TechNews.bg
E-обществоАктуалноНовини

Потребителите на генеративeн AI – между изкушението и страха

Приблизително един от всеки петима, изпробвали генеративен AI за работа, е получил “оскърбителен” резултат (снимка: CC0 Public Domain)

Потребителите, които използват генеративни AI алгоритми, имат редица притеснения. Основно сред тях е това за поверителността, неприкосновеността. Не по-малко са тревогите относно проблемите с авторски права и изкривяванията на съдържанието, генерирано от AI механизмите, разкри ново проучване.

90% от респондентите в анкетата са загрижени, че че има изкривявания и пристрастия, които могат да повлияят на точността, интонацията на генерираното съдържание или неговата уместност. Близо половината (47%) разкриват, че са имали случаи, в които са получили резултат, който те намират за не-безпристрастен, според изследването на Applause, доставчик на решения за тестване и цифрово качество. Докато други 18% от респондентите са получили отговори, които намират за оскърбителни.

Сериозна загриженост

Поверителността на данните е обект на сериозна загриженост. Повече от две трети (69%) от анкетираните заявяват, че е важно неприкосновеността да се има предвид при разработването на нови AI технологии. Почти толкова са и анкетираните, които смятат (67%), че повечето генеративни AI услуги по някакъв начин нарушават неприкосновеността на данните.

Проучването разкрива и опасения за нарушаване на авторските права. 91% споделят загриженост, че съдържанието, създадено с помощта на генеративен AI, може да бъде в разрез с нечии авторски права и да нарушава защитата на интелектуалната собственост. Повече от третина (37%) пък споделят, че са виждали „халюцинации“ в AI. Така са наречени категоричните отговори, които обаче не изглеждат оправдани от данните, на които е базирано обучението в основата на алгоритъма.


Активно използване на AI

И все пак, въпреки многобройните притеснения, 79% от респондентите признават, че активно използват услуга за генериране на AI. Интересното е, че на въпроса кои генеративни AI услуги употребяват, респондентите посочват най-често ChatGPT. Той излиза на първо място, следван от Bing на второ място, Bard на трето и GitHub Copilot на четвърто.

Повече от половината (59%) казват, че на работните им места се поддържат генеративни AI услуги. Около 23% е делът на тези, които говорят за съществуванието на известни ограничения за използването на технологията на работното място.

От данните изглежда, че усвояването на тези механизми е малко по-слабо в Европа, където 72% от анкетираните активно използват генеративни AI услуги. Малко под половината (48%) заявяват, че на работното им място се поддържат генеративни AI услуги. Четвърт споделят, че работодателите им не поддържат използването на технологията. ChatGPT отново е лидер.

Технология в развитие


Като знак, че генеративният AI оказва значително влияние върху резултатите от чатботовете, проучването показва 30% намаление на недоволството от чатботовете – в сравнение с предишно проучване през март тази година. Този път само 21% са казали, че са или „донякъде“, или „изключително“ недоволни от използването на чатботове. Това е 30% намаление на дела на недоволните в сравнение с аналогично проучване през март.

„Както показва изследването, генеративните AI услуги стават все по-масово използвани, включително на работното място. Технологията може да бъде изключително полезна. Тя се прилага за изпълнение на различни задачи – от оценка на кандидатури за работа до писане на бизнес-договори или дори, както отговори един от нашите респонденти в проучването, за писане на електронна танцова музика. Но е важно да се признае, че технологията все още се развива. Предубеденото, некоректно и вредно съдържание е голямо препятствие, което трябва да бъде преодоляно“, казва Роб Мейсън, технически директор в Applause.

Инвестиции в стратегия

„За да подобрим AI, трябва да инвестираме в стратегии – по отношение на събиране на данни, обучение и тестване – за идентифициране на лошо съдържание и предприемане на стъпки за отстраняване на проблемите. Тестването на резултатите с реални хора осигурява обратната връзка, необходима за разбиране на тези тънкости“, допълва Мейсън.

Проведено през август 2023 г., проучването е събрало вижданията на повече от 3100 професионалисти в цифровото тестване на качеството от целия свят относно техния опит с използването на генеративни AI услуги. То е продължение на AI проучване Applause, публикувано през март тази година, което се съсредоточи върху потребителските настроения около гласови приложения, чатботове и ChatGPT.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

OpenAI се надява на крупна инвестиция от Amazon

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Коментари