Често технологиите, разработени за състезателните коли, „слизат“ надолу към по-масовия автомобилен пазар. Затова е добра новината, че студентски екип разработи технология, която позволява батерия на електромобил да бъде заредена за по-малко от четири минути.
Постижението е дело на екип от повече от 30 студенти от Техническия университет в Айндховен (TU/e) в Холандия. Преди няколко години 10 студенти от TU/e обединили усилията си, за да създадат екипа InMotion, с надеждата да изградят технологично усъвършенстван електрически състезателен автомобил, който може да участва в 24-часовата надпревара за издръжливост на Льо Ман.
Оттогава екипът е създал редица превозни средства – и е подобрил не един или два рекорда за обиколка. Разработвайки скорошния прототип на Revolution, екипът успял да накара батерията да достигне 80% капацитет за 12 минути. Но това не било достатъчно бързо. Затова InMotion се впуснали в двугодишно търсене, за да намалят значително времето за зареждане.
Тъй като процесът на бързо зареждане генерира много топлина, студентите в екипа – които вече са над 30 – трябвало да намерят начин да предпазят клетките на батерията от бързо разграждане по време на процеса на бързото зареждане.
„Ние разработихме иновативна технология за охлаждане на модулно ниво, където охладителни плочи, пълни с течност, бяха поставени между модулите, съдържащи клетките“, разказва мениджърът на екипа Джулия Нимайер. „Това ни позволи да извличаме много топлина от пакета. Ако искате да извлечете топлина възможно най-ефективно от пакета батерии, трябва да охлаждате възможно най-близо до клетките на батерията. Ето защо ние разработихме метод, който позволява охлаждане на ниво клетка, като действителната охлаждаща течност протича между всяка клетка“.
24-часово изпитание на тестовия модел довело до минимално влошаване на батерията. Пакет от 29,2 kWh с пробег от около 250 км с едно зареждане впоследствие бил инсталиран в прототипа на състезателната кола LMP3. Това е специален клас на превозно средство, което позволява на „млади пилоти и нови отбори“ да влязат в състезанието за издръжливост на Льо Ман.
Пакетът е проектиран за 322-kW бързо зареждане и екипажът на InMotion успява в най-новия си тест да го зареди за 3 минути и 56 секунди! С това младежите се надяват да постигнат супер-кратки спирания в бокса. Прототипът на превозното средство и неговата бързо зареждаща се батерия трябва да бъдат подложени на по-задълбочени тестове през следващата година, с оглед демонстрирането на технологията в бъдещо състезание на Льо Ман.
Но охлаждащата архитектура, създадена от студентите, може да означава големи постижения за света на електромобилите. „Студентските екипи като InMotion са важни за прекрачването на границите и тестването на нови технологии на практика, предизвикани от предизвикателни начинания като електрическата състезателна кола“, казва Хенк Ян Бергвелд, професор по електротехника в TU/e.
„По-бързото зареждане на батерията на електрическа кола със сигурност не е нещо, което виждаме всеки ден. Това е от решаващо значение за по-бързото възприемане на електромобилите на пазара“, заключава професорът.