Британски фермери използват трактор с гориво от кравешка тор

Задвижваният с биометан трактор T7 може да направи земеделието много по-екологично
(снимка: New Holland)

Производител на селскостопанска техника разработи трактор, който се задвижва с гориво, направено от кравешка тор. Машината-чудо на New Holland работи с втечнен биометан, произвеждан лесно от кравешката тор.

Използването на животински отпадъци може да донесе редица ползи за фермерите, вкл. намаляване на вредните емисии в атмосферата, намаляване на данъците върху замърсяването на околната среда, спестяване на скъпо дизелово гориво и преход към самодостатъчен икономически модел.

И, което е много важно, иновацията на британските фермери може да спаси популацията на кравите от атаките на „зелени” активисти, които зачестиха напоследък и не подбират целите си. Дори галериите с картини на известни художници станаха обект на нападения от еко-активиститите.

Твърди се, че тракторът T7 с мощност 270 к.с. не отстъпва по производителност на стандартните дизелови машини. Иновативната технология е разработена от британската компания Bennamann, която повече от десетилетие се занимава с изследвания и разработки в областта на производството на биометан.

Процесът е следният: кравешката тор от стадо от 100 животни се превръща в гориво, наречено „летлив метан”, с използване на специално оборудване. Монтираният на трактора криогенен резервоар поддържа метан в течна форма при температура от -162°C.

Работата с метан осигурява на трактора същата мощност като дизеловото гориво, но при значително намалени емисии. По време на пилотния тест във ферма в Корнуол въглеродните емисии са паднали от 2500 на 500 метрични тона само за година.

„Задвижваният с втечнен природен газ трактор T7 е истинска стъпка към въглероден неутралитет в глобалната селскостопанска индустрия и реализирането на кръгова икономика”, казва Крис Ман, съосновател на Bennamann. Компанията проучва начини за по-широко използване на технологията и се надява, че един ден тя може да се използва за зареждане на електрически превозни средства в селските райони.

LEP, организация за партньорство на местните фирми от Корнуол, където е седалището на Bennamann, и островите Сили, съфинансира изследване за емисиите на метан. Проучват се настоящите емисии от съоръжения като млечни ферми и пречиствателни станции за отпадъчни води. Ще бъде проучена и потенциалната употреба на биометан като гориво за транспорта и селското стопанство.

„Ако успеем да направим нашата селскостопанска индустрия енергийно самодостатъчна на фона на растящите производствени разходи и цените на енергията, като същевременно намалим емисиите, тогава можем да генерираме огромен икономически растеж за селските общности и да подобрим продоволствената сигурност”, казва председателят на LEP – Марк Дъдридж.

Заслужава да се отбележи, че потенциалът на тази технология не се ограничава до селското стопанство или до определени географски региони. Това е глобална инициатива, която може да има огромно въздействие по целия свят.

Коментар