TechNews.bg
АктуалноКорпоративниНовиниСигурност

5 съвета за предпазване от вътрешни кибер-заплахи

Вътрешните кибер-пробиви костват на бизнеса по света средно 6,6 милиона долара годишно (снимка: CC0 Public Domain)

Вътрешните заплахи са извор на нарастващо безпокойство за организации от всякакъв размер и индустрия. Те са риск за сигурността в сърцевината на организацията – например служител, подизпълнител или бизнес-партньор, който има разрешен достъп до чувствителна информация или ресурси.

Инцидентите, включващи вътрешни заплахи, струват на бизнеса средно 6,6 милиона долара годишно. Вътрешните опасности се пораждат не само от безразсъдни служители – според повечето специалисти, опасността може да се корени в злонамереност, а кражбата на идентификационни данни ще се превърне в голям бизнес през следващите години.

Като цяло случаите на вътрешни заплахи са нараснали с 47% през последните пет години, посочва Захари Амос, сътрудник в Ridge Security и гост-редактор на ReHack.

Защо вътрешните заплахи стават все по-чести?

Вътрешните заплахи могат да бъдат умишлени или неумишлени и да причинят значителни щети за репутацията, финансовата стабилност и интелектуалната собственост на организацията. Има няколко причини за техния растеж в последно време.


1. Нарастваща зависимост от технологиите

С нарастващото използване на технологиите и интернет в бизнес-дейностите организациите стават все по-уязвими към вътрешни заплахи. Компаниите съхраняват повече данни в цифров вид. Следователно става по-лесно за вътрешните лица да имат достъп до чувствителна информация, да крадат или злоупотребяват с нея. Тези особи могат да използват технологиите, за да прикрият следите си, което на свой ред затруднява организациите да откриват и предотвратяват заплахи.

2. Дистанционна работа

ИТ бизнесът като цяло е доволен, че пандемията форсира дигитализацията във всички сфери, но въведените набързо политики за дистанционна работа увеличават риска от вътрешни заплахи. Дистанционната работа е предпоставка за улесняване на достъпа на вътрешни лица до поверителна информация или участие в злонамерени дейности. Освен това стресът и несигурността, причинени от пандемията, може също да са допринесли за увеличаване на вътрешните заплахи.

3. Подценяване

Бизнесът често съсредоточава усилията си за сигурност върху външни заплахи като кибер-пробиви и е възможно да се стигне до подценяване риска, породен от вътрешните източници. Това може да улесни злонамерени вътрешни играчи да участват в престъпни дейности, особено ако имат права за достъп до ценна информация и ресурси на компанията.

4. Недоволни служители

Служителите, които не са доволни от работодателя си, са по-склонни да участват във вътрешни атаки. Тези работници могат да откраднат информация, да увредят активи на компанията или да участват в други злонамерени дейности като отмъщение или кражба в полза на конкурент. Пандемията обостри този проблем, защото много хора на възлови позиции бяха претоварени и свръх-стресирани. Това доведе до тяхното „прегаряне“. Когато тези хора нямат усещането, че работодателят им проявява достатъчно разбиране по проблема, те могат да се обърнат срещу фирмата, в която работят.

5. Липса на информираност и обучение

Вътрешни заплахи могат да възникнат и от неволни действия от служители, които не са наясно с рисковете за сигурността или не разбират политиките и процедурите на компанията. Например, това може да се случи, когато служителите по невнимание споделят чувствителна информация или отварят писма с подозрително съдържание, при което стават жертва на фишинг-измама. Организациите трябва да осигурят редовно обучение и да изграждат информираност относно сигурността у своите служители, за да предотвратят неволни пробиви в сигурността.

Съвети за защита срещу вътрешни заплахи


Защитата от вътрешни заплахи е от решаващо значение за всеки бизнес, който трябва да защитава чувствителна информация. Ето няколко съвета за защита от вътрешни заплахи:

Силен контрол на достъпа: трябва да ограничите достъпа до поверителна информация само до онези, които действително се нуждаят от нея, за да изпълняват задълженията си. Трябва също да използвате многофакторно удостоверяване и редовно да преглеждате регистрационните файлове за достъп, за да откривате и предотвратите неоторизиран достъп.

Наблюдавайте поведението на служителите: организациите могат да следят мрежовата активност, имейл комуникациите и прехвърлянето на файлове, за да открият необичайно или подозрително поведение.

Използвайте технология за предотвратяване на загуба на данни (DLP): DLP технологията може да идентифицира и предотврати неоторизирано прехвърляне или споделяне на чувствителна информация, дори ако е съвсем непреднамерено, случайно.

Проверки на миналото и текущ скрининг: компаниите могат да проверяват криминални досиета, кредитна история и препоръки, преди да наемат даден служител, и редовно да преглеждат и актуализират досиета на всеки работник, за да открият всякакви промени, които могат да подсказват риск.

План за реакция при инцидент: всяка организация е добре да има процедури за откриване и разследване на потенциални вътрешни заплахи и да разполага с ясен план за действие в подобен случай – с цел смекчаване на въздействието на инцидента.

Позитивна култура на работното място: като работодател, който иска да предотврати рисковете от вътрешна заплаха, е добре да предоставяте на служителите възможности да дават обратна връзка и да споделят оплакванията, като същевременно признавате и възнаграждавате доброто поведение.

още от категорията

Съюзи на кибербанди довели до скока в престъпността

TechNews.bg

Когато сме на прицел: какво прави дигиталният щит на А1

TechNews.bg

Бизнесът ще помага за изграждане на националната система за киберсигурност

TechNews.bg

България започва реализация на национална система за киберсигурност

TechNews.bg

SOC като услуга се оказва спасение за малкия и средния бизнес

TechNews.bg

17 000 души са засегнати от хакването на Nikkei

TechNews.bg

Коментари