Танкер за втечнен газ с тегло 122 000 тона стана първият голям товарен кораб за превоз на горива, който прекоси 10 000 километра през Тихия океан изцяло в автономен режим. Танкерът се казва Prism Courage и е разработка на HD Hyundai, а негов оператор е бил Avikus.
Кораб, който може да плава самостоятелно, не е новост. Дори и най-малкият кораб може да бъде оборудван с автопилот и да плава автономно. Светът знае и немалко истории за товарни кораби, влизащи в пристанища без жива душа на борда, след като моряците по някакви причина са напуснали борда. Всъщност дори ветроходен кораб без нито грам електроника на борда може да поддържа стабилен курс, ако платната са поставени правилно.
Това обаче е много различно нещо от преминаването на автономен кораб през океана. Автопилотът позволява на кораба да поддържа курса и може да бъде програмиран да се съобразява с GPS координати и да се справя с течения. Ала автономният кораб трябва да може да обработва много различни видове сензорни показания и не само да взема решения за това как да отговаря на тях, но да го прави в съответствие с правилата за движение по пътищата и морското законодателство.
Точно това е направил Prism Courage, плавайки под флага на Панама. Корабът напусна Фрийпорт, Тексас, на 1 май 2022 г., след това премина през Панамския канал и прекоси Тихия океан, за да пристигне до терминала за втечнен природен газ Борйон в провинция Южна Чунчхон, Корея, след пътуване в продължение на 33 дни.
По време на втората половина на пътуването корабът бе под контрола на автономната навигационна система HiNAS 2.0, която не само го управляваше, но и търсеше оптималните маршрути и най-добрите скорости на базата на изкуствения интелект на Hyundai Global Service Integrated Smartship Solution (ISS). Системата осигури навигация, както и компенсация за времето и височината на вълните, както и коректно избягване на преминаващите кораби чрез управление в реално време.
Нещо повече: в края на пътуването бе отчетено, че системата HiNAS 2.0 е осигурила увеличение на горивната ефективност със 7 процента и намаляване на емисиите на парникови газове с 5 процента. В допълнение, корабът е успял да локализира и избегне други плавателни съдове над 100 пъти.
По време на пътуването Prism Courage е наблюдаван от Американското бюро за корабоплаване (ABS) и Корейския корабен регистър (KR), за да се потвърди неговата производителност и стабилност.
„Автономната навигационна технология на Avikus беше много полезна в този тест за преминаване през океана, особено за поддържане на навигационни маршрути, автономна промяна на посоките и избягване на близки кораби, което увеличава удобството при работа на корабните екипажи“, каза капитан Юнг-хун Ко от Prism Koh от Prism Courage.
до Anonymous : чети преди да пишеш – “https://bg.sciencemodern.com/11800996-yandex-and-hyundai-presented-a-new-generation-of-unmanned-vehicles”
Ето, това е бъдещето. А Русия,по която залитат такива , като Копейкин, ще се радва , някога………на новият Москвич и/или Лада- без ABS – защото това е естра.