Японските компании Toshiba и Ricoh решиха да слеят активи, свързани с производството на печатащи устройства и копирни машини. Консолидацията се обяснява с намаляващото търсене на техника и нарастващата популярност на дистанционната работа. По-малко очевиден мотив е опасността от изтичане на напреднали технологии към Китай.
„Коронавирусът промени пейзажа”, каза Акиа Ояма, президент и главен изпълнителен директор на Ricoh, цитиран от Nikkei Asian Review. Според него, пазарът на офис оборудване ще продължи да се свива след пандемията.
Съвместното предприятие с основния бизнес на Toshiba, която е на седмо място в този пазарен сегмент, ще стане факт през следващата година. Ricoh ще получи 85% дял в новото дружество, а Toshiba – останалите 15%.
Двете компании съвместно ще разработват продукти, ще купуват компоненти и материали и ще произвеждат на едни и същи линии. Унифицирането на основните компоненти ще оптимизира себестойността на продукцията в условията на свиващ се пазар, смятат участниците в сделката.
В края на 2022 г. предлагането на многофункционална офис техника намаля с 16% спрямо нивото от преди пет години, сочат пазарните анализи. Миналата година Ricoh беше на второ място след Canon в сегмента на лазерните принтери A3 с 15,2% дял от световния пазар, според IDC. Обединявайки активи, Ricoh и Toshiba могат да станат лидер на пазара с 22,4% дял.
Като цяло японските компании притежават почти 80% от световния пазар, така че консолидацията на бизнеса им е предвидима. Fujifilm обаче си сътрудничи с Xerox, като произвежда устройства и компоненти за конкурента в своите заводи. Ricoh и Toshiba също са готови да произвеждат компоненти за „трети страни”, за да натоварят допълнително линиите.
Японските компании се опитват да произвеждат най-високотехнологичните части от своите печатащи устройства извън Китай, въпреки че окончателното сглобяване на оборудването се извършва в Поднебесната. Смята се, че това до известна степен защитава ценни технологии от неразрешено използване от китайски партньори.
Преструктурирането на бизнеса позволява на японските компании да повишат привлекателността на производството на оборудване в Страната на изгряващото слънце.