Производителят на самолети Airbus планира да тества в близките години прототип на мегаватов двигател, задвижван от течен водород. Изпитанията са предвидени за 2026 г., а първият пътнически самолет с такава система с нулеви емисии ще бъде пуснат в експлоатация до 2035 г. Наскоро и Rolls-Royce проведе наземни тестове на самолетен двигател, задвижван с водород.
Усъвършенстваните силови агрегати ще бъдат капсуловани в големи контейнери, монтирани под крилата, където обикновено се намират турбините на самолетите. Всеки контейнер ще съдържа водороден резервоар и криогенно охлаждащо оборудване, за да поддържа водорода под неговата точка на кипене (-253°C). Освен това всяка капсула ще има собствена горивна клетка за преобразуване на течния водород в електричество, което ще захранва електродвигателите.
С подобна система Airbus ще може да освободи място във фюзелажа за товари и пътници. Освен това се предполага, че самите капсули са взаимозаменяеми за по-лесна поддръжка и по-голямо удобство като цяло. Твърди се дори, че е предвидена подмяната им във въздуха.
Компанията разработва прототип, чиито резервоари за водород ще бъдат разположени във фюзелажа на пълноразмерен самолет A380, а капсулата с водородни клетки за генериране на електричество и двигателят ще се намират над опашката. Airbus уверява, че такъв дизайн няма да влияе неблагоприятно върху аеродинамиката на лайнера.
Използването на резервоар за водород вътре в нехерметизираната част на корпуса ще позволи да се симулира „външното“ местоположение на капсулите, ще държи водородното гориво отделно от кабината и ще осигури аварийна вентилация в случай на теч на гориво.
Крайната цел е да се създаде самолет с нулеви въглеродни емисии, способен да носи достатъчно гориво, за да лети по същите линии като класическите самолети. Засега системите с електрически мотори и батерии са твърде тежки и обемисти, а вариантите с водороден газ съхраняват твърде малко гориво. От друга страна, течният водород осигурява достатъчно количество енергия за даден обем и отваря най-широки перспективи за устойчива авиация.
Авангардната технология обаче трябва да бъде тествана много внимателно, тъй като елементи от нея са използвани в космически програми и не са предназначени за Земята. Въпреки това, Airbus има достатъчно опит и ресурси, за да ги подготви за комерсиална употреба.
Авиокомпанията възнамерява да пусне в експлоатация първия си самолет с нулеви емисии до 2035 г. Тестовият вариант, задвижван с водород, ще бъде готов до 2026 г., а в Тулуза Airbus и ArianeGroup ще изградят първата в света станция за зареждане с течен водород за устойчиви реактивни самолети, която ще заработи до 2025 г.