Sigma Software: България е процъфтяващ технологичен център 

“Понастоящем бизнесът по цял свят е засегнат от икономически сътресения и рецесия. В тази сурова среда промяната е единственото постоянно нещо”, сподели Николай Пенев, мениджър на Sigma Software за България (снимка: Sigma Software)

Стратегическото местоположение на България осигурява близост до основните европейски технологични центрове, а сходната с европейските и американски клиенти култура гарантира безпроблемно прилагане на бизнес етикет, работни процеси и етика. Това, в съчетание със значимото присъствие на големи играчи от технологичната индустрия и лесно достъпните висококвалифицирани специалисти мотивира шведско-украинската компания Sigma Software Group да отвори офис у нас.

“Разширяването на присъствието ни тук е не само правилно, но и навременно решение”, сподели в интервю Николай Пенев, мениджър на компанията за България. Той разказа за предизвикателствата пред Sigma Software в условията на многопосочни кризи и плановете за развитие.

Г-н Пенев, представете накратко компанията Sigma Software, специфичните софтуерни решения, които разработвате, и пазарите, на които оперирате?  

Sigma Software е международна компания с 40 офиса в 19 държави по цял свят, включително в България. Компанията предлага първокласни ИТ и консултантски услуги на предприятия, фирми за софтуерни продукти и стартъпи. Сред клиентите на Sigma Software са AstraZeneca, Scandinavian Airlines, Scania, Formpipe, DanAds, IGT, Formpipe, Knorr-Bremse и др., които развиват дейност в над десет различни бизнес области.

Миналата година преобладаващата част от екипа ни беше евакуирана и преместена на безопасни места заедно със семействата им, след пълномащабната руска инвазия от февруари 2022 г. Въпреки това ние отчетохме около 40% ръст и открихме 17 нови офиса в Европа и Латинска Америка.

Как се стигна до избора на нашата страна за следваща дестинация,  в която да развивате дейността си?  

България е процъфтяващ, динамичен технологичен център, който може да се похвали с благоприятна бизнес среда и жизнена, непрестанно развиваща се ИТ общност. Sigma Software обмисляше навлизане на българския пазар много преди избухването на войната. Единственото, което се случи, е, че войната ускори този процес и, разбира се, откриването на нашия първи офис в България беше продиктувано основно от непосредствените нужди на нашите служители, които се преместиха в страната.

Стратегическото местоположение на България осигурява близост до основните европейски технологични центрове, а нейната сходна с европейските и американски клиенти култура гарантира безпроблемно прилагане на бизнес етикет, работни процеси и етика. В съчетание със значимото присъствие на големите играчи от технологичната индустрия от дълго време, с лесно достъпни висококвалифицирани специалисти, пазарът става още по-примамлив и обещаващ.

Освен това България може да се похвали със значителен брой талантливи разработчици и предлага благоприятна данъчна политика. Тези фактори затвърдиха убедеността ни, че разширяването на присъствието ни тук е не само правилно, но и навременно решение.

През какви етапи минава развитието ви на българския пазар и какво сте постигнали до момента като резултати?  

Измина вече една година, откакто отворихме първия си офис в България. Това бе първата сериозна стъпка за нас. През август 2022 г. открихме най-новата си локация в София. Разположена е в най-модерното споделено работно пространство в столичния град. Софийският офис се фокусира върху укрепването на създадените връзки с компании от ЕС и по-нататъшното изграждане на партньорска мрежа в региона на Централна и Източна Европа.

Ясно е, че през първата година ние положихме много усилия за справяне с административни и правни процедури, осигуряване на подкрепа за служителите ни и т.н.. Сега работим с пълен капацитет и сме фокусирани върху развитието си в регионите, в които присъстваме понастоящем. Това обаче не означава, че не планираме откриването на нови локации. Нещо повече, нашите свободни позиции са отворени за специалисти от цялата страна, тъй като ние ще осигурим възможности за изцяло дистанционна работа.

Планът на Sigma Software за непрекъснатост на бизнеса и екипът зад него работят перфектно, изтъква Николай Пенев (снимка: Sigma Software)

Друг важен момент за нас е, че вече имаме местни клиенти –  български фирми, които ползват наши продукти и услуги. За съжаление, все още не мога да разкрия имената им. Все пак българският ни екип работи и за глобални клиенти от цял свят.

Ние се гордеем и с участието си в множество събития в България като домакини и лектори. Миналата година участвахме в JS Meetup на Dev.bg и на конференцията PlovDev, където нашият колега Олег Мирошук изнесе лекция на тема  .NET. Освен това бяхме домакини на събитието TechBuzz, което се проведе в София. Тази година наши наши лектори ще излязат на сцената на QA Challenge, DevChallenge и ISTA, където ще може да намерите и щанда на нашата компания.

Какви са целите, които искате да постигнете в България и как оценявате перспективите си развитие според спецификата на условията тук? 

Планираме да продължим да се развиваме и да проучваме възможностите за откриване на нови офиси в България. За момента ние предлагаме около десет работни позиции. Но амбициите на компанията в България са по-големи от само разрастване като брой хора и офиси. Sigma Software планира да стане основна част от българската технологична сцена. Това означава, че ще участваме в събития и ще бъдем домакини на наши собствени събития, ще взаимодействаме с местната стартъп сцена, ще допринасяме за ИТ образованието и още много други. [Text Wrapping Break]

България има уникалната възможност да се превърне във водещ регионален технологичен хъб, ако намерим начин да увеличим още повече броя на младите хора, които се присъединяват към ИТ индустрията; както и да привлечем чуждестранни специалисти и членове на българската диаспора в страната. Това са едни от ключовите области, върху които ние от Sigma Software ще се фокусираме в бъдеще, като предоставяме образователна подкрепа на училища и университети, организираме стажантски програми и ИТ събития и допринасяме за развитието на цялата ИТ екосистема.

Освен това, цифровизацията на българските компании от традиционните сектори може да даде силен тласък на икономиката в страната. Виждаме огромен потенциал тук и това е от основно значение за нашата експертиза. Планираме бързо да увеличим броя на местните ни клиенти, което да е от полза и за двете страни.

Кои са основните предизвикателства, с които – като международна шведско-украинска фирма – ви се налага да се справяте в съвременните условия на многопосочни кризи?  

Понастоящем бизнесът по цял свят е засегнат от икономически сътресения и рецесия, социални и политически вълнения, нарушена верига на доставки и широко разпространен недостиг на таланти, съкращения. В тази сурова среда промяната е единственото постоянно нещо. Същевременно сегашните икономически условия предоставят възможност за инвестиране в технологични решения. За да направите това, е важно да забравите за остарелите подходи и да приемете иновациите.

Технологичната индустрия на Украйна е учебникарски пример за извънредна устойчивост. Въпреки продължаващата война, страната се превръща в най-голямата европейска технологична централа. Украинските ИТ компании предоставят не само изключителен инженерен талант, но и създават ключови, креативни, високотехнологични продукти.

Ние разполагаме с протоколи по Плана за непрекъснатост на бизнеса от 2014 г., след руската анексия на Крим. Ударът от Ковид пандемията от 2020 г. ни научи бързо да се приспособяваме към новото нормално и още бързо – към дистанционна работа.

Тези фактори допринесоха значително за способността ни да устояваме в трудни условия и да бъдем независими от физическото си местоположение. Това беше особено важно, когато дойде време за евакуация, която бе основната стратегия на нашия План за непрекъснатост на бизнеса в случай на военни действия.

След инвазията ние продължихме с преоценката на заплахите и на Плана за непрекъснатост на бизнеса. Трябваше да осигурим възможност за продължаване на дейността ни извън Украйна, в случай на пълно спиране на работата. В резултат нашите клиенти бяха впечатлени от това колко добре работи планът за действие при извънредни ситуации. В рамките на две седмици заработихме отново с пълен капацитет. Нямаше спрени или отложени проекти. Като доказателство за това през 2022 г. регистрирахме най-високия ръст на нетната оценка на предпочитанията NPS (Net Promoter Score) досега – 65.

В обобщение накратко: цялата ни инфраструктура и система за сигурност бяха трансформирани по такъв начин, че да бъдат независими от локални рискове от различен вид. Ние прегледахме всички тези рискове предварително, обмислихме най-лошите сценарии, взехме предвид всички фактори, опитвайки се да предвидим и да помислим предварително за хода на събитията, като съответно приспособихме дейността си към тези нови реалности. Нашият план за непрекъснатост на бизнеса и екипът зад него работиха перфектно.

В условията на недостиг на ИТ кадри в световен мащаб как попълвате вашия екип? Имате ли специални програми за развитие на таланти, на които им липсва практически опит? 

Разполагаме със Sigma Software University – наша собствена образователна платформа, насочена към професионално развитие и споделяне на знания с ИТ общността в световен мащаб. Той включва вътрешни образователни рамки, стажантски ИТ програми, курсове и срещи, ИТ програми за корпоративни клиенти и много други.

Знаем, че днес познанията ни в различни ИТ области могат да помогнат на много хора да си стъпят на краката, да възстановят източника си на доходи, а за други – да открият света на технологиите и да започнат нов живот. Някои чакаха тази възможност и не посмяха да опитат, а други дори не предполагаха, че има толкова много възможности в ИТ.

Рада Станева

Рада Станева