
Не е тайна, че генеративните AI модели консумират огромно количество енергия по време на работа, но по-малко известно е, че обслужващите ги сървъри се нуждаят и от много чиста вода. Оказва се, че центровете за данни на компаниите, които поддържат работата на AI системите, хабят много вода и с времето потреблението на този ценен природен ресурс ще продължи да расте.
Използването на вода в центровете за данни на Microsoft се е увеличило с 34% от 2021 до 2022 г., според доклад на Associated Press. Миналата година компанията е изразходвала 6,4 млрд. литра. През същия период потреблението на вода от Google се е увеличило с 20%. Според експерти, изследвали въздействието върху околната среда на генеративните AI системи, голяма част от ръста на потреблението се дължи на увеличените работни натоварвания на изкуствения интелект.
Моделът OpenAI GPT-3, които стои зад популярния AI бот ChatGPT, е отговорен за загубата на повече от 320 хиляди литра по време на обучението си. ChatGPT „изпива“ 0,5 литра вода за всяка чат сесия, състояща се от 25 -50 заявки, отбелязва Datacenter Dynamics. Непрякото използване на вода също се взема предвид, включително разходите за електроцентрали, захранващи центъра за данни.
За Google статистиката се оказа изключително разнородна и варира при различните центрове за данни – много зависи от местоположението, сезона, технологията за охлаждане и нивото на потребление на вода от електроцентралите.
[related-posts]
Въпреки това, редица експерти са разтревожени повече от увеличаващото се потребление на енергия, отколкото на вода. Факт е, че голяма част от използваната вода се рециклира и използва повторно, докато същото не може да се каже за енергията. Освен това Microsoft, Google и други оператори на центрове за данни са заинтересовани от намаляване на потреблението на вода, така че ще предприемат всички необходими мерки, за да постигнат това.
По-рано Microsoft обяви, че възнамерява да стане „водно-положителна“, „въглеродно-отрицателна“ и с нулеви отпадъци до 2030 г., а още през следващата 2024 година да намали потреблението на вода в центровете за данни с 95%, в сравнение с 2021 г. Все още обаче няма точни дефиниции за някои термини, например никой не е казал подробно за какъв вид „водна положителност“ става въпрос. Може само да се предположи, че компанията възнамерява да изпуска повече вода в природата, отколкото консумира.
Като пример за „водна положителност“ може да се посочи Pepsi. След преминаване на водата през оборудването за закуски в района на Мексико Сити, компанията я пречиства до годна за пиене и я изпраща в друг завод – за измиване на картофи за чипс. По този начин повече вода действително отива в обращение, отколкото първоначално е взета от естествени източници.
OpenAI, чийто най-голям инвеститор е Microsoft, подчертава, че е наясно с високите нива на потребление на енергия и вода от изкуствения интелект и работи активно за подобряване на ефективността в тази област. Решението може да бъде създаване на по-ефективни алгоритми и хардуер за AI, въпреки че това ще отнеме известно време.
