Генеративните AI и метапространството предефинират облака

Разходите на крайните потребители за услуги в публичния облак ще се увеличават с по около 20% годишно до 2026 г. (снимка: CC0 Public Domain)

Разходите на крайните потребители за услуги в публичния облак ще нараснат с 21,7% до общо $597,3 милиарда през 2023 г. спрямо $491 милиарда през 2022 г., прогнозира Gartner. Набиращите скорост нови технологии като генеративните AI, Web3 и метапространството (или виртуалната реалност) са сред факторите, които ще допринесат за увеличеното използване на публични облачни услуги, установиха анализаторите. По-нататък Gartner предвижда плавно покачване на разходите до 2026 г. Тогава 75% от организациите ще използват модел на цифрова трансформация, базиран на облака.

Условно Gartner разделя разходите за услуги в публичния облак на няколко сектора. Сегментът „инфраструктура като услуга“ ще се радва на най-високия ръст на разходите на крайните потребители през 2023 г. с 30,9% увеличение спрямо 2022 г. За „платформа като услуга“ инвестициите ще нараснат с 24,1%. SaaS, най-големият сегмент от облачния пазар от гледна точка на потребителските разходи днес, ще продължи да расте с темп от 17,9% до 197 милиарда долара през 2023 г.

Доставчиците на приложния слой забелязват у своите клиенти, че искат „да преработят SaaS предложенията с цел повишена производителност, използвайки облачните възможности, вграден AI и композируемост“, казва Сид Наг, вицепрезидент по анализите в Gartner. Икономическата несигурност също може да бъде фактор за днешните решения за покупка. Все пак тя не изглежда да е забавила особено инвестициите в облака, допълва Наг.

Фактори на нарастването

„Следващата фаза на растеж на IaaS ще бъде мотивирана от потребителското изживяване, дигиталните и бизнес-резултатите и стремежа услугите да се предложат най-напред във виртуалния свят“, каза Наг. „Новите технологии, които помагат на бизнеса да взаимодейства по-тясно и в реално време с клиентите си, такива като чатботове и цифрови близнаци, разчитат на облачна инфраструктура и платформени услуги, за да се отговори на нарастващите изисквания за изчислителна мощност и капацитет за съхранение“.

„Web3 и метапространството в крайна сметка се нуждаят от масивна мащабируема инфраструктура, за да работят. Само така те могат да осигурят изживяването за крайния потребител при приложенията, които използват тези технологии“, обясни Наг. Организациите, възнамеряващи да се възползват от тези нови технологии, трябва „да калибрират разходите си за облака въз основа на това колко мащабно планират да използват въпросните технологии за своите приложения и работни натоварвания“, каза той.

Технологичното развитие променя решенията за покупка

Днес иновативните организации търсят технология, която може:

  • да оптимизирай дейностите им или или доверието във връзката с клиентите;
  • да разшири възможностите за доставка на продукти и услуги;
  • да им позвoли да бъдат първенци в прилагането на нови начини на взаимодействие с аудиторията.

Всички тези аспекти могат да бъдат реализирани чрез софтуер, поддържан в облака, в зависимост от нуждите на компанията.

„Възползвайте се от възможността да направите крачка напред пред конкуренцията, като увеличите разходите за облака в целевите области по добре премислен начин, за да разгърнете инициативите за дигитална трансформация – както външно от гледна точка на B2B и B2C, така от гледна точка на модернизирането на… вътрешните ИТ”.

Анализаторите уточняват, че, тъй като много често покупката на технологии се прави от бизнес-лидери извън ИТ сферата, понякога може да е трудно да се предвиди кой какво ще „донесе“ в организацията. Въпреки това ИТ отделът често има участие някъде в процеса на внедряване и разгръщане, следователно все още е ключова аудитория, когато става дума за придобиването на нови технологии.

Генеративни AI

Генеративните AI сега са основен фактор за решенията на компаниите за закупуване на дадени нови ИТ системи. Технологията изисква много изчислителна мощност и същевременно е изправена пред „бариера за доверието“. Поверителността остава възлов проблем, когато става дума за генеративните AI, но днес организациите не трябва да се спират, ако планират да го внедрят, каза вицепрезидентът-анализатор в Gartner Авива Литан.

Тъй като хиперскейлърите имат оборудването да се справят с инфраструктурата, необходима за големи езикови модели, те следят особено внимателно развитието в това пространство. Те ще продължат да подобряват възможностите на своите облачни системи, за да могат да отговорят на нуждите на тези AI модели“, казва Наг.

Коментар