Робот-амфибия плава из хвостохранилища

Робот-всъдеход гази хвостохранилища с винтово задвижване (снимка: Copperstone Technologies)

При добива на земни полезни изкопаеми обичайно се генерират течни отпадъци, известни като хвост. Тези отпадъци се съхраняват в хвостохранилища, които трябва да се наблюдават непрекъснато. Точно за тях е проектиран роботът-амбифия Helix Neptune.

Създаден от канадската компания за роботика Copperstone Technologies, Neptune се захранва от акумулатори и няма колела или протектори, а вместо това се движи във всички посоки върху…. четири понтона с форма на винт. Тъй като тези понтони се въртят, те придвижват робота през всякакви терени – почва, кал, тиня, вода.

Въпреки че такава система с винтове не е често срещана гледка, тя със сигурност не е и безпрецедентна. През годините сме виждали, че е приложима за всичко – от яхти, които могат да излизат на сушата, до сноубордове за катерене по хълмовете до ровери, изследващи Титан.

Докато Helix Neptune се движи по хвостохранилищата – изцяло автономно или чрез дистанционно управление – той използва бордови сензори за събиране на данни за течността, например съдържание на химикали и кислород, заедно с мътност и соленост. Ако се установи, че достатъчна част от замърсителите са се утаили на дъното на езерото (образувайки утайка), част от останалата вода може да бъде пратена за повторна употреба в мината.

Освен това роботът измерва дълбочината на водата. Това е важна информация, тъй като водата образува „капачка“, покриваща токсичната утайка отдолу. Излишно е да се казва, че тази „капачка“ трябва да се поддържа на определена минимална дълбочина, за да предпази утайката от контакт с околната среда.

Helix Neptune може също така да събира проби от вода/утайка -както на повърхността, така и на различни дълбочини, използвайки лебедка…

Човек се пита – а не може ли хората да си ги изпълняват всички тези задачи? „В някои езера е възможно да изпратите човек в лодка. Това е огромна операция, защото през цялото време ще са налице притеснения за безопасността на човека и най-малкото трябва да имате резервна лодка“, казва съоснователят на Copperstone Николас Олмедо. „Ако нещо се случи и някой бъде наранен, това вече не е приемливо. Затова трябва да търсят други решения“.

Въпреки това роботът има други приложения. Снабден с бормашина за лед, например, той може да се използва за проверка на дебелината на потенциално опасни ледени пътища на замръзнали езера. Може да се използва и за извършване на наблюдение или разузнаване на труднодостъпни места.

Copperstone предлага технологията и под формата на „робот като услуга“, при което оператори на фирмата влизат и изпълняват задачи за клиента, вместо да го карат да си купува собствен робот и да си обучава оператор за него.

Коментар