България има шанс да стане технологичен лидер в бързо развиващ се сектор

Ежегодният ръст от над 20% в електронната търговия може да се запази в следващите 10 години
(снимка: CC0 Public Domain)

От началото на 2020 година светът се развива под сянката на пандемията Covid-19, която принуди милиони хора по света да останат в домовете си. Навиците им се измениха и онлайн търговията трябваше да отговори с гъвкави, сигурни и персонализирани решения, а компаниите с фокус върху физическите магазини трябваше мигновено да се адаптират към нова, дигитална среда. За да останат конкурентноспособни, а често и с цел оцеляване.

Бурното развитие на онлайн търговията придоби стихиен характер. В тази нова среда платформата за електронна търговия Salesforce Commerce Cloud (SFCC) изпъкна като най-предпочитана и търсена, а компаниите, които разработват решения на нея – на прага на отлична възможност за бизнес растеж.

И тук идва най-интересното – отличната позиция на България в този сегмент. Страната ни има реалния шанс да се възползва от тази тенденция и да се оформи като световен хъб за една от най-популярните, гъвкави и иновативни e-commerce платформи – SFCC.

Приблизително 20% от всички магазини, базирани на SFCC, са разработени у нас. Голяма част от продуктите, които нашите специалисти правят, са иновативни и прецедент за платформата, което е знак, че страната може да се превърне в ключов SFCC хъб според очакванията на опитни експерти в областта.

Необходимата съставка е добре подготвен талант, а отговорът е безплатно обучение, зад което са водещи SFCC компании и Телерик Академия.

Пионер и лидер

„Днес България е номер едно в Европа по брой и компетенция на разработчици в Salesforce Commerce Cloud и искаме да осигурим таланта това да продължи да се случва тук”, обясни Любомир Чолаков, управляващ директор на Isobar Commerce България – една от водещите e-commerce компании у нас, която изгражда, интегрира и поддържа решения за електронна търговия за глобални брандове като Adidas, Disney, Coca-Cola, Clarins, Zwilling, Shiseido, Walmart и много други.

С над 20 години опит в сектора, Любомир Чолаков е от хората, които могат да ни дадат най-добър поглед върху тенденциите у нас и перспективите – както от бизнес гледна точка, така и като възможности за развитие пред локалния талант. От 7 години той заема позицията управляващ директор на Isobar Commerce България, една от компаниите, които разпознават отличната възможност пред България.

„Днес България е номер едно в Европа по брой и компетенция на разработчици в Salesforce Commerce Cloud”, казва Любомир Чолаков, управляващ директор на Isobar Commerce
(снимка: личен архив)

„Преди 13 години в България се изгради първият в Европа технологичен център за Salesforce Commerce Cloud (по това време Demandware). През годините хората от тази общност доведоха други компании, което създаде спирала на растеж – нови клиенти търсят нови хора, това води до нови решения и иновации за тези клиенти, които водят до още по-голямо търсене на хора, а наличието на толкова компетентни хора води нови клиенти”, сподели той.

Растеж с бъдеще

В края на 2020 година Асоциацията на софтуерните компании (БАСКОМ) излезе с годишен доклад, че ИТ секторът в България продължава да расте. Компаниите не спряха да назначава нови служители и да търсят талант, който да подсигури развитието им – атестат за стабилността на индустрията, особено на фона на други бизнеси, изпаднали в безтегловност заради пандемията.

Този период се оказа още по-интересен за компаниите, които разработват решения за електронна търговия. „Пандемията даде изключителен тласък на онлайн бизнеса на клиентите”, обясни Любомир Чолаков.

В резултат на това, а и на новите клиенти, които правят прехода към онлайн среда, бизнесът на Isobar Commerce България за 2020 година нараства с 20%, а очакванията са тази година процентите да надхвърлят 25.

Тенденцията се наблюдава и в световен план. Прогнозата на сектора, към която се присъединява и Чолаков, е ежегоден ръст от над 20%, който може да се запази в следващите над 10 години.

Salesforce Commerce Cloud и опитът на българските екипи

Към днешна дата платформата Salesforce Commerce Cloud (SFCC) тя се използва от близо 6000 сайта, сред които магазини на Adidas, Hugo Boss, Converse, Lacoste, Disney, Ikea.

Любомир Чолаков описва платформата  като „страхотна” и добавя, че зад това се крие възможността за бърз старт на продажби онлайн, лесно развитие на тези продажби в много страни по света и изключителният инструментариум за управление на търговски промоции и компании.

И едни от най-добрите разработчици за тази платформа се намират тук, в България, именно заради натрупания опит през последните повече от 13 години.

Ако през 2008 година у нас се създават решения, които обработват 1000 поръчки на ден, само за 5 години решенията на българските екипи поддържат 10 000 поръчки на час, а днес – по 10 000 поръчки в минута!

Примерите за големи компании, клиенти на българските SFCC екипи, са много, но може би един от най-известните е Adidas. Компанията е пример за успешен онлайн бизнес с решения на база SFCC, изработени и интегрирани от специалистите в България.

За 2020 година e-commerce бизнесът на Adidas нараства с 53% спрямо предишната година и достига приходи от 4 млрд. евро – 20% от всички продажби. Когато спортният гигант започва работа с екипите на Isobar Commerce България преди четири години, приходите му от онлайн продажби са 600 млн. евро. Днес продажбите се случват през над 70 сайта, а ако e-commerce платформата падне дори за час, това може да коства на Adidas загуба в размер на 500 хил. евро.

Бурното развитие на онлайн търговията придоби стихиен характер в последните години
(снимка: CC0 Public Domain)

Екипите в България отговарят това да не се случва и да може e-commerce бизнесът на компанията да отговори на променящата се среда. Това важи и за всеки друг клиент, зад чийто успех седят както българските SFCC разработчици, така и бизнес и технологични архитекти, специалисти контрол на качеството, ръководители на екипи и консултанти.

Днес границите за локалните SFCC компании не са географски, а се свеждат до недостиг на талант, който да им позволи да растат.

Обединени за растеж

Може би най-ясното изражение на нуждата от талант е интересният ход, който предприемат местните SFCC компании – партньорство с цел развитие на нужния талант.

„Това, което стартирахме в началото на годината с компании в този сектор като Isobar, Merkle, AIOPS Group, Novarto, Extensa, Tryzens, Forkpoint, LiveArea, C4 Nexus и ZaUtre е да създадем общност от конкуренти, които си партнират в изграждането на e-commerce умения в страната. Целта ни е да отворим кариерни възможности за следващото поколение разработчици, защото знаем, че работата в e-commerce проекти е супер интересна, възнагражденията са добри и това е съчетано с много възможности за лично израстване”, сподели Любомир Чолаков.

Резултатът е и първата безплатна Upskill програма за подготовка на SFCC специалисти, организирана заедно с водещата образователна организация Телерик Академия.

Обучението, в което се кандидатства до 10 октомври, дава възможност на уеб, фронт енд разработчици, на завършили студенти или в последен курс с опит в обектно ориентираното програмиране, да надградят уменията си безплатно, а след това и да започнат работа във водеща SFCC компания.

„Преподаватели в програмата са хора с изключителен опит, работили в глобални проекти и споделящи страст да научат следващата вълна от Salesforce Commerce Cloud разработчици. Сесиите ще са добър микс от преподаване, практически задачи и работа в екип. Ще надградим това с обучения за меки умения и сесии от компаниите-партньори, за да осигурим пълнота на обучението”, добавя Любомир Чолаков.

България, световен SFCC хъб

Възможностите една балканска държава да излезе като технологичен лидер в сектор, който се развива бързо и ще продължи да го прави и за в бъдеще, се броят на пръстите на едната ръка.

Днес България има тази възможност благодарение на историята си в сектора на електронната търговия, натрупания опит, клиенти и експертиза. Единственото, от което има нужда, е от още хора с нужните умения. Умения, които сега могат да бъдат придобити безплатно. Така изчезва и последната граница по пътя към световен успех.

автор: Виктор Джамбов

* заглавието е на редакцията

Коментари по темата: „България има шанс да стане технологичен лидер в бързо развиващ се сектор”

добавете коментар...

  1. :o)

    *** разбрах че компаниите продължават да си търсят евтини ИТ кадри
    в България, защото взимат 5 до 10 пъти по-малко от Англия и Германия като заплати.
    Чудесно ама това си го знаехме 🙂

Коментар