Зад сцената: Как се създават иновации за автомобилите

„Залагаме на автоматизация на процесите и високо качество на нашата работа, което ни прави предпочитан партньор за колегите”, казва Антоанета Антова-Георгиева
(снимка: Бош Инженеринг Център София)

В последните години всеки модерен автомобил предлага множество асистенти, които осигуряват на шофьорите не само по-голяма безопасност на пътя, но също така се явяват помощници, които улесняват вземането на решения и дори сами вземат решения в критични ситуации. Едни от най-усъвършенстваните технологии за асистирано шофиране се разработват в България – от екипа на Бош Инженеринг Център София.

Някои от проектите на Бош са свързани с асистенти за движение във вода, движение на заден ход с ремарке, разпознаване на пътните знаци и шосейната маркировка, паркиране с един бутон или паркиране през смарт устройство. Екипът в София работи и по асистенти за аварийно спиране за ситуациите, в които автомобилът трябва да спре сам.

Технологиите, създадени в Инженеринговия център на Бош, управляват радари, камери и ултразвукови сензори, като цялата информация се събира първоначално накуп, след което алгоритмите в софтуера я прецизират, отстраняват грешките и едва тогава тази информация се изпраща към други, ключови агрегати на автомобила – като волан, скоростна кутия, спирачки и двигател.

„Ясно е, че когато в критична ситуация се налага автомобилът да спре, ние трябва не просто да предполагаме, а да сме сигурни и да го докажем не на 100, а на 120%. Всеки пропуск може да доведе до загуба на човешки живот, затова и тестването на тези асистенти е изключително отговорна задача”, разказа Антоанета Антова-Георгиева, ръководител отдел в Бош Инженеринг Център София.

Тестването става на няколко етапа, като един от тях са симулациите във виртуален свят. С използване на специален софтуер, инженерите могат да построят цели градове и да симулират различни ситуации от живота, като по този начин не застрашават никого. Тестването във виртуален свят изисква сериозна и продължителна подготовка, като  се започне от подбора на съответната програма, с която може да се реализира житейската ситуация.

„Обичайно започваме с тестването на алгоритмите в симулирана среда, още дори преди да сме готови с хардуера на устройството. Такъв тип реализация се нарича „Software-in-the loop”, т.е. отвън ние симулираме някакво събитие и следим реакцията на алгоритъма”, поясни Антоанета.

Така например, при внезапно изскачане на пешеходец пред движещ се автомобил се вижда как завиващият автомобил спира и дори стоповете светват, толкова е реалистично всичко. Освен това, когато друг екип е готов с устройството, част от симулацията се заменя с готовото устройство и това е всъщност следващият етап от тестването.

Тестването на иновативните автомобилни технологии в Бош Инженеринг Център София става на няколко етапа, като един от тях са симулациите във виртуален свят
(снимка: Бош Инженеринг Център София)

„Стремим се да направим тестовата си среда такава, че да можем да сравняваме резултатите от тестовете между симулираната среда и реалното устройство. По този начин бързо и лесно можем да идентифицираме евентуални неточности, по-бързо да локализираме евентуална грешка и да поискаме поправка”, допълни Антоанета.

Тя подчерта, че идеята е да се изгради среда, която може да тества цялостното решение в колата, като това в началните етапи включва софтуерна симулация на няколко устройства в автомобила – по този начин може да следи и евентуалното взаимодействие на устройствата помежду им. Когато и самите устройства са готови като хардуер, тестовата среда вече представлява Multi ECU HIL – т.е. среда с няколко закачени устройства, през които се затваря цикълът на тестване. Така се пести време и екипът може да гарантира, че цялостното решение ще работи и в реални условия, т.е. в колата.

„Когато вече всичко е готово, можем да използваме и друг софтуер, който е одобрен от по-големите автомобилни производители и вътре в него се съдържа информация за абсолютно точните размери на колата, върху която работим”, сподели Борислав Ангелов – ръководител група в Бош Инженеринг Център София.

Тестовете не разчитат на въображение – програмите генерират анимации и позволяват на инженерите да видят какво би се случило в реалния свят, сподели Борислав Ангелов
(снимка: Бош Инженеринг Център София)

„Ако например, симулираме паркиране пред жилищна сграда с места, които са подредени за перпендикулярно паркиране, съобразени с размерите, одобрени за паркоместа в Европа, ние бихме могли да подредим и различни марки автомобили, с техните абсолютно точни размери и да проверим как би се паркирала нашата кола автоматично”, разясни той.

Изпълнението на тестовете не разчита на въображение. Програмите генерират анимации и дават възможност на инженерите да видят какво би се случило в реалния свят.

„Тези анимирани видеа са много полезни за нас, когато се налагат допълнителни анализи и идентификация на неточности. В случай, че няма нужда от анализи, изграденият „framework” дава възможност за автоматично изпълнение на тестовете 24/7 и генерира документ с нужните ни статистики за всички изпълнени тестове – колко от тях са ОК, колко от тях са дали неточност и какво все още предстои да бъде изпълнено”, разказа Борислав Ангелов.

„Залагаме на автоматизация на процесите, както и на високо качество на нашата работа, което ни прави предпочитан партньор за колегите в Германия, Унгария, Румъния и САЩ”, обобщи в заключение Антоанета Антова-Георгиева.

Коментар