Пазарът на таблети продължава да лъкатуши. Още с появата си, тези устройства се възприемат противоречиво от потребителите. Мнозина бяха изненадани, когато в пандемията продажбите на таблети рязко се покачиха. Сега тенденцията отново е низходяща, но изглежда за кратко. Ето какво показват данните от анализаторите.
Глобалните продажби на таблети през третото тримесечие на 2022 г. възлизат на 38,4 милиона единици, което е малко над прогнозирания обем от анализаторите на DigiTimes Research. Един от двигателите на пазара са нарастващите поръчки на Apple устройства, след като по-рано компанията прекъсна доставките на iPad заради локдауна в Китай.
Според прогнозата, през четвъртото тримесечие на 2022 г. доставките на таблети в глобален мащаб ще намалеят с 9% спрямо предходните три месеца. Спадът ще се дължи на отслабване на търсенето, в резултат на бързата инфлация, ръста на основните лихви на развитите пазари и влошената макроикономическата ситуация.
Но въпреки тези негативни фактори, предстоят и позитивни моменти на пазара за таблети, които ще имат ефект в следващите години – това са пускането на новия iPad Pro от Apple и стартирането на маркетингови кампании от производителите.
Според DigiTimes Research, през третото тримесечие на 2022 г. първите пет играчи (Apple, Samsung, Amazon, Lenovo, Huawei) заемат 80% от глобалните доставки на таблети. Приносът на Apple и Samsung, в частност, се измерва съответно на 38,2% и 22%.
Световният пазар на таблети ще расте средно с 16,7% годишно, достигайки 325,15 милиарда долара до 2031 г., срещу 70,72 милиарда долара през 2021 г., прогнозират анализаторите от Allied Market Research.
Очакваният възход в бизнеса с таблети се обяснява с цялостния ръст в търсенето на електроника, разширяването на корпоративния сегмент и увеличаването на продажбите на хибридни устройства, които могат да се трансформират в лаптопи.
В допълнение, общата цифровизация на икономиката, технологичният прогрес и развитието на нови възможности за интернет комуникации могат да окажат допълнително положително влияние върху пазара на таблети.
Като фактори, възпрепятстващи развитието на пазара, анализаторите посочват сравнително краткия живот на батерията и факта, че навлизането на нови компании на пазара води до комодитизация (терминът се отнася до ситуацията, в която продуктите стават доста евтини с масовото им производство и вместо един уникален продукт има море от търговски марки).
Според IDC, през второто тримесечие на 2022 г. на световния пазар са доставени 40,5 милиона таблета, което е приблизително същият обем като отпреди година. Сред факторите за стабилността на пазара IDC посочва образователните проекти и промоционалните продажби като фестивала за онлайн пазаруване “618” в Китай и годишната промоция Amazon Prime Day в САЩ.