2022 – годината на космическия прогрес

Напредъкът в космическите изследвания през 2022-а може да се определи като най-успешната ниша в технологичното развитие през годината (снимка: CC0 Public Domain)

Ако трябва да обобщим 2022 година в технологичния свят, тя изглежда сбъдна вечните мечти на човечеството за покоряване на космоса. Е, покоряване е силна дума, но е факт, че през 2022 година бяхме свидетели на редица космически постижения, а вестите за тях се приемат като очакван прогрес, не като сензация.

Джеймс Уеб в готовност

Годината започна с оптимистична нотка, тъй като космическият телескоп Джеймс Уеб на НАСА – машина на стойност 10 милиарда щатски долара – завърши окончателното си разполагане в космоса без злополука. На 8 януари дясното крило на позлатеното основно огледало започна да се люлее, заключвайки се в позиция около четири часа по-късно, давайки зелена светлина за започване на процеса на въвеждане в експлоатация, който поставя началото на нова ера на впечатляващата космическа фотография и наука.

Китай на Луната

Малко по-късно данните от китайския лунен спускаем апарат Chang’E-5, анализирани от международен екип, ръководен от Китайската академия на науките, показаха, че роботизираният спускаем апарат за първи път е открил следи от вода в скалите и реголита на Луната повърхност.

Първа частна мисия до МКС

През април написахме още един къс от космическата история: Axiom Mission 1, първата частна екипажна мисия до Международната космическа станция, излетя, водена от ракета Falcon 9 на SpaceX от стартовия комплекс 39A в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида.

Най-далечният обект

Малко надалече от Земята, на около 13,5 милиарда светлинни години, международен екип от астрономи локализира най-отдалечения космически обект, виждан някога – галактика, наречена HD1, която може да е дом на невиждана популация от звезди или свръхмасивна черна дупка, мистериозно изпреварила времето си.

Молекули на живота в метеорити

Междувременно проучване на НАСА добави тежест към хипотезата, че ключовите градивни елементи на живота са дошли на Земята от космоса. Екип от учени обяви, че всичките пет нуклеобази на ДНК са открити в метеорити.

Картиране на космоса

Най-изчерпателната карта на Млечния път стана по-подробна през 2022 г. Третата итерация на космическия кораб Gaia обхвана почти два милиарда звезди, включително техния състав и движение, плюс нови каталози на подредби, двоични системи, променливи звезди и други обекти.

Русия се оттегля от МКС

Макар че сътрудничеството на учените трябваше да е независимо от политиката, навярно тя е изиграла роля: голямата лоша новина за космическите изследвания и за международното сътрудничество е, че шефът Русия официално ще се оттегли от Международната космическа станция (МКС) след 2024 г.

Опит за планетарна защита

На 26 септември мисията на НАСА за двойно пренасочване на астероиди (DART) се разби в астероида Dimorphos като част от усилията да се определи възможността за отклоняване на потенциално опасни небесни тела далеч от Земята.

Falcon Heavy отново в небесата

На 1 ноември SpaceX изстреля мощната си ракета Falcon Heavy за първи път от 2019 г., за да изведе успешно набор от сателити в орбита за космическите сили на САЩ.

SLS потегли

На 16 ноември най-мощната ракета в света, Space Launch System (SLS) на НАСА, успешно излетя от космическия център Кенеди, носейки мисията “Артемида 1” без екипаж по пътя ѝ към Луната.

Карта на Вселената

През ноември астрономите от университета Джон Хопкинс създадоха интерактивна карта на Вселената, нанасяйки позициите и цветовете на 200 000 галактики, простиращи се оттук до самия край на наблюдаваната вселена.

Суперкомпютър за търсене на извънземен живот

В началото на декември беше сглобен нов инструмент в най-големия радиотелескоп на Южното полукълбо, който му даде възможностите да открива технологии на извънземен разум, разширявайки значително мрежата за учените в търсене на извънземен живот.

Рекорди на Марс

На 6 декември хеликоптерът Ingenuity на НАСА се издигна до най-голямата си височина досега, на 14 м над повърхността на Марс, продължавайки да помага на марсохода Perseverance да изследва Марс и да търси области, където някога може да е съществувал живот.

Артемида се прибра

11 декември беше денят, в който лунната мисия на НАСА „Артемида 1“ завърши с падане на капсулата „Орион“ в Тихия океан край бреговете на Долна Калифорния, след което тя беше извадена от кораба-амфибия за транспортен док USS Portland.