Американските регулатори одобриха окончателно набор от правила, които елиминират необходимостта производителите на автоматизирани превозни средства да ги оборудват със системи за ръчно управление, за да отговарят на стандартите за сигурност.
Автомобилните производители и технологичните компании имат известни затруднения при реализацията на своите идеи за автомобили с автоматизирана система за управление (ADS) без човешки контрол, поради стандартите за безопасност, които днес се разглеждат като отживели и неадекватни, защото предполагат, че само хората могат да контролират превозните средства.
Преди месец General Motors и нейното подразделение за автономни коли Cruise отправиха петиция до щатската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA). Фирмите поискаха разрешение за изграждане и внедряване на самоуправляващо се превозно средство без човешки контрол, т.е. без неща като волани или спирачни педали.
Новите правила преразглеждат разпоредбите, които предполагат, че превозните средства „винаги ще имат шофьорска седалка, волан и придружаваща кормилна колона”. Това променя и презумпцията, че отпред може да има само една позиция за пътник. „За превозни средства, проектирани да се управляват единствено от ADS, контролите за ръчно управление са ненужни”, казват от агенцията.
Съгласно новите правила, предложени за първи път през март 2020 г., напълно автоматизираните превозни средства трябва да осигуряват същите нива на защита на пътниците като превозните средства, управлявани от човека.
„Тъй като водачът се променя – той вече не е човек, а машина – нуждата да се гарантира безопасността на хората остава същата. Тя трябва да бъде интегрирана от самото начало”, каза заместник-администраторът на NHTSA Стивън Клиф, цитиран в публикация на Ройтерс.
Новите правила на NHTSA гласят още, че на мястото, познато като „шофьорско”, не бива да седят деца. Все пак ако има дете там, няма да бъде незабавно необходимо колата да спре движението.
NHTSA уточнява, че съществуващите разпоредби понастоящем не забраняват внедряването на автоматизирани превозни средства, стига да имат ръчни контроли за шофиране, и че продължава да обмисля промяна на други стандарти за безопасност.