Защитата на климата движи растежа на Бош

Оборотът на Бош от 78,8 милиарда евро за 2021 г. надвишава нивата преди кризата
(снимка: Бош)

Група Бош значително увеличи продажбите и печалбата си през 2021 година. Според предварителните данни, общите приходи на компанията са нараснали с 10% до 78,8 милиарда евро. След корекция на ефекта от валутните разлики ръстът на оборота е 11%. Печалбата преди лихви и данъци (EBIT) от дейността е нараснала с над 50% до 3,2 милиарда евро. Очаква се маржът на EBIT от дейността да бъде около 4% в сравнение с 2,8% през предходната година.

„През 2021 бизнесът ни се представи много по-добре от очакваното”, каза д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH при представяне на предварителните финансови резултати. „Успяхме да надхвърлим прогнозите въпреки многото предизвикателства, като сериозните разходи поради неравномерните доставки и ръста на цените на суровините”.

Компанията продължава да инвестира големи суми в стратегически важни области – само тази година инвестициите в микроелектрониката и електромобилността са около 1 милиард евро. Същевременно Бош все повече се фокусира върху партньорствата, като наскоро обявената колаборация с Volkswagen в областта на автоматизираното шофиране.

Шефът на Бош очаква стремежът на редица държави към неутрална по отношение на климата икономика да стимулира съществено бъдещия растеж: „Действията за защита на климата движат бизнеса ни напред – от автомобилните технологии и индустриалната автоматика до строителните технологии и домакинските уреди”, заяви Хартунг. „И благодарение на свързаността и изкуствения интелект, енергийната ефективност ще продължи да се подобрява”.

В този аспект през 2021 година Бош успя да увеличи с 50% продажбите си на свързани електрически инструменти, домакински уреди и отоплителни системи – от 4 милиона устройства през 2020 г. до над 6 милиона.

Компанията е ангажирана с целите на Зелената сделка на ЕС. Бизнес секторите на Бош вече прилагат широк спектър от мерки за борба с глобалното затопляне: 400-те локации на групата по целия свят са климатично неутрални от първото тримесечие на 2020 г. Отсега до 2030 г. компанията планира да намали с 15% въглеродните емисии по цялата си верига за доставки – от покупката до употребата на продукта.

Електрификацията вече генерира все по-голяма част от бизнеса на Бош. „Реализираме оборот за милиарди с електромобилността. Ръстът на продажбите на термопомпи за дома е двуцифрен, а електрическите задвижвания навлизат и в индустриалните технологии”, посочи Хартунг.

Той е убеден, че компанията е в силна позиция: „Бош превръща действията си в областта на климата в растеж. Компанията демонстрира как преходът към климатична неутралност може да успее както в екологичен, така и в икономически аспект”, каза Хартунг.

Бош използва и потенциала за по-нататъшен растеж в електромобилността. От края на 2021 г. компанията произвежда силови полупроводници, изработени от силициев карбид (SiC), които могат да увеличат пробега на електромобилите с до 6%. Според анализаторите от Yole, през следващите три години пазарът на SiC ще нараства средно с 30% годишно до над 2,5 милиарда долара.

Роберт Хабек, германският федерален министър по икономическите въпроси и борбата с климата, наскоро посети завода на Бош в Бамберг, за да се запознае отблизо със серийното производство на стационарни горивни клетки (твърдооксидни горивни клетки, SOFC). Със своята SOFC технология Бош допринася за прехода към възобновяема енергия, като същевременно разкрива и възможности за нов бизнес. До 2024 г. компанията планира да инвестира над 400 милиона евро в SOFC технологията и още 600 милиона евро в мобилните горивни клетки.

Бош навлезе и в бизнеса с фабрично оборудване за производство на акумулатори. Този бизнес има потенциал: според компанията, годишният ръст на глобалния пазар на акумулатори е 25%. В колаборация с Volkswagen, Бош разработва серийни производствени процеси за акумулаторни клетки. Според експертите, съвместните планове на двата автомобилни концерна са важна стъпка по пътя към климатично неутрална мобилност и серийно производство на устойчиви акумулатори.

Бош възнамерява да постигне растеж и да разшири позициите си и в разработката на автомобилен софтуер. Всяка година бизнес сектор „Автомобилни технологии” оборудва превозните средства по целия свят с над 200 милиона управляващи блока, работещи със собствен софтуер. Компанията очаква пазарът на автомобилен софтуер да достигне обем от около 200 милиарда евро до 2030 г.

„Бош ще реализира двуцифрен ръст на този пазар”, каза д-р Маркус Хайн, новият президент на бизнес сектор „Автомобилни технологии”  и член на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. „Ще се възползваме до голяма степен и от трансформацията на автомобила в интернет възел”.

Портфолиото на компанията от автомобилен софтуер, независим от приложенията, ще бъде обединен под шапката на дъщерното дружество ETAS в средата на 2022 г. ETAS ще предлага базов автомобилен софтуер, междинен софтуер, облачни услуги и инструменти за разработка за универсално приложение.

Освен това, новата дивизия на Бош за интердисциплинарни компютърни решения ще създава автомобилен софтуер за специфични приложения със специален хардуер за функции като помощ на водача и автоматизирано шофиране. В тази сфера в края на януари 2022 Бош влезе в широкообхватна колаборация с Cariad, софтуерното дъщерно дружество на Volkswagen.

„Нашата цел е да ускорим процеса на внедряване на частичното и високо автоматизирано шофиране в автомобилите на пътя”, каза Хайн. „Искаме да създадем пазарни стандарти, които ще бъдат от полза и за други автомобилни производители”.

Коментар