Китай въвежда регулации на онлайн платформите за храна

Милиони китайски работници са заети в бизнеса с онлайн поръчки и доставка на храна
(снимка: Meituan Dianping)

Китайските власти обявиха, че технологичните платформи за поръчване и доставка на храна трябва допълнително да намалят таксите си за обслужване на ресторантите. Нареждането дойде в директива, изготвена от китайската национална комисия за развитие и реформи. Целта ѝ е „да помогне на борещите се индустрии за услуги да се възстановят”.

В периода между 2016 и 2020 г. броят на хората, поръчали храна онлайн в Китай, се е удвоил до 400 милиона души. Бумът се дължи отчасти на щедрите субсидии, предоставени на фирмите от сектора. Новото правило вероятно ще намали печалбите име в дългосрочен план, отбелязва TechCrunch.

За една от двете най-големи платформи за доставки на храна Meituan се знае, че комисионните са формирали цели 60% от приходите ѝ за тримесечието, приключило през септември 2021 г. Сега, с новата регулация, за платформите за доставки на храна става все по-трудно да развиват свободно и „нашироко” своя бизнес.

През 2020 г. се разчу за силно стресовата среда, в която работят милионите китайски работници за доставка на храна. Алгоритмите за оптимизиране на ефективността, които не отчитат напълно човешкия капацитет и пътните инциденти, бяха докарали доставчиците до пълно изнемогване. Тогава китайските власти наредиха на платформите да подобрят безопасността за своите работници.

Фирмите от сектора започнаха да оборудват разносвачите със „свързани” каски, които имат функции за гласови команди, така че на доставчиците да не се налага да проверяват телефоните си, докато се движат по улиците със своите е-скутери. Бяха облекчени и сроковете за изпълнение на доставките.

Но за такива като Meituan и конкурентите ѝ като Ele.me остава трудната задача как да балансират благополучието на работниците и рентабилността на бизнеса си.

Коментар