Досадният “спам” в електронната поща. Откъде идва този термин?

Нежеланите имейли тормозят всеки потребител на електронна поща
(снимка: CC0 Public Domain)

Всеки, който поне веднъж е използвал електронна поща, е запознат с понятието “спам”. Терминът вече се простира отвъд непоисканите имейли до досадни обаждания и печатни реклами. Но откъде идва наименованието спам? Нека да разберем. 

В допълнение към опасностите от съвременния спам (измамниците могат да получат достъп до потребителски данни чрез имейли), интересна е историята на произхода на самия термин. Явлението се появи в света доста отдавна, още в ерата на телеграфа. Исторически масовото изпращане по пощата се свързва по име с марка консервирана шунка в кутии.

Получаването на съобщение против волята на потребителите се е практикувало в Съединените щати още през 1860 г. Тогава са изпращани по телеграфна поща съобщения, рекламиращи дентална клиника до списък с адреси на Western Union. Но името на това явление, познато сега като спам, става популярно едва през 20 век.

Думата „СПАМ“ се появява за първи път преди Втората световна война (1937 г.), това е търговска марка на консервирана свинска шунка от американската компания Hormel Foods (основана през 1891 г.). Самата дума е комбинация от букви от две думи – SPiced hAM (което се превежда като “пикантна шунка”). В началото това бяха достъпни месни консерви: кайма от свинска плешка, вода, сол, подправки и консервант.

Консервите SPAM все още са популярни в Северна Америка и на други места по света
(снимка: CC0 Public Domain)

Консервираните храни бяха евтини, добре съхранявани и не е изненадващо, че през Втората световна война компанията започна да ги произвежда масово за нуждите на американската армия и да ги доставя на съюзници по ленд-лийз схема. По време на войната са произведени 45 359 тона от тази шунка.

Показателно е, че консервите SPAM все още са популярни в Северна Америка (и се продават в 48 страни), като сега асортиментът от шунка е значително разширен, но консервата и логото на марката запазват приемственост. В сайта на компанията се твърди, че всяка секунда в света се изяждат 12,8 кутии от тази шунка!

Но когато ВСВ приключи, огромни запаси от консерви трябваше да бъдат продадени по някакъв начин. Hormel Foods Corporation проведе агресивна маркетингова кампания, за да популяризира своя продукт сред обикновените американци. 

СПАМ реклами се излъчваха навсякъде, а в допълнение към външната реклама във всеки магазин за хранителни стоки, радио и вестници, промо група от 60 момичета обиколи САЩ с концерти. Това проработи и до 1959 г. бяха продадени милиард кутии шунка Hormel Foods.

Но такава натрапчива реклама измори потребителите и те започнаха активно да я осмиват. Британските комедианти Monty Python пуснаха пародиен скеч, в който думата СПАМ се повтаря многократно. Оттогава името на шунката се превърна в синоним на натрапчива реклама.

Терминът спам започна да се свързва с интернет и пощенските програми след появата на масовите имейли. През 1986 г. потребителите на Usenet бяха бомбардирани със съобщения за присъединяване към финансова пирамида на Дейв Роудс – имаше толкова много от тях, че потребителите си спомниха агресивната реклама на SPAM HAM и терминът започна да се използва официално.

Спамърите (тези, които изпращат непоискани писма) също еволюират – от богати африкански наследници и пирамиди за криптовалута. И обикновеният потребител прекарва до половин час на месец, анализирайки и изтривайки нежеланите писма. Така, че не забравяйте да настроите спам филтрите и бъдете скептични към досадните реклами.

Коментар