Близо петдесет компании, включително финландската Nokia и шведската Ericsson, са поискали лецензни такси от производителите на автомобили Toyota, Honda и Nissan за използване на защитени интернет технологии в колите им.
Разговорите води американската компания Avenci от името на 48 представители на телекомуникационния сектор, сред които фигурират още Qualcomm, Philips, както и редица японски доставчици, вкл. NTT, Sony, Panasonic и Sharp, съобщи Nikkei. Самата Avenci е специализирана в договаряне на патентни плащания за използване на безжични технологии за свързване с интернет, включително LTE (4G).
Три японски автомобилни производители са помолени да плащат фиксирано възнаграждение от $15 на автомобил в замяна на интегрирано използване на патенти, притежавани от телекомуникационни компании, независимо дали собствениците на колите използват тяхната безжична функционалност или не.
Споменатите телекомуникационни компании притежават приблизително 70% от патентите, признати за основни в 4G стандарта. Технологиите, за които се изискват лицензионни такси, се отнасят до методите за предаване и получаване на радиосигнали с помощта на комуникационни устройства, вградени в автомобилите, както и до начина на работа на устройствата. Освен това Avanci вече се подготвя за подобни преговори за патентите, свързани с клетъчни комуникации от пето поколение (5G).
Все още не е ясно дали японските автомобилни производители ще се съгласят да плащат патентни такси, които могат да споделят с доставчиците на части. В случай на сключване на подходящо споразумение, размерът на лицензните отчисления може да варира от десетки до стотици милиони долари годишно. Наблюдателите смятат, че това ще доведе до по-високи разходи за автомобилните производители и преразглеждане на патентните стратегии.
Така например, през текущата фискална година, която завършва през март 2022 г., Toyota очаква да продаде 10,29 милиона превозни средства. Лесно е да се изчисли, че ако всички превозни средства на Toyota имат безжична свързаност, компанията ще трябва да плати около 18 милиарда йени (около 157 милиона долара), или 0,7% от очакваната консолидирана нетна печалба за периода.
Наблюдателите на пазара припомнят също, че миналата година американската компания за управление на патенти Intellectual Ventures заведе дело срещу Toyota Motor и Honda Motor. Тя твърди, че всеки от двата автомобилни производители е нарушил повече от десет патента в областта на комуникационните технологии, използвани в колите им. Компенсациите могат да възлязат на стотици милиони долари.