По-бърз от реактивен самолет на около половината от цената му – това е още един модел влак с вакуумна тръба в стил Hyperloop, този път от Канада. TransPod казва, че е започнала предварително изграждане на транспортната система, която ще вози със скорост до 1200 км/ч.
Представена миналата седмица в Торонто, TransPod FluxJet е свръхвисокоскоростна система за наземен транспорт, която обещава „новаторски иновации в задвижването“, захранване с чиста енергия и „технологични скокове в безконтактното предаване на енергия“.
По подобие на Hyperlooop, FluxJet също ще елиминира съпротивлението в тръбите и ще използва магитна левитация. В този случай обаче това ще се задейства едва след като влакът е извън града и е готов да се стрелне през високоскоростните участъци.
Комплектът „колесници“ няма да се прибере, преди капсулата да развие поне 300 км/ч, но всъщност тя е готова да ускори до крейсерска скорост – около 1000 км/ч или максимална скорост до 1200 км/ч, когато трябва да се бърза.
Компанията разкрива малко за своите „новаторски иновации“, но става ясно, че всяка капсула ще е дълга 25 м и ще побира до 54 пътници или известен обем товар, който е чувствителен към времето (бързо развалящи се стоки). Всяка капсула ще има четири „двигателя за левитация“, простиращи се навън от горния и долния диагонал на рамената на окачването.
Капсулите ще носят бордови запаси от батерии, но когато дойде време да се движат много бързо, ще използват безконтактен захранващ блок, за да получават електрозахранване от тръбата, в която се стрелкат.
TransPod казва, че е събрала финансиране от 550 милиона щатски долара и преминава към следващата фаза с проект, обхващащ първите 300 километра между Калгари и Едмънтън. „Започнаха предварителни строителни работи, включително оценка на въздействието върху околната среда“, пише в сайта на TransPod.
Новата транспортна система ще струва 18 милиарда щатски долара, обещава 45-минутни пътувания между двата града за цена от около 75 долара. Това ще замества повече от три часа шофиране или самолетен билет на стойност около 125 долара. Очаква се трасето да намали с почти една трета трафика по магистралата, свързваща Калгари с Едмънтън, твърди TransPod.
Според анализатори, „FluxJet най-вероятно ще страда от същите проблеми, които измъчват всяка друга транспортна система с вакуумни тръби, опитвана някога“. Например, магнитно-левитационната железопътна линия е безумно скъпа и често е икономически нежизнеспособно начинание само по себе си.
Премахването на въздуха от 300 км тръби е трудно и енергоемко. Потенциалните течове, пробиви, сеизмична активност, неизправности или терористични актове могат да имат абсолютно катастрофални резултати. Не на последно място, дори и най-малкото отклонение от правата линия при 1000 км/ч може да унищожи пътниците и товарите.