Един от най-перспективните бизнеси: изстрелване в космоса

Частните предприемачи революционизират индустрията на космическите пътувания
(снимка: Blue Origin)

Някои от най-могъщите бизнесмени в света вече летяха в открития космос, без да са се готвили за астронавти. Със своите совалки и космически кораби те дадоха пример, който отвори ерата на „космическия туризъм“. И ако техният бизнес е  успешен, същото може да се каже и за всеки друг, който реши да се занимава с изстрелване на космически кораби, било то за граждански цели или за научно-изследователски проекти. Въпросната дейност ще формира бизнес на стойност 29,6 млрд. долара след 5 години.

В момента услугите по изстрелване в космоса са дейност, която се оценява на 16,9 милиарда долара. Тя обаче ще се разраства бързо, средно с по 15,1% годишно в периода до 2027 година, прогнозира нов анализ на MarketsAndMarkets.

Бумът на услугите за космическо изстрелване може да се дължи на нарастващото търсене на възможности за изпращане на полезен товар в космоса от различни крайни потребители, включително търговски и правителствени организации, военни организации, космически агенции, отбранителни организации, сателитни оператори и частни компании.

Някои от водещите играчи на пазара, според анализаторите, включват SpaceX (САЩ), Arianespace (Франция), China Aerospace Science and Technology Corporation (Китай), United Launch Alliance (САЩ) и Northrop Grumman Corporation (САЩ).

Интерес към космическия туризъм

Частните предприемачи революционизират индустрията на космическите пътувания, която някога беше доминирана от националните космически агенции. Вълнуващи научни открития стават възможни, благодарение на големите суми пари, които милиардерите влагат в космическите си начинания.

Макар че повечето комерсиални аерокосмически бизнеси досега са били фокусирани върху научните изследвания, сега е налице нарастващ пазар за транспортиране на не-астронавти в космоса, тъй като полетите стават по-автоматизирани и вече не се изисква присъствието на истински астронавт, който да управлява космическото превозно средство.

Успехът на първите туристически космически полети през 2022 г. беше голяма повратна точка за този бизнес. Случилото се на свой ред катализира инвестициите в компаниите за космически туризъм. Наред с това много компании за придобиване със специално предназначение гледат на космическите проекти с интерес с оглед прогнозираните бъдещи приходи.

Държавни инвестиции в космически технологии

Правителствените инвестиции ще продължат да играят важна роля. Очаква се властите в поне няколко страни да продължат да инвестират в ключови услуги или разработки, стимулирайки интереса на частния бизнес. Видимо водеща роля засега имат САЩ и Китай, но и други играчи са амбицирани да затвърдят позиции в космическия сектор.

За много държави инвестицията, обикновено в научноизследователска и развойна дейност и новостартиращи фирми, има ключова роля за постигане на солидно присъствие чрез създаване на фирми, които да бъдат глобални доставчици в космическия сектор.

Еднократни или многократни?

Някога този въпрос щеше да изглежда абсурдно, но сега е съвсем резонен. Пазарът на услуги за изстрелване в космоса ще е сегментиран в две категории: изстрелване за еднократна употреба и изстрелване за многократна употреба.

Предвижда се сегментът за изстрелване на космически апарати за еднократна употреба да води категорията и да достигне пазарна стойност от 19 331 милиона щатски долара до 2027 г. Делът на този сектор е 56,7% през 2022 г. и се предвижда да нарасне с 14,6% през следващите пет години.

Американска доминация

Както може да се очаква, Северна Америка ще е най-големият пазар за услуги за космически изстрелвания – потвърждава го и прогнозата на пазарните наблюдатели. Фактор за това ще е нарастващото търсене на комерсиални сателити за комуникации и изображения.

Коментар