Около 5% от потребителите на Twitter били ботове?

Решението на Илон Мъск временно да замрази сделката за Twitter постави на масата въпроса колко са фалшивите профили в социалните мрежи (снимка: CC0 Public Domain)

Милиардерът Илон Мъск временно замрази процеса по придобиване на социалната медия Twitter, защото настоява да знае колко точно са фалшивите профили в мрежата. Според по-ранни данни на Twitter, “фалшивите“ или „спам“ профили представляват 5% от потребителската база. Независими изследователи обаче настояват, че този дял е поне три пъти по-висок.

Вярно, че това навярно е част от тактика за преговори на Мъск. Но поставянето на този въпрос на масата по толкова остър и очеваден начин е разтърсващо за цялата индустрия на социалните мрежи.

Платформата за социални медии заяви публично на 2 май, че по-малко от 5% от нейните 229 милиона активни потребители дневно са „фалшиви или спам“ – въз основа на вътрешен преглед на извадка от акаунтите. Не се уточнява как тази цифра отчита автоматизираните, пародийните и псевдонимните профили, разрешени в платформата.

Изследователите пък изчисляват, че от 9% до 15% от милионите профили в Twitter са автоматизирани акаунти или ботове. Изводът стъпва на едно по-ранно проучване от 2017 г. и по-скорошни изследвания от фирма, която следи онлайн разговорите.

„Подценили са цифрите“, казва Дан Брами, главен изпълнителен директор на израелската технологична компания Cyabra, която използва машинно обучение за идентифициране на фалшиви акаунти. Cyabra оценява процента на неавтентични профили в Twitter на 13,7%.

Въпросите за ролята на ботовете в разпространението на дезинформация преследват всички социални медийни платформи от няколко години. Този проблем тормози и Meta, която притежава платформите Facebook и Instagram и изчислява, че фалшивите акаунти представляват около 5% от месечните активни потребители във Facebook, според най-новите данни от четвъртото тримесечие на 2021 г.

Meta казва още, че около 11% са „дублирани“ акаунти, при които един потребител поддържа повече от един профил – практика, считана за приемлива в Twitter.

Коментар