ЕС затяга изискванията за ремонт на електрониката

Производителите на електроника за ЕС ще трябва да осигурят ремонти извън законоустановения гаранционен срок, според нов набор от правила
(снимка: CC0 Public Domain)

Европейските регулатори ще принудят производителите на смартфони да създават устройства, които могат да се ремонтират в оторизирани сервизи и да осигурят тази възможност дори в извънгаранционен срок. Съгласно подготвяните нови изисквания, електрониката ще трябва да подлежи на ремонт в рамките на 5-10 години след покупката от крайните клиенти.

Тази седмица Европейската комисия прие нов набор от правила, свързани с ремонта на електронните устройства. В допълнение към факта, че производителите ще трябва да гарантират поддръжката на смартфоните и таблетите безотказно, предстоят и други законодателни промени. По-специално, сроковете на задължителните следгаранционни ремонти вече могат да бъдат до 10 години, съобщи The Register.

За да стане закон, инициативата трябва да бъде одобрена от Европейския парламент и страните-членки на ЕС. Ако законът влезе в сила, правилата за ремонт в голяма част от Европа ще се променят значително. По-специално, компаниите, продаващи стоки в ЕС, ще бъдат задължени да предоставят безплатни ремонти по време на законния гаранционен период, а не подмяна на повредена електроника, освен ако не е по-евтино за оторизираните сервизи да я сменят напълно.

В допълнение, производителите трябва да осигурят ремонти извън законоустановения гаранционен срок. Европейската комисия вярва, че това ще помогне ремонтите да станат по-привлекателна опция от подмяната на продукти без оглед на екологичните щети.

Според новите правила, компаниите, произвеждащи стоки за ЕС, ще трябва да ремонтират електроника и домакински уреди в рамките на 5-10 години след продажбата им, ако купувачът поиска това и ремонтът изобщо е възможен. Смартфоните и таблетите скоро ще се присъединят към списъка с устройства в обсега на регулацията.

Производителите ще трябва също така да информират клиентите за това кои продукти от техните линии отговарят на условията за ремонт. Новите правила включват също създаване на онлайн платформа за търсене на ремонтни услуги за европейски потребители и въвеждане на стандарт за намиране на най-добрите сервизи.

ЕС планира да се отдалечи от модела на потребление, при който електрониката се купува, използва се и след това просто се изхвърля – особено като се има предвид, че ЕС възнамерява да стане „въглеродно неутрален” до 2050 г. На този фон вече са предложени редица закони срещу т.нар. „зелен камуфлаж”, който позволява на производителите да правят изявления относно екологичната безопасност на продуктите без доказателства. Например, всяко твърдение, че лаптопите са направени от рециклирана пластмаса, ще трябва да бъде подкрепено от експертни научни доказателства.

Поддръжниците на „правото на ремонт” обаче смятат, че новите правила не отговарят на изискванията на времето – властите на ЕС се фокусират върху подобряването на поддръжката, но не правят нищо, за да осигурят наличието на ремонтни услуги и не се намесват в дейността на производителите, чиято политика прави ремонтите значително по-трудни. По този начин резервните части все още могат да струват непропорционално скъпо и тяхната наличност за средния потребител може да бъде ограничена.

Според активистите, необходими са универсални правила, за да се осигури достъп до пазара за ремонт на независими играчи и достъп до резервни части за всички, както и предоставяне на инструкции за ремонт и достъп до инструменти за диагностика. Освен това е необходимо допълнително да се разшири списъкът на устройствата, за които е задължително да се осигури поддръжка от производителите.

Коментар