TechNews.bg
АктуалноИновацииНоваторскиНовини

Водородни тръбопроводи плъзват из Европа

Водородът е ключов за декарбонизацията на ЕС, съгласно водородна стратегия от 2020 г.
(снимка: Rystad Energy)

Нова, водородна инфраструктура започва да се изгражда в Европа, докато светът се стреми да ускори прехода си към нулевовъглеродна икономика. В изграждането на мрежата се надпреварват два подхода: новите трасета и адаптацията на съществуващите тръбопроводи за транспортиране на изкопаеми горива.

Простото преминаване на съществуващата петролна и газова инфраструктура към пренос на водород не винаги е жизнеспособно решение. В основата на това предизвикателство е физиката: водородът има висока гравиметрична енергийна плътност и ниска обемна енергийна плътност. Това означава, че тръбопроводите за пренос на водород ще бъдат много по-добро решение от плавателните съдове при транспортирането на водорода на къси и средни разстояния, казват от Норвежката консултантска компания Rystad Energy.

Над 90 проекта за нови тръбопроводи

Днес вече съществуват над 4300 километра трасета за транспортиране на водород. От тях над 90% са разположени в Европа и Северна Америка. Rystad Energy изчислява, че в света има около 91 планирани проекта за нови тръбопроводи с обща дължина 30 300 километра. Те трябва да бъдат пуснати в експлоатация около 2035 г.

В случаите, когато водородът ще бъде транспортиран по вода, той в крайна сметка ще се разпределя на сушата с помощта на тръбопроводи за водород. Това прави транспортирането чрез тръбопроводи критичен начин за превоз на газа.

Тръбопроводи за водород вече се използват за захранване на промишлени центрове (например в нефтохимически заводи). Тъй като доставките се увеличават и се преместват от райони с изобилна и възобновяема енергия към центровете на търсене, дългите преносни трасета ще се превърнат в необходимост навсякъде. Тези тръбопроводи ще изискват по-големи диаметри и по-високо налягане за постигане на разходна ефективност. Следователно ще са необходими и по-високи класове стомана, казват от Rystad.

[related-posts]


В световен мащаб Европа е в челните редици на разработките за производство и внос на зелен водород. Нейното внимание сега е насочено към изграждането на необходимата инфраструктура за доставяне на новото гориво до центровете на търсене.

Според проучването на Rystad Energy, Испания, Франция и Германия са сред страните, ангажирани или обмислящи трансгранични тръбопроводи за улесняване на енергийните потоци. Обединеното кралство с обширната си газова мрежа пък се намира във “фантастична” позиция да премине от природен газ към водород.

Десетки милиони тонове

Водородът е ключов за декарбонизацията на ЕС, както е посочено в неговата водородна стратегия през 2020 г. Той също така играе централна роля в плана REPowerEU за постепенно прекратяване на вноса на руски изкопаеми горива. Неговата цел е производството на 10 милиона тона възобновяем водород до 2030 г. и внасянето на още 10 мегатона в същата времева рамка.
“Като се имат предвид предложените проекти за екологичен водород в ЕС, в момента сме на 7,9 Mt местни доставки със стартова дата през 2030 г. (тоест делят ни само 2,1 Mt от целта)”, казват анализаторите.

Доставките от близко разположени източници възлизат на 1 Mt в останалата част на Европа – предимно Обединеното кралство и Норвегия – и друг 1 Mt от Близкия изток. Освен това 3,4 Mt от предложените проекти са в Африка, която би могла да доставя най-големите количества водород в Европа – по кораб или по тръбопровод.

За да планира разпределението им в рамките на блока, Европейската инициатива за “водороден гръбнак” (EHB – група от 31 оператори на европейски газопреносни системи) публикува документ с визия за бъдещата инфраструктура на газопроводите. Той се основава на национални анализи на наличието на съществуваща инфраструктура за природен газ, бъдещо развитие на пазара на природен газ и бъдещо развитие на пазара на водород.

Според картата на водородната инфраструктура на EHB за 2030 г., очаква се в 28-те европейски страни да има обща дължина от приблизително 28 000 км през 2030 г. и 53 000 км до 2040 г. Понастоящем специалните тръбопроводи за водород, които ще бъдат налични до 2030 г., възлизат на 23 365 км, което е 83% от целта за 2030 г.

Пускането на тръбопроводи за водород в Европа ще бъде постепенно и началото на всеки проект за преносни или разпределителни тръбопроводи ще зависи от търсенето.

Франция, Испания и Германия, Гърция

Наскоро обявеният подводен тръбопровод за водород H2Med Барселона-Марсилия по план ще струва около 2,1 милиарда долара за участък от 450 км и наскоро стана ясно, че той ще бъде разширен и до Германия. Четири мрежови оператора – испанската Enagas, португалската REN и френската двойка GRT и Terega – в момента провеждат технически проучвания, планират тръбопроводи и оценяват разходите.


Първият офшорен тръбопровод за водород в Германия, наречен AquaDuctus, ще транспортира зелен водород от офшорни вятърни инсталации в Северно море до Германия. Тръбопроводът се простира на повече от 400 км и, според един от партньорите по проекта – RWE, се смята, че е най-рентабилният вариант за транспортиране на големи обеми енергия на разстояния от повече от 400 км, в сравнение с транспортирането на енергия от системите за пренос на електроенергия на високо напрежение (HVDC). Поради тази причина е изключена възможността за транспортиране на енергия на сушата чрез захранващи кабели.

Газопроводът в Гърция в областта Западна Македония е нов тръбопровод за природен газ, който започна да се строи по-рано тази година. Той е проектиран да може безопасно да пренася 100% водород на по-късен етап при високо налягане по високоякостни стоманени тръбопроводи с големи диаметри. Гръцкият оператор на газопреносна система DESFA ще управлява този 163-километров тръбопровод, който е част от инициативата EHB.

Промяна на предназначението

Изграждането на нови специални тръбопроводи за водород ще бъде допълнено с промяна на предназначението на съществуващите газови мрежи. Според EHB, при 60% от сегашните тръби е възможна промяна на предназначението им до 2040 г.

Пренастройването на тръбопроводи предлага убедителна алтернатива от икономическа гледна точка и може да се постигне по-бързо в сравнение с полагането на нови тръбопроводи. Европа разполага с обширна газова мрежа и пренастройването ѝ за водород при намаляване на газа ще вдъхне живот на система, която иначе ще остане да ръждясва. След модификации преработените стоманени тръбопроводи за природен газ могат да поемат 100% водороден газ.

Проучвания изчисляват, че използването на съществуващите мрежи за природен газ за пренос на водород е четири пъти по-рентабилно от изграждането на нови тръбопроводи. Има само ограничени разлики в оперативните разходи между мрежа за пренос на водород, базирана на преназначени тръбопроводи за природен газ, и мрежа за пренос на водород, съставена изцяло от нови тръбопроводи. Като се има предвид, че транспортът обикновено е по-тежък от гледна точка на капиталови разходи, отколкото оперативни разходи, това също може да е причина за ограничена разлика в транспортирането на водород вместо природен газ.

Възможността за пренастройване на тръбопроводите за природен газ се върти около преодоляването на технически проблеми, свързани с преноса на водород поради водородната крехкост на стоманата и заваръчния шев, потенциала за проникване на водорода и изтичане. Способността на водорода да се дисоциира върху метални повърхности, да се разтваря в металната решетка и да променя механичната реакция на метала води до умора и счупване. Това е значително предизвикателство за съществуващите стоманени тръбопроводи за природен газ.

За преодоляване на предизвикателствата при транспортирането на водород като решения се сочат специални покрития и “ръкави” с подходяща устойчивост от гледна точка на водородна крехкост и проникване, но към днешна дата подобни технологии все още не са тествани в комерсиален търговски мащаб в преносни тръбопроводи.

Съществува потенциал за използване на подсилени термопластични тръби (RTP) в разпределителни тръбопроводи за водород, тъй като RTP могат да бъдат произвеждани в дължини, които са значително по-големи от стоманените, а разходите за монтаж на RTP тръбопроводи са около 20% по-ниски, отколкото за стоманени тръбопроводи. В Обединеното кралство 62,5% от съществуващата газоразпределителна мрежа е модернизирана с полиетилен, поставен в желязната тръба, и повечето от тези модернизирани мрежи се считат готови за бъдещ пренос на водород.

В резултат Rystad Energy очаква повече променливост по отношение на пригодността на съществуващите тръбопроводи с цел пренос на новото “гориво” – водорода. Въпреки че това заключение касае само тръбите, без другите компоненти на тръбопроводите (компресията, клапаните или други компоненти), газопроводите могат да бъдат готови за пренасяне на водород със сравнително малко усилия в сравнение с това, което се смяташе доскоро.

още от категорията

Центрове за данни без локални източници на енергия няма да оцелеят

TechNews.bg

Водородът променя “невъзможно” структурата на неръждаемата стомана

TechNews.bg

Северно море може да осигурява чист водород за цяла Европа

TechNews.bg

Линеен генератор, захранван с водород, ще заработи в САЩ

TechNews.bg

Водород на хоризонта в похода към устойчиво бъдеще

TechNews.bg

Водородна сауна отделя само топлина и вода

TechNews.bg

Коментари