрезидентът и генерален мениджър на Nuance Брет Беранек. „Днес потребителите банкират онлайн повече от всякога. В резултат на това заплахата от измами се увеличава”.

Сегменти

От гледна точка на пазарните сегменти – продукти и услуги – бизнесът с услуги е този, който по-скоро ще побърза да внедри решения за гласова биометрия, прогнозира MarketsandMarkets. Най-голямо приложение, поне в началото, технологията ще има в кол-центровете.

Според профила на кол-центровете – автоматизирани IVR, центрове с оператори, мобилни приложения и системи за удостоверяване на служителите – най-голям ръст ще се наблюдава при мобилните приложения. Това се дължи на все по-мащабното използване на смартфони и нуждата от защитени процес на удостоверяване.

Що се касае до индустриалните ниши, лидери – наред с финансовия сектор – ще са сферата на здравеопазването и науките за живота. Следват ги другите вертикали като търговията на дребно и електронната търговия, правителственият сектор и отбраната, телекомуникациите, транспортът и логистиката, хотелиерството, енергетиката и комуналните услуги.

Водещите имена в бранша включват Nuance (САЩ), NICE (Израел), Verint (САЩ), Pindrop (САЩ), LexisNexis Risk Solutions (САЩ), Phonexia (Чехия), VBG (САЩ), Aculab (Великобритания), Auraya (Австрлаия), OneVault (Южна Африка), Aware (САЩ), SpeechPro (САЩ), LumenVox (САЩ), Uniphore (Индия), SESTEK (Турция), VoicePIN (Полша), QSS Technosoft (Индия), Voxta (Индия), ID R&D (САЩ), Kaizen Secure Voiz (САЩ), HYPR (САЩ), Element (САЩ), Trust Stamp (САЩ) и AnyVision (Израел).

Коментари по темата: „Гласовата биометрия набира скорост”

добавете коментар...

  1. :o)

    Както винаги съм казвал – най-сигурни са електронните технологии.
    Никога не са изтичали данни за милиарди и не са били хаквани.
    А как ще го кръстят – електронен подпис, пин код, пръстов отпечатък или глас…всеее тая!

  2. Бейб

    Значи всички сетива?
    Ами натам отива биометрията.
    Какво остана от човешкото същество ….
    Щом даже и по емисиите може да се идентифицира , било те звукови или не.

  3. Петко

    А какво правят при хората, които не могат да говорят? Биометрията не и непробиваема.

  4. ха

    Гласовата идентификация има малко приложения например при споменатите кол центрове, за да разпознава дали гласът е на познат на системата потребител. Иначе на другите места пръстовият отпечатък върши работа. Всъщност методите не са съвсем съпоставими. Пръстовият отпечатък изисква близък контакт за да се открадне, докато при гласовия трябва да се заложи на по-продължителен такъв при подходящи условия (трябва да се чува говоренето на въпросния човек).

Коментар