Нереалистичният свят на мамафлуенсърките се приземява

Едва една от десет мамафлуенсърки успява да си докарва значителни приходи от разкриването на своето майчинство в социалните мрежи (снимка: CC0 Public Domain)

Мамафлуенсърката има перфектна кухня. Чиниите ѝ са измити, плотовете ѝ светят, а стените ѝ са снежно-бели. Самата тя е млада, красива, слаба, винаги усмихната. Има няколко деца, между две и дузина. Бебето ѝ се люлее в красива люлка, малкото е в удобна количка, а по-големите деца са облечени в разкошни дрехи, които по цвят подхождат на собствените ѝ рокли. Всички тези продукти са скъпи, но могат да бъдат купени с намаление, ако използваме нейния код.

Мамафлуенсърките – това са жени, най-вече майки, чиито идеален майчински живот е като приказка. Така поне изглежда, докато тя публикува ежедневно снимки от своите разходки с децата, кулинарни експерименти, фитнес-упражнения. Да, тя даже има време и за фитнес.

Конструиран образ

Мамафлуенсърката, очевидно, не е истински човек. Тя е образ, конструиран от социалните мрежи и големите брандове за потребителски стоки. Зад него стоят майки, които се опитват да изкарват пари чрез социалните медии. Мамафлуенсърките са голямо маркетинг-средство в арсенала на рекламодателите, тъй като точно тези жени вземат по-голямата част от решенията за покупка в домакинството. И именно понеже са майки, те често са склонни да избират скъпи артикули. Не може да се отрече, че имат и известно културно значение – те са тези, които предават послания на останалите майки по света как изглежда майчинството.

„Имах едно новородено и едно малко дете и едновременно бях привлечена от розовите изображения на майчинството, като същевременно чувствах, че някой ми продава полуистини“, разказва Сара Петерсен, писателка от Ню Хемпшир и майка на три деца. Наскоро тя издаде книга за мамафлуенсърките. За да я напише, преди това е следила възхода на този специфичен сорт инфлуенсърство в продължение на 10 години.

Какво е това мамафлуенсър

Най-простото определение гласи, че това е жена, която монетизира своето майчинство е социалните медии. Представянето на майчината грижа разкрива много за това какво възприемаме като ценно за майките и какво не, казва Петерсен.

Ранното мамафлуенсърство обхваща жени-майки, които имат свои блогове и споделят ежедневните си вълнения около отглеждането на децата. В този период компаниите-рекламодатели търсят подобни блогове, за да позиционират там свои банерни реклами. Това означава фирмата да има рекламно изображение, което е създадено от дизайнери, и да плаща на майките с лични блогове, за да сложат банера в сайта си – някъде около публикациите си. Самите блогове съдържат дълги, обстойни разкази, но малко снимки.

С възхода на Instagram съотношението текст-изображения се преобръща. Много от мамафлуенсърките залагат на красивите образи от майчинството. Снимките им са лъскави, красиви. Изглежда, че всичко в живота им е перфектно. Техните кухни са естетически образец, дечицата са като модели от модно списание, цветя и билки греят в сандъчетата на прозореца. Всичко е красиво като в английска градина. Животът изглежда като парад на изкуството и естетиката.

От гледна точка на инфлуенсърския инструментариум снимката е цар. Променя се и моделът на монетизация. Идва времето на спонсорираното съдържание: мамафлуенсърката получава пари, за да публикува дадени кадри или кратко видео.

Изкарват ли се пари?

Една от причините за възхода на мамафлуенсърството, разбира се, е големият брой майки в социалните медии. Но има и друга: майчинството обхваща толкова много потребителски категории! Майките вземат решения за всевъзможни покупки: дивани, прахосмукачки, спални чувалчета, пелени, книги и какво ли не. Почти всичко в съвременния живот може да бъде пряко свързано със стремежа да бъдеш „добра майка“. И големите брандове добре разбират това.

Много от съвременните жени навлизат в майчинството напълно неподготвени за преживяването, което ги очаква. Във времена, когато дамите изглежда са извоювали своята тотална независимост, те вече нямат подкрепата на по-възрастните жени в рода – своите майки и свекърви с техния опит в отглеждането на децата. Но това не значи, че съвременната майка няма нужда от съдействие. И тя го търси там, където всички ние търсим съвет, информация или препоръка: онлайн. Всяка майка се стреми да бъде най-добрата майка и търси всякакви начини да направи майчинството си „правилно“.

Но мамафлуенсърките, които влагат труд и усилия в своите разкази и снимки, не винаги печелят от подобна работа. Друга авторка, изследвала феномена на инфлуенсърството – Брук Ерин Дъфи – изчислява, че само 9 процента от мамафлуенсърките печелят достатъчно, за да живеят. Най-добрите, суперуспешните печелят много пари, като имат „огромни бранд партньорства“ с ИТ гиганти.

„Мисля, че това е едно от погрешните схващания: че е лесно, че просто правите няколко красиви снимки и парите ще потекат“, казва Сара Петерсен.

Друга илюзия е идеята, че ако сте мамафлуенсър, просто ще си гледате децата с удоволствие и междувременно ще идват едни добри пари. Да, мамафлуенсърката ще си гледа децата, няма спор. Но за да идват парите, тя трябва да вложи доста труд. Тя трябва да снима, да редактира снимката, да пише текст, но най-вече да води дълга и „напоителна“ кореспонденция със своите спонсори, да бъде убедителна, да е винаги онлайн, да изпълнява ангажиментите си независимо от грижите около подрастващите.

Преход към TikTok

В днешно време мамафлуенсърките се пренасочват към най-новата, хитова социална мрежа TikTok. С това се променя и профилът на „заетостта“ им.

Една основна отличителна черта на промяната е, че сега работата е много по-малко фокусирана върху изпипването на изображенията. Всичко трябва да изглежда автентично, неполирано. Осветлението е гадно, наоколо може да е разхвърляно и даже мръсно. Зрителят не бива да има усещането, че сцената е оркестрирана и режисирана.

Това е парад на „земните“ майки, които никак не са перфектни. Петерсън дори говори за „възхода на разбутаната къща“. Мамфлуенсърството търси начин да изглежда по-реалистично, защото зрителите са уморени от гледане на съвършени майки със съвършена фигура, със съвършени дечица и съвършени кухни.

Тънкият момент тук е да се намери правилният баланс между „реалистичното“ и идеалното. Все още е вярно, че това, което кара хората да гледат дадено съдържание в социалните мрежи, е несъзнателният стремеж към нещо, което им се иска да бъдат или да имат. Добрата мамафлуенсърка все още е образец, модел за подражание. Тя трябва да носи в себе си някакъв идеал. Но сега той трябва да е поднесен с онзи „земен“, „автентичен“ дизайн, който я прави да изглежда съвсем обикновена и несъвършена.

Коментари по темата: „Нереалистичният свят на мамафлуенсърките се приземява”

добавете коментар...

  1. Бай Иван

    Има нещо вярно да ви кажа, много ме грабна…

  2. BobaFet

    Баси неистовите глупости………

Коментар