Австралийски милиардер съди Facebook за фалшиви реклами

Нови престъпни схеми в онлайн рекламата залагат на лицата на знаменитости
(снимка: CC0 Public Domain)

Австралийски милиардер заведе наказателно дело срещу Facebook, като твърди, че компанията не е успяла да предотврати измамнически реклами, използващи неговия образ. Андрю Форест твърди, че Facebook е нарушил австралийските закони за борба с прането на пари.

Компанията Meta, която е собственик на Facebook, не коментира случая на Форест, но каза, че е „ангажирана да държи измамниците извън платформата” си, пише за случая BBC.

Форест, който е председател на минно-добивната корпорация Fortescue Metals, твърди, че Facebook е била „престъпно безразсъдна”, като не е положила усилия да спре рекламите с неговия облик. А те са се появили за първи път още в началото на 2019 г.

Измамите използват образа на бизнесмена – както и лицата на други знаменитости – за насърчаване на „инвестиции”, които целят бързо забогатяване, включително чрез криптовалути.

Милиардерът твърди, че е написал и отворено писмо до шефа на Facebook Марк Зукърбърг през ноември 2019 г., призовавайки го да предприеме повече действия.

„Притеснен съм, че много невинни австралийци ще бъдат подмамени”, казва богатият бизнесмен. Според него, макар делото му да защитава австралийците, то на практика касае правата на всички потребители по целия свят.

Новината за австралийското дело срещу Facebook идва малко след като британските власти започнаха да обсъждат идеята за въвеждане на ново законодателство, което да ограничи измамническите реклами в големите онлайн платформи.

Във Великобритания гражданите събират и подписи в петиция с настояване властите да вземат мерки срещу разпространението на скам-реклами.

Ако се стигне до появата на ново законодателство в защита на потребителите от измамнически реклами, то най-вероятно ще засегне не само голямата социална мрежа, но и всички уеб-платформи, които са носители на онлайн-реклама.

Възможно е в процеса на регулиране на пазара на интернет реклама да бъдат въвлечени и други браншове на онлайн бизнеса, като например телекомите.

Коментар