Microsoft-Activision: май няма да я бъде тази сделка?

Изравняват се по тежест аргументите “за” и “против” сделката Microsoft – Activision Blizzard (снимка: CC0 Public Domain)

Придобиването на Activision Blizzard от страна на Microsoft може и да не се случи, загатват последните данни и анализи относно сделката. Тя се озова в застой, след като на 8 декември щатската Федерална комисия по ценните книжа заведе дело, с което иска да блокира сливането.

Анализаторите побързаха да посочат, че „все още е твърде рано да се каже дали комисията ще успее да блокира сделката“. Едно е почти сигурно – плановете на Microsoft да завърши придобиването до 30 юни 2023 изглеждат съвсем нереално сега.



Казусът ще е труден за спечелване от комисията, защото традиционно съдилищата в САЩ не намират опасности в сливанията между компании, които не са в един и същи сектор (т.нар. вертикални сливания), обяснява проф. Ерик Талей, преподавател по право в Columbia Law School. Все пак експертите на комисията са наясно с това и са завели делото с ясното съзнание колко трудно ще им бъде да докажат тезата си, казва професорът.

От друга страна, икономисти коментират, че предвид динамиката на ИТ сектора, в частност игрите, и на фона на тенденциите на фондовия пазар, цената от 69 милиарда долара все повече започва да изглежда раздута. Някои дори са убедени, че е по-добре и по-разумно Microsoft да плати таксата от 3 млрд. долара за отказ от сделката и да „си тръгне“.

Част от основанията за тези преценки са тенденциите на пазара на игрово оборудване. Това традиционно е пазар с бавен растеж, казват анализаторите. Нещо повече: в момента и докъм 2025 година голяма част от растежа е рожба на „бума, предизвикан от пандемията“, тоест е до голяма степен нереален.

Microsoft обаче надали ще се откаже така лесно, смятат други пазарни наблюдатели. Компанията има амбиции за създаване на „супер-приложение“, което комбинира всичко – пазаруване, съобщения, търсене, новини – всичко в едно смартфон-приложение. Това е доста амбициозно начинание на софтуерния гигант в посока пазара на потребителски услуги.



За разлика от Apple и Google, Microsoft няма собствен „магазин за апликации“ за потребителите на смартфони. От друга страна, Tencent вече има положителен опит с подобно супер-приложение, а се говори, че Twitter също може да се преобрази в подобно нещо, при това скоро.

Коментар