Парите ще убият магията на креативния AI

Траекторията на технологичното развитие сочи, че очарованието ни от ChatGPT скоро ще бъде помрачено (снимка: CC0 Public Domain)

През 2022 година генеративният изкуствен интелект смая света със своите постижения. Потребители са очаровани. Но това няма да трае дълго, смятат специалистите по дигитално развитие. Рано или късно генеративният AI трябва да бъде впрегнат в полезна работа. А това ще унищожи очарованието от него.

„Всяка достатъчно напреднала технология е неразличима от магията“, е казал писателят-фантаст Артър К. Кларк. В света на технологиите усещането за магия липсваше през последното десетилетие. Няма вълшебство, няма очарование – всеки нов таблет и смартфон е само скромно подобрение спрямо своя предшественик. Очакваните технологични революции – метавселената, блокчейн, самоуправляващите се автомобили – напредват бавно, все с обещанието, че истинската трансформация предстои само след няколко години.

Голямото изключение

Едно голямо изключение тази година е в областта на генеративния AI. След години на привидно фалшиви обещания AI стана изумително добър през 2022 г. Всичко започна с генераторите на изображения с изкуствен интелект DALL-E 2, Midjourney и Stable Diffusion. Изведнъж хората започнаха да споделят произведения на изкуството, създадени от изкуствения интелект. Генерират ги безплатно, само написвайки семпла подкана в текстово поле. Някои от образите са странни, други тъжни, а трети – шокиращо добри. Всичко това е изцяло нова територия за хората.

Чувство на удивление се засили с пускането на ChatGPT на OpenAI. Това не е първият AI чатбот и със сигурност няма да е последният, но неговият интуитивен потребителски интерфейс и цялостната му ефективност оставят впечатление, че бъдещето е дошло. Професорите предупреждават, че това ще бъде краят на есето в училище. Потребителите, които са го тествали, са единодушни: „Усещането е като за магия.“

ChatGPT е безплатен засега. Но главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман предупреди, че купонът рано или късно ще свърши: „Ние ще трябва да го монетизираме по някакъв начин, изчислените разходи са впечатляващи“, написа той в социалните мрежи.

Компанията, която очаква да натрупа 200 милиона долара през 2023 г., не е благотворителна. Въпреки че OpenAI стартира като организация с нестопанска цел през 2015 г., тя се отказа от този статут след малко повече от три години. Създаде изследователска лаборатория за „ограничена печалба“, която се контролира от „борд с нестопанска цел“.

Microsoft вече е наляла 1 милиард долара в компанията. Навярно не е трудно да си представим разумно звучащ Clippy, захранван от ChatGPT.

През седмиците след пускането на ChatGPT повече от милион потребители са го изпробвали, като OpenAI плаща сметката за забавлението. И от пускането на DALL-E 2 през пролетта на 2022 г., през текущото внимание към ChatGPT и очакванията за GPT-4 – още по-усъвършенствана текстова AI програма, която се очаква за следващата година – OpenAI е на път да се превърне в компания, свързана най-вече с шокиращия напредък в изкуствения интелект, насочен към обслужване на потребителите.

Как ще се промени използването на тези инструменти, ако те станат генератори на печалби, вместо да носят само загуби на своите създатели? Ще станат ли продукти с платен абонамент? Ще ни пускат ли реклами?

Финансиране на удобствата за потребителите

Можем да извлечем някои поуки от траекторията на технологичното развитие досега. Някога, например, имахме „линейна“, неинтерактивна телевизия… от онази телевизия, която просто ти се случва, пред която просто седиш и гледаш каквото ти показват. После тази телевизия бе заменена от „софтуерни агенти“, които изглеждат като да обслужват зрителя: те са напълно приспособими и интерактивни, персонализиращи новините и развлекателните изживявания изцяло съобразно личния интерес на зрителя.

Работата е във въпроса на кого точно служат тези услужливи софтуерни асистенти. Няма как някой да печели от това, че зрителят е получил точно това, което търси, точно това, което желае, точно това, което му е нужно. Алгоритмите са оптимизирани за нуждите и интересите на компаниите, които ги разработват и внедряват.

Facebook, Instagram, YouTube и TikTok всички алгоритмично се опитват да увеличат времето, което прекарваме в техните сайтове. Софтуерните агенти са предназначени да служат на интересите на платформата, а не на обществеността. Резултатът, както се изразява изпълнителният редактор на The Atlantic Адриен ЛаФранс, е „модерна мрежа, чиято архитектура прилича на машина за края на света“.

Ама разбира се, че софтуерните агенти служат на компаниите, а не на потребителите! В ретроспекция тази траектория на развитие се наблюдава у всички безплатни технологични удоволствия, на които се радваме.

В този смисъл бъдещето на генеративния AI може да изглежда като неизследван терен, но всъщност е по-скоро туристическа пътека, която е слабо маркирана, но добре утъпкана: бъдещето на технологията ще върви по пътя на софтуерните агенти, казва Дейвид Каепф, професор в Школата по медии и публични комуникации в университета „Джордж Вашингтон“. „“Направо казано, ние ще обитаваме бъдещето, което предлага най-значителната възвръщаемост на инвеститорите,“ отсича Карпф.

Под знака на увеличаването на приходите

Най-добре е да спрем да си представяме какво може да постигне инструмент като ChatGPT, ако бъде разгърнат свободно и универсално – както е в момента. Вместо това трябва да мислим какви сценарии на употреба ще ще увеличат приходите от неговата работа.

Google, например, направи революция в търсенето в мрежата през 1998 г. Тогава това беше невиждано съвършен механизъм. Но нямаше сериозни пари от това да си доминиращ в интернет-търсенето. Технологията първо трябваше да стане достатъчно ефективна, за да привлича хората. Когато това се случи, Google стартира своята платформа за насочена реклама, AdWords, през 2001 г. и се превърна в една от най-печелившите компании в историята през следващите години.

Ако историята може да бъде някакъв ориентир, то въздействието на инструменти като ChatGPT ще отекне най-вече в съществуващите индустрии, вместо да ги смути чрез пряка конкуренция. Ще бъде впрегнат да върши неща, които досега са правени от хората, главно за да намали разходите на организациите, които го използват. А тези организации ще заплащат на създателите на генеративния AI.

Като резултат от това най-вероятно магията, на която се радваме днес, ще бъде отмита, отвяна.

Коментар