Влезе в сила Законът за цифровите услуги (DSA) на ЕС

В Европа вече действат строги разпоредби за дейността на големите онлайн платформи
(снимка: CC0 Public Domain)

В петък, 25 август 2023 г., официално влезе в сила европейският Закон за цифровите услуги (DSA). Той задължава технологичните гиганти като Google, Facebook, Amazon и други да спазват строги разпоредби, като ги държи отговорни за съдържанието, публикувано от потребителите.

Въпреки факта, че законът е валиден само в ЕС, последиците от него ще отекнат в световен мащаб и компаниите ще трябва да коригират всички свои политики, отбелязва The Verge. Основната цел на DSA е да създаде по-сигурна онлайн среда. Платформите са инструктирани да намерят начини за предотвратяване или премахване на публикации, свързани с незаконни стоки, услуги или съдържащи незаконно съдържание, и да дадат възможност на потребителите да докладват за този тип съдържание.

Законът забранява насочената реклама въз основа на интимни предпочитания, религия, етническа принадлежност или политически възгледи на дадено лице и ограничава насочването на реклама към деца. Онлайн платформите трябва да бъдат прозрачни за това как работят техните алгоритми за препоръки.

Въвеждат се допълнителни правила за така наречените „много големи онлайн платформи“ – администраторите им са длъжни да предоставят на потребителите възможност да се откажат от системите за препоръки и профилиране, да споделят данни с изследователи и органи, да им сътрудничат с бърза реакция и мерки, както и да провеждат външен и независим одит на работата си.

Европейският парламент прие DSA през юли 2022 година. ЕС не изисква пълно съответствие от малките компании, а списъкът с големи онлайн платформи беше одобрен през април и им бяха дадени четири месеца, за да направят промени в своите политики. Големите онлайн платформи са тези с над 45 милиона европейски потребители. В момента има 19 имена в тази категория:

Alibaba AliExpress; Amazon Store; Apple App Store; Booking.com; Facebook; Google Play; Google Maps; Google Shopping; Instagram; LinkedIn; Pinterest; Snapchat; TikTok; Twitter; Wikipedia; YouTube; Zalando; Bing; Google Search.

Всяка от платформите е задължена да съобщава броя на потребителите си поне веднъж на шест месеца – ако той се окаже под 45 милиона през годината, платформата се изключва от списъка. Много от тези платформи вече са начертали стратегии за съответствие с DSA.

Google твърди, че вече отговаря на някои правила на DSA, като например позволява на блогърите в YouTube да обжалват премахването на видеоклипове и други ограничения. Компанията разшири своя Център за прозрачност на рекламите.

Освен това Google се ангажира да разшири достъпа до данни за изследователите, като им предостави повече информация за практическите аспекти на това как работят Google Search, YouTube, Google Maps, Google Play и Google Shopping. И накрая, компанията ще увеличи прозрачността на своите доклади, както и ще анализира „заплахата от разпространение на незаконно съдържание, заплахите за основните права, общественото здраве и гражданския дискурс“.

Meta, която притежава Facebook и Instagram, работи за разширяване на възможностите на своята платформа за централизирано рекламиране: всички реклами, насочени към европейски потребители, ще се съхраняват с всички метаданни – опции за насочване и тяхната действителна аудитория. Европейските потребители ще могат да изключат алгоритмите за препоръки, когато разглеждат Reels и Stories и когато търсят във Facebook и Instagram.

Услугата за кратки видеа TikTok също обяви, че нейните алгоритми за препоръчване ще станат незадължителни за потребителите в Европа, а емисиите „За вас“ и „На живо“ ще показват клипове „както от мястото, където живеят [потребителите], така и от целия свят“. Видеоклиповете ще се показват в хронологичен ред в емисиите „Абонати“ и „Приятели“. Европейските потребители на TikTok на възраст от 13 до 17 години вече няма да виждат персонализирани реклами, които преди това зависеха от тяхната активност в приложението.

Snapchat предприе подобна стъпка: европейските потребители ще могат да се откажат от персонализацията в секции Discover и Spotlight, а механизмите за класиране в тези канали ще бъдат публикувани в отделен отчет. Администраторите на услугата ще предоставят на потребителите разширена информация за премахването на техните публикации или акаунти, както и средства за обжалване на решението. Потребителите на възраст между 13 и 17 години вече няма да получават насочени реклами, а тези над 18 години ще имат контрол върху рекламите, които виждат.

Нарушаването на DSA заплашва платформите с глоба до 6% от глобалния им оборот. Европейската комисия и координаторът на цифровите услуги също са упълномощени да изискват от администраторите на платформите „да предприемат незабавни действия, когато е необходимо, за предотвратяване на сериозни щети”.

Платформа, която постоянно не отговаря на DSA, може да бъде спряна в ЕС. Американският корпорация Amazon и германският търговец на дребно Zalando вече протестираха срещу включването им в списъка на големите онлайн платформи.

Коментари по темата: „Влезе в сила Законът за цифровите услуги (DSA) на ЕС”

добавете коментар...

  1. Ден траур в ЕС

    Всички нормални здравомислещи европейски граждани да направят шествие с черни знамена и да се отчете Деня когато Свобода е Умъртвявена, вече няма да има свобода на словото, свобода и неограничен достъп до информация, до знания, до алтернатива на диктатурата.

  2. отвратително

    Евопския Союз става диктатор и цензор като комунистически Китай. Ужад все повече хора ще искат да скъсат е Евро Съюза.

Коментар