Когато умните домашни уреди откажат да работят

Кратките срокове на поддръжка подкопават доверието към умните домашни електроуреди (снимка: CC0 Public Domain)

Интелигентните домашни електроуреди може да спрат да работят правилно само след две години използване, защото производителите не успяват да предложат навременни технически актуализации – това предупреждение бе отправено към британските граждани от местната организация за защита на потребителите „Which?“.

Проучване на организацията е установило, че някои „умни“ домашни устройства като скъпи съдомиялни машини, телевизори и перални – за които може да работя повече от десетилетие – всъщност са били загърбени от производителите. Фирмите-създатели не им осигуряват софтуерна поддръжка. Липсата ѝ пък означава, че устройствата не се актуализират. Колкото по-възрастни стават, толкова повече се увеличава рискът от онлайн хакване, казва Which?.

Изследването твърди, че „почти няма марки, които дори се доближават до очакваната продължителност на живот“ от гледна точка на политиките за актуализиране на продадените интелигентни устройства. Много от запитаните брандове изобщо не са отговорили на запитването на организацията, когато са помолени да изяснят продължителността на поддръжката.

За да работят, тези електроуреди с много вградена електроника имат собствени, вътрешни „операционните системи“, подобно на Windows при персоналните компютри. Когато този софтуер не се поддържа, уредите могат някой ден да спрат да работят. Поддръжката включва и корекции за сигурност – т. нар. пачове, които „закърпват“ пробойни и недостатъци в софтуера, способни да осигурят вход за хакери.

Скъпо разочарование

Интелигентните електроуреди обичайно поддържат постоянна свързаност към интернет, най-често посредством домашната безжична мрежа. Това им осигурява възможност за дистанционен контрол чрез смартфон приложение. Човек може, например, да включи или постави на пауза миялната машина или климатика си. Освен чрез смартфон-приложение, подобен вид „умни“ уреди могат да се командват чрез смарт часовник или посредством умен домашен „асистент“.

Според британската организация за защита на потребителите, този вид уреди струват доста повече от своите „глупави“ аналози без интелигентни функции. Респективно у купувачите има очакване е, че умните им домашни уреди ще издържат по-дълго.

За своя анализ „Which?“ е разгледала популярни марки смарт телевизори, съдомиялни машини, перални машини, смартфони, мастиленоструйни принтери, смарт часовници и фитнес тракери. Общо 119 марки са анализирани, обхващайки стотици видове продукти в 20 различни категории Общо 119 марки са анализирани, обхващайки стотици видове продукти в 20 различни категории.

Установено е, че почти няма марки, които да се доближават до очакваната продължителност на експлоатационен живот от гледна точка на съществуващите политики за актуализиране нма интелигентните уреди. Само половината от запитаните брандове (49%) са отговорили с ясна информация относно продължителността на периодите на поддръжка.

Някои от най-популярните марки съдомиялни машини, перални и смарт телевизорите може да загубят поддръжка само две години след пускането на пазара, въпреки че очакваният им живот е 13 години, според самите им производители. При една марка телевизори производителят може да гарантира пет години „поддръжка за критични уязвимости в сигурността“, а други две марки предлагат „съдействие“ в продължение на 10 години.

Една голяма азиатска марка смарт телевизори има софтуерна поддръжка за едва две години от пускането на пазара, заявявайки, че „най-новата версия на софтуера ще е налична за осем години“. Друга голяма азиатска марка смарт телевизори обещава „поне три години“ софтуерна поддръжка, разказва Which?.

Каскаден проблем

„Нечестно е производителите да продават скъпи продукти, които трябва да издържат много години, а след това да ги изоставят“, коментира Росио Конча, директор политики и застъпничество в британската потребителска организация. „Това означава, че продуктът може да загуби характеристиките, които оправдават по-високата му цена“.

Но това е само първият проблем. Вторият е не по-маловажен: липсата на поддръжка излага потребителите на повишен риск от кибератака. Това може да бъде всичко, свързано с потенциален пробив чрез смарт-уред в домашната мрежа, до която достъп имат и други електронни устройства. Резултатът може да е кражба на данни, рансъмуер, а също така и физически пробив в дома.

Третият проблем е, че смарт-електроуредите с липсваща поддръжка, при повреда най-вероятно ще бъдат изхвърлени, което допринася за планината от електрически и електронни отпадъци.

Правителствени регулации

Производителите трябва да подобрят поведението си от гледна точка на гарантиране на поддръжката за интелигентните устройства, като предоставят жизненоважни технически актуализации за своите интелигентни продукти за по-дълго време, казва потребителската организация от Острова. В противен случай най-вероятно ще се стигне до намеса на правителствено ниво. Тогава производителите ще бъдат задължени по силата на закон да гарантират качествена поддръжка за определен брой години.

Коментар