Големите вериги от супермаркети във Великобритания стартираха пилотен проект, използвайки невронни мрежи за разпознаване на възрастта на купувачите на алкохол. Това е част от програма на властите за контрол и улесняване на търговията с подобни продукти.
В експеримента участват няколко вериги супермаркети, вкл. Asda, Co-op и Morrisons. Подобна технология вече се използва в лондонския магазин на Aldi, който е оборудван с автоматизирани касови гишета. Със съгласието на купувачите, умната камера се опитва да разпознае възрастта на купувачите на алкохол – изкуственият интелект е обучен на базата на анонимни лица.
Ако системата установи, че клиентът е на възраст под 25 години, ще изисква той да покаже лична карта на служител в магазина, макар че алкохолът в Обединеното кралство е достъпен за лица от 18-годишна възраст нагоре.
„Чакането за проверка на възрастта при самостоятелна каса понякога е разочароващо за купувачите. Нашето решение за проверка на възрастта помага на търговци на дребно като Asda да се съобразяват с регулаторите по целия свят и да са в крак с изискванията на потребителите за бързи и удобни услуги, като същевременно поддържат поверителността на хората”, коментира пред BBC Робин Томбс, мениджър на технологичната фирма Yoti.
От компанията уверяват, че не става дума за разпознаване на лица – в базата данни няма изображения на купувачи. Невронната мрежа, обучена върху повече от 125 000 изображения на хора от 6 до 60 години, се е научила да разпознава възрастта с точност от 2,2 години, а при оценка на хора от 16 до 20 години – с точност от 1,5 години.
Имено по това новата система с изкуствен интелект се различава от вече тестваните решения преди нея, които сравняваха лицето на купувача с база данни от лица, регистрирани за кражби или антисоциално поведение.