Нова арена на надпревара с iPhone 14: сателитните смартфони

Дебютът на iPhone 14 от Apple със сателитна свързаност отприщва нова ера в конкуренцията при смартфоните (снимка: Apple)

Сателитните телефони не са новост, но доскоро те имаха ограничен спектър от приложения. Както се очакваше в последните седмици обаче, Apple обяви функция за сателитна комуникация в най-новия си iPhone – и покрай това някои други производители побързаха да направят нещо подобно. Може би сателитните смартфони са новата арена на конкуренция в бизнеса с този вид устройства?

Apple избра Globalstar за свой партньор за нова функция, която ще позволи на потребителите на iPhone 14 да изпращат спешни съобщения от отдалечени местоположения. При липса на покритие на Wi-Fi мрежа и на каквато и да било клетъчна мрежа спешните съобщения ще могат да се предават през сателит, за да достигнат до службите за спешна помощ.

За осъществяване на функцията технологичният гигант отделя по 450 милиона долара от своя „фонд за усъвършенствано производство“, насочен към развитието на сателитната инфраструктура. Globalstar ще получава по-голямата част от финансирането, но ще им и други, намесени в процеса.



Apple ще покрива 95% от одобрените капиталови разходи за новите сателити Globalstar, необходими за поддържане на услугата. Наред с това Globalstar все пак ще трябва да си осигурява и известно допълнително финансиране за конструиране и внедряване на сателитите, които изпълняват услугата.

За намеренията на Apple се говореше от известно време преди обявяването на услугата снощи по време на събитието „Far Out“. Наскоро пък се разчу, че сателитната компания на Илон Мъск Starlink ще осигурява свързаност за телефоните, които са с абонамент към американския оператор T-Mobile US.

По време на публично събитие в края на август Мъск и шефът на T-Mobile US Майк Сиверт обявиха плановете на мобилния оператор да предложи базови услуги за мобилни телефони чрез използване на второ поколение сателити на Starlink, за да елиминират „мъртвите зони“ на покритие в САЩ.

Сиверт заяви, че планът е да се активират текстови, MMS съобщения и „избрани приложения за съобщения“ навсякъде, където потребителите имат ясен изглед към небето и когато наблизо няма традиционни наземни клетъчни кули. „Това партньорство е родено от визия за края на мъртвите зони на мобилните мрежи“, каза той.

Предвид решението на Starlink и T-Mobile да обявят проекта си през август, мнозина пазарни наблюдатели предположиха, че това е опит на дръзкия Мъск да засенчи събитието на Apple, за което отдавна се знаеше, че е планирано за 7 септември. В подкрепа на това твърдение специалистите посочиха и някои аргументи, разкриващи, че всъщност тандемът не е съвсем готов за предлагане на сателитна комуникация чрез смартфоните.

За да свържат телефоните към сателитите на Starlink, двете фирми ще използват средночестотния 1,9GHz PCS спектър на оператора, който е достъпен в САЩ; за разлика от това Globalstar притежава спектър по целия свят, което е по-сериозно и по-надеждно решение и е по-привлекателно за международните клиенти.

Освен това, според Мъск, услугата ще работи на сателитите от второ поколение (G2) на Starlink, оборудвани с големи антенни системи – но те все още са в процес на разработка. Тъй като тези сателити са големи, планът е да бъдат изстрелвани с ракетата Starship на SpaceX – а тя също е в процес на разработване в момента.

И ако това не е всичко, двете фирми имат да решат и някои регулаторни предизвикателства, поне що се касае до територията на САЩ, където смятат да стартират услугата си.

„Въпреки че изглежда вероятно Мъск и Сиверт в крайна сметка да пуснат услугата си в търговска мрежа, тя може да изостане спрямо няколко други подобни услуги „сателит към телефон“, които са в процес на развитие,“ коментира Майк Робук, редактор в Mobile World Live.

Той посочи, че сателитните оператори Lynk Global и AST SpaceMobile вече имат договори с редица оператори на клетъчни мрежи за собствени услуги „телефон към сателит“ и с влизането на Apple в този сегмент „пространството в нишата става все по-гъсто населено“.

В потвърждение на тази тенденция ден преди събитието на Apple стана ясно, че и други производители на смартфони бързат да се включат в конкуренцията. Huawei обяви, че неговата серия Mate 50, ще предлага възможност за изпращане на текстови съобщеkия през сателит. Това ще е възможно с Mate 50 и Mate 50 Pro. Двата телефона ще могат да изпращат текстови съобщения и да осигуряват навигация посредством китайската глобална сателитна мрежа BeiDou, което ще осигури комуникация „в зони без клетъчно покритие“.



Пак по същото време стана ясно, че и един британски производител на смартфони бърза да се намеси на пазара на сателитни комуникации за „обикновени“ смартфoни. Ако няма W-Fi или клетъчно покритие, телефонът на Bullitt ще се свързва автоматично към една от две сателитни мрежи, с които фирмата има партньорство. Bullitt е фирмата, която произвежда заздравените телефони CAT и подобни модели на Motorola.

Услугата на Bullitt ще бъде пусната през февруари 2023 г. и първоначално ще позволява само получаване и изпращане на текстови съобщения. Освен това тя няма да е географски ограничена, както тази на T-Mobile и Starlink. „Имаме смартфон, който ще бъде пуснат на пазара през февруари и ще може да изпраща двупосочни съобщения, чрез сателит, с глобално покритие“, каза съоснователят на Bullitt Ричард Уортън.

След всички тези новини, изстреляни скоропостижно една след друга като новогодишни фойерверки, може да се очаква, че сателитните комуникации върху смартфон бързо ще се превърнат в нова арена на конкуренция – както за самите смартфон производители, така и за техните партньори, осигуряващи сателитна свързаност.

Сега, когато няколко модела устройства и няколко услуги вече предлагат обмен на текстови съобщения чрез SMS, MMS и „избрани приложения за съобщения“, надпреварата е вече в ход и играчите навярно ще бързат да надградят тези „базови“ услуги с други, по-усъвършенствани.



Навярно скоро ще видим и други големи играчи да се включват със собствени предложения, пишат анализаторите на Forbes. Например, защо да не видим на тази арена оператор като Deutsche Telekom, който е един от най-големите в света и, между другото, притежава значителен дял (48%) от T-Mobile US.

Други потенциални играчи са SK-Telecom, Vodafone или дори Reliance Jio в Индия. Последният може да се възползва значително от подобреното покритие на сателита за такава огромна страна. И докато анализаторите коментират въпроса, в онлайн изданието Indian Express се появи голяма статия, разясняваща как работи сателитната свързаност върху смартфони…

Коментари по темата: „Нова арена на надпревара с iPhone 14: сателитните смартфони”

добавете коментар...

  1. ..

    Доста силно казано, това не е сателитен телефон, след като не може да задържи връка, ако не е насочен към спътник.

    Целта на Apple е повече от ясна – да осигури връзка при спешни случаи, когато хората са в зони, които не са покрити от GSM мрежи.

    Като функционалност, всъщност, е много разумно и наистина може да спаси животи на ентусиасти, юрнали се без нужната подготовка – а, такива има страшно много.

    Професионалистите и редовните туристи, ходещи на такива места, по принцип са подготвени със сателитни телефони и GPS навигация, която е предвидена да работи дълго време, за тях тези продукти не носят нищо съществено.

Коментар