Стрийминг войните (не) свършват

Консолидация и формиране на пакетни услуги се задават в стрийминг бизнеса (снимка: CC0 Public Domain)

Само до преди дни изглеждаше, че всичко в света на стрийминг услугите е ясно. Сега обаче е видно, че напрежението нараства. Disney задмина Netflix по брой абонати, а на пазара се готви да навлезе нов и силен играч – YouTube. Рекламите настъпват, а програмите се преконфигурират. Какво се случва?

YouTube на Alphabet планира да пусне онлайн магазин за услуги за стрийминг видео, съобщи Wall Street Journal в петък. Компанията е подновила преговорите с развлекателни компании за участие в платформата, която вътрешно си нарича „магазин за канали“, се казва в новината, цитираща източници, „близки до последните дискусии“.

Платформата работи от поне 18 месеца и може да бъде налична за потребителите още тази есен, се добавя в съобщението.

По-рано през седмицата New York Times написа, че Walmart е в процес на преговори с медийни компании за включване на пакети стрийминг видео забавления в своите услуги. Гигантът в търговията на дребно е разговарял с представители на Paramount, Walt Disney Co и Comcast Corp, оператори на някои от най-големите стрийминг услуги.

Пак по това време стана ясно и, че Disney е надминала Netflix по брой абонаменти и вече има над 221 млн. абонаменти. При Netflix този брой е малко над 220 милиона.

Това е само видимата за няколко дена част от войните в света на стрийминга. Какво обаче предстои сега?

Ограничена територия

Стрийминг войните изглеждат като да са в края си, защото ръстът на потребителската база е достигнал точка на насищане, казва Майкъл Натансон, анализатор на медиите в MoffettNathanson, пред CNN. „Води се битка за територия, която вече няма повече ресурси“.

Когато територията е ограничена, състезанието се премества на друга арена.

Консолидиране и пакетиране

Предстои и процес на консолидация и „бънделиране“, предвижда още Натансон. Много от доставчиците ще се опитат да предлагат комплекти от няколко онлайн услуги на привлекателни цени като част от стратегията си за привличане на потребителските бюджети, особено в условията на вече наситен пазар. Като част от това можем да станем свидетели на интересни комбинации. Например, освен видео някои доставчици могат да решат да предложат в пакет и гейминг забавления, може би блокчейн или NFT и др.

Повишаване на цените

От друга страна повечето големи имена в бизнеса сега ще се стремят към повишаване на цените, след като са инвестирали солидно в развитието и пазарното си разгръщане до момента. За покачване на цените говорят и Disney, и Netflix. Други през това време пък преразглеждат стратегиите си и се стремят да формират пакетни услуги, така че пак да печелят чрез цена, но с по-фокусирани предложения.

В търсене на нови източници на приходи

Но и това не е всичко. Изглежда, че все повече играчи обмислят как да предлагат повече рекламно съдържание. Това може да се обясни с нуждата от повече приходи. Стрийминг видеото научи милиони зрители по света да очакват много съдържание без реклами на ниска цена. Но това очакване вече е несъстоятелно, според Натансон. Моделът не е устойчив за доставчиците, защото стратегията да растат постоянно на всяка цена вече не може да се издържа. Сега компаниите трябва да оправят своите финансови баланси и да намерят по-стабилна опора за своите приходи и печалби.

Тлеещи войни

В известен смисъл стрийминг платформите започват да приличат все повече на традиционните медийни компании, посочват пазарните наблюдатели. Пазарните войни ще продължат да се водят, може би не толкова бурно, но неизбежно. Стриймингът вече е станал любимо занимание за мнозина. Видеото остава най-популярната дейност за свободното време в света, единодушни са анализаторите. Затова стриймингът ще се променя и играчите ще се боричкат за водещите позиции, но потребителите неизбежно ще продължат да ползват услугите и да се адаптират към новите условия. Те просто обичат видеото твърде много.

Коментар