Колите са си коли – дори когато са електрически

С прехода към електрическо задвижване в колите е време да преосмислим и техните форми и размери (снимка: CC0 Public Domain)

Електрическите автомобили са хвалени като важна част от решението за климатичната криза – но дали наистина са такова? Би било лесно да се каже, че всичко, което трябва да направим, е да електрифицираме всички тези SUV по пътищата, но не е толкова просто.

Транспортът представлява съществена част от така нежеланите вредни емисии на съвременния начин на живот. На него се приписват, според различните проучвания, между 25% и 40% от вредните газове, които човешката дейност отделя в атмосферата.

Въпреки че през последните години сме свидетели на постоянно подобряване на горивната ефективност, а електромобилите стават все по-популярни, възходът на големите автомобили, известни като SUV, на практика обезсмисля и едното, и другото. Международната агенция по енергетика (МАЕ) установи, че между 2010 г. и 2018 г. нарастващото глобално търсене на SUV автомобили е вторият най-голям виновник за увеличаването на емисиите. И електрифицирането им не решава проблема.

Нулеви емисии под въпрос

Електромобилите често се наричат превозни средства с „нулеви емисии“, тъй като не произвеждат емисии от ауспуха. Но това не означава, че са екологично чисти. За да се движат, те трябва да имат големи батерии. Тези големи батерии изискват голямо количество ресурси, добивани от мини по целия свят. А това на свой ред има значителни последици за околната среда и хората. Добивът на полезни изкопаеми води до отравяне на водните запаси, нарастващи нива на рак и белодробни заболявания и дори включва използване на детски труд.

Ако искаме да прегърнем прехода към електрическа мобилност, търсенето на ключови минерали за електромобилите ще се увеличава още и още. Според АМЕ, до 2040 г. ни предстои приблизително 4200% увеличение на търсенето само при лития. Батериите за SUV трябва да са много по-големи от тези, необходими за задвижване на малките леки автомобили тип седан.

Но как ще стане това, като „джипките“ стават все по-търсени? Jeep Cherokee от 1984 г. беше първият, обявен като SUV, и оттогава насам продажбите на този вид превозни средства започнаха да се увеличават още и още. Компаниите пускат нови модели. Те се възползват от вратички в законодателството, позволяващи на „леките камиони“ – категория, която включва „спортни автомобили“ – да отговарят на по-малко строги стандарти за икономия на гориво в сравнение с конвенционалните автомобили.

Безопасни или… опасни

Производителите на автомобили имат сериозни основания да искат обществото да купува този род возила: SUV и мини-камионите са по-печеливши от седаните. И колкото по-популярни стават те, толкова повече имат стимул шофьорите да ги търсят още и още: на фона на толкова много по-големи превозни средства, движещи се по пътя, хората в по-малките коли се чувстват по-малко сигурни. Те искат да преминат на „следващо“ ниво заради чувството на безопасност.

В крайна сметка продажбите на SUV започнаха да изпреварват тези на седаните. В САЩ например SUV и мини-камионите ще съставляват 78% от продажбите на нови превозни средства до 2025 г. А запълването на пътищата с толкова големи превозни средства има своите екологични последствия.

Надпреварата не спира. Например, USA Today установи, че от 1999 г. насам Chevrolet Tahoe е станал с 45,3 см по-дълъг, докато средноразмерният Toyota RAV4, едно от най-популярните превозни средства по света, е пораснал с 35 см. Междувременно Consumer Reports изчисли, че средният пътнически ван е станал с 24% по-тежък, а предният му капак е с над 27 сантиметра по-висок в сравнение с 2000 г.

Колкото по-големи стават SUV, толкова по-тежки са. Това ги прави и по-опасни: при сблъсък с пешеходци тези тежки машини водят до много повече фатални инциденти. Вече има статистика, която потвърждава, е три пъти по-вероятно пешеходецът да „претърпи смъртоносен изход“, ако бъде ударен от SUV или пикап, отколкото от седан – заради високата им тъпи предни форми.

Застрахователният институт за пътна безопасност в САЩ също установи, че шофьорите на SUV и пикапи е по-вероятно да блъснат пешеходци, тъй като видимостта им към пътя е по-ограничена. Академици от Калифорнийския университет в Бъркли установиха, че ударът от по-тежките превозни средства води до много по-голяма вероятност от смърт.

Е, това е особен проблем с електромобилите, тъй като големите батерии, които се вграждат в тях, ги правят дори по-тежки от конвенционалните превозни средства.

Преосмисляне на посланието

Всичко това означава, че навярно трябва да помислим още над посланието, че електромобилите са спасение за планетата. Не е допустимо намаляването на вредните емисии от ауспуха да идва на такава висока цена – увеличен добив, увеличени щети върху природата и още повече жертви на пътя! Нужно е да преосмислим основите на нашата транспортна система и сега, когато генералната промяна е на ход, е подходящ момент да го сторим.

Тенденцията да използваме все по-големи превозни средства има неприемливи последици както за пътната безопасност, така и за околната среда. Продължаването му чрез прехода към електрически превозни средства може да е оправдан, ако успоредно с промяната на източника на тяга помислим и за цялостния екологичен отпечатък на превозните средства и за безопасното им съществуване на пътя.

Нужно е да помислим как автомобилите да станат по-леки, а не по-тежки; как да заемат по-малко място в градската ни среда – още вече е видно, че в около три четвърти от случаите в един автомобил се вози само един човек. Разбира се, местните власти е добре да търсят начини да стимулират движението с обществен транспорт и да изграждат инфраструктура за колоездене в градовете. Но и самите превозни средства трябва да се променят генерално.

Коментари по темата: „Колите са си коли – дори когато са електрически”

добавете коментар...

  1. Фофу

    много-шмеко

    Между
    “Хонда изиска от некой_си_сайт да свалят всички 3 д модели на части на Хонда”
    И
    “Наскоро производители започнаха да съдят и преследват хора затова, че направили 3d принт модел на някаква пластмаса, за която производителя ти иска 100х повече”

    има доста И огромна разлика.

  2. еко-шмеко

    понеже не дават да се постват линкове, потърси

    Honda Orders Big Takedown of Honda-Related 3D Printing Models From Maker Communities

  3. еко-шмеко

    Ето Фофу

    “https://www.thedrive.com/news/honda-orders-big-takedown-of-honda-related-3d-printing-models-from-maker-communities”

    “https://forum.prusa3d.com/forum/english-forum-general-discussion-announcements-and-releases/model-deleted-by-admin/#post-600420”

  4. Фофу

    Хайде, запяха в хор лобистите на РосГаз.
    И са едни отрови, едни лоши производители дето тъпкали с електроника. И върха:

    “Наскоро производители започнаха да съдят и преследват хора затова, че направили 3d принт модел на някаква пластмаса”

    Бре, ти да видиш. И къде се е случило това. Подсказка 1 – на втори етаж на Позитано. Подсказка 2 – в кварталният ОФ пенсионерки клуб, където стои гордо плаката “Всеки камък – бомба в двора на империалистите”.

    Щото е супер екологично да отлееш двигател, скоростна кутия и диференциал с общо тегло от мин 500 кг. И после да обработиш машинно ВСЕКИ детаил, къдет се леят охладителни течности без някой въообще да ги смята

    За масла и антофризи за ДВГ вече съм ви смятал.
    5литра масло на всеки 10 хил км. ако е минерално или 15 хил ако синтетично. Маслата съдържат всички видове тежки метали като продукт на износване на ДВГ.
    Същото е и с маслата за ск. кут. и диференциал – поемат всички метали от износването. Сменят се на 60 до 100 хил в зависимост …
    На всеки 60 хил се сменя мин. 5 литра силно отровен антифриз.
    За всеки литър бензин (0,78 кг) се изгарят към 11 кг и половина въздух, което пък идва на 8,85 куб метра.
    Ако имате мозък помислете

  5. еко-шмеко

    Да не говорим колко е ‘ЕКО’ да продължаваме на 5 години да ги хвърляме и да взимаме новия модел.
    Защо не се работи в посока живота на колата да бъде увеличен или поне да има оригинални части на нормални цени по-дълго време…?
    Наблъскаха колите до тавана с електроника, която ако искаш да подмениш ти ‘режат главата’ с цена до небесата.
    Наскоро производители започнаха да съдят и преследват хора затова, че направили 3d принт модел на някаква пластмаса, за която производителя ти иска 100х повече…
    Няма как да сме ‘ЕКО’ без да ударят производителите по джоба, а това знаем лобистите няма да го позволят 😉

  6. Anonymous

    ъхъ, не са унищожени заради агресивното разрастване на добива на литий и други редки метали нужни за електромобилите, от отровите, които се леят при производство на батериите, от липсата на технологии за рециклиране същите тези батерии …

Коментар