Как изкуственият интелект помага в медицината

Обслужването на пациенти става по-бързо и прецизно с помощта на изкуствен интелект
(снимка: CC0 Public Domain)

Едно от най-вълнуващите приложения на изкуствения интелект е в медицината. AI технологията там може да помогне в много аспекти, вкл. в диагностиката и автоматизацията на административни процедури, а в най-смелите сценарии – в хирургическите операции.

Стандартна практика за американските пациенти е да се обадят на своя застраховател, когато лекар им е предписал ново лекарство, тест или процедура. Основният въпрос е дали застраховката им ще го покрие. Може да отнеме няколко дни, преди пациентът да получи отговор на този въпрос, тъй като процесът изисква обработка на големи количества данни. Някои медицински институции сега се стремят да ускорят процеса с помощта на изкуствен интелект.

В застрахователната компания Humana агентите за обслужване на клиенти използват управлявания от изкуствен интелект инструмент Automation Co-Pilot на технологичната платформа Automation Anywhere, споделя Янг Чоу, един от мениджърите на платформата, който също е работил като педиатър в Kaiser Permanente в продължение на десетилетия.

Агентите взаимодействат с технологията чрез табло за управление, което им дава информация за клиента, с когото разговарят, разказа Чоу пред Business Insider. Представители на клиентите на застрахователните фирми обикновено проверяват базите данни за информация, като например как пациентът е застрахован и дали трябва да премине някакви допълнителни тестове, преди застрахователят да може да одобри процедурата. Автоматизиран инструмент, задвижван от AI, може да помогне на агентите да разберат, често в рамките на минути, дали дадена процедура е покрита от застраховката на пациента.

В публикация от февруари тази година Humana изчислява, че автоматизирането на някои административни процеси е помогнало за намаляване на времето, което служителите прекарват в документация, с 684 000 часа годишно. Компанията разкрива, че прокарва процеса на автоматизация вътрешно като дигитален работник на име „Ели“, за което по-рано съобщи Forbes.

Медицинските институции работят с повишено внимание, поради опасения за точността и поверителността. Въпреки това, генеративният изкуствен интелект идва със значителни рискове, за които често говори дори Сам Алтман – главният изпълнителен директор на OpenAI (компанията, разработила ChatGPT). Изходът от AI може да бъде изкривен, ако алгоритъмът се обучава на непълни данни. Той е склонен да измисля информация, известна като “халюцинации”.

Предвид опасенията за сигурността и поверителността в медицината, AI се прилага предпазливо и повече за задачи с по-нисък риск, като бързо придобиване и синтезиране на определени типове данни, уверява Чоу.

„Много здравни организации се опитват да разберат къде AI може да се използва в този спектър – къде е безопасно, къде може да се тества за известно време“, разказва мениджърът.

Междувременно държавното здравно осигуряване също се заема с въвеждане на изкуствен интелект. През последните години отделът за социални услуги в щата Ню Мексико автоматизира процеса на регистриране на раждане, отговарящ на изискванията на програмата Medicaid – сега регистрацията отнема около 10 минути вместо месец.

Агенцията нарича процеса „бебешки бот“, разработен с технология на IBM и SS&C Blue Prism и използван от няколко болници в щата и околните райони. Успехът на такива инструменти подтикна агенцията да използва автоматизация, задвижвана от AI, и за други административни функции, като индексиране на върната поща.

Индустрията изглежда е готова за по-голяма трансформация, тъй като се появяват нови AI инструменти и за отделните здравни специалисти. Така например, лекарите използват инструменти за изкуствен интелект, за да документират разговорите с пациенти и да опростят някои от документите, които обикновено трябва да подготвят, когато пациентите ги поискат.

В тази насока облачният доставчик Amazon Web Services, който изгражда AI приложения, наскоро пусна функционалност, наречена AWS HealthScribe, за да помогне на здравните специалисти да документират взаимодействието си с пациентите.

Коментар