Българска AI ERP помага на избите да предложат идеалното вино

Дигитализацията на винопроизводството носи редица неоспорими ползи
(снимка: CC0 Public Domain)

Цялостна система за дигитализирано управление на производството на вино дебютира на изложението „Месомания, Пътят на млякото, БулПек и Wine&Spirits Show“. Решението се базира на ERP система, но има специален фокус върху управлението на акцизите и административните процедури, специфични за производството на спиртни напитки. Потребителите на технологията могат да се възползват и от вграден инструмент за създаване на собствен AI модул за автоматизиране на бизнеса.

Винената“ платформа се базира на утвърдена система за управление на бизнеса – ERP.BG. Обхваща всички процеси, от лозето до бутилката вино на рафта на магазина, осигурявайки пълна проследимост: събиране на реколтата, транспортиране, смилане, управление на ферментацията, отлежаване, бутилиране, дистрибуция и др. Пълната проследимост е традиционна за ERP системите, но в случая има две специфични подробности.

Управлението на акцизите и всички данъчни документи и декларации, свързани с производството на спиртни напитки, е функционалност, разработена специално за производителите на вино и спиртни напитки, обясни Стефан Николов от ITC Consult, внедрител на решението. „Във фирмите, произвеждащи винени продукти, има отделни работни позиции, посветени изцяло и само на административната подготовка за реализация на продукцията – попълване на формуляри и декларации, изпращане, ходене и внасяне на документите в съответните ведомства, свързани с данъците и регулациите на храни и напитки. Това са служители, които се занимават единствено с тази административна работа, която е огромна по обем“, обясни Николов.

От друга страна, ERP платформата има и особен фокус върху потребителските вкусове. „Виното е продукт, който всякога е различен. Лозата може да е една и съща, но реколтата е различна всяка година, съответно вкусът на виното никога не е еднакъв дори в две поредни години“, посочи Николов. Потребителите могат да харесват вкуса от една реколта и да не желаят виното от друга реколта – и това е нещо, което избите биха искали да знаят за своите клиенти. Това увеличава шансовете им да предложат идеалното вино.

Всяка реколта грозде е различна и всяка година виното е различно – затова дигитализацията на винопроизводството днес дава конкурентно предимство, според Стефан Николов, управител на ICT Consult (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Макар че дигитализацията на винопроизводството може да изглежда странно решение, то носи редица неоспорими ползи. „В традиционния формат на работа на винарните никой не знае себестойността на една бутилка, преди да е сложена тапата. С ERP винаги се знае кое колко струва в процеса на производство и каква ще е себестойността на една бутилка. Това позволява на избите да прилагат гъвкаво ценообразуване. Става дума за по-адекватно обслужване на клиентите, което всякога се явява конкурентно предимство,“ посочи Николов.

Нотификациите са друга специфична функция на „винената“ ERP. Във винопроизводството измерванията са особено важни: захарност, спиртно съдържание, температура. Тези показатели говорят за процеса на ферментацията. Те се променят много динамично. При достигане на определени показатели на въпросните критерии ERP платформата изпраща нотификации до служителите, за които е важно незабавно да узнаят кога е достигната дадена температура или дадено ниво на определено съдържание във виното.

И винарните, и всички други потребители на ERP.BG вече могат да се възползват и от вградения в нея инструмент за създаване на „собствен“ AI. Това означава фирмата да развие самостоятелна версия на алгоритми с изкуствен разум, които са способни да обслужват вътрешните и външните процеси в конкретната организация.

Ние всички знаем какво е ChatGPT и мнозина сме го пробвали. Ако му зададем въпрос, той може да ни даде общ отговор на база на всичко, което намери в интернет по темата. Но ако го запитаме за нещо, специфично за конкретен продукт на собствената ни организация, едва ли може да ни каже кой знае какво“, разказа управителят на ERP.BG – Иван Аржентински. Това е дало повод на компанията да разработи инструмент, чрез който всяка потребителска организация може да създаде собствен чатбот-механизъм, познавайки собствените продукти, история на фирмата, ценности, събития.

Този чатбот може да бъде трениран, например, да отговаря на запитвания от клиенти за конкретен вид вино от реколта от определена година. Може също да бъде обучен да работи вътрешно: да отговаря на самите служители на въпроси като графици за отпуски, дистрибутори в определени региони и др.

Само за 3-4 месеца ERP.BG е разработила дигитален инструмент, с който малките и средните фирми могат да създават и развиват свои собствени AI системи, разкри управителят на компанията Иван Аржентински (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Идеята е да можем да създадем армия от ботове, които да помагат в изпълнението на конкретни задачи. Един бот може да помага в административното обслужване на колегите. Друг – да посреща клиентските запитвания. Трети може да помага в отдела за техническа поддръжка“, обясни Аржентински. Този AI модул може да се разглежда като услужлив колега, който познава историята на фирмата, проведените разговори, наличните документи, настъпилите събития – всезнайко, който знае всичко за организацията и нейните продукти или услуги.

Създаването на инструмента е породено от нуждата от своеобразен „ChatGPT” за всяка конкретна организация с нейната специфика. Но ако големите корпорации могат да си позволят да инвестират милиони в създаването на подобна собствена разработка, малките и средните фирми нямат такъв ресурс. „Затова ние решихме да вградим в ERP системата този инструмент за създаване на собствен AI алгоритъм“, обясни Аржентински.

Въпросното създаване не изисква познания по програмиране. Интерфейсът е лесен, интуитивен, в него се задават критерии и процедури посредством съвсем обикновен текст, набран с човешки думи.

Във винопроизводството измерванията са особено важни: захарност, спиртно съдържание, температура (снимка: CC0 Public Domain)

“AI в бизнеса е текущ процес. Той не е еднократно събитие. Не можем да кажем „внедрихме AI” и край, готово. Това е перманентно обучение, постоянно усъвършенстване, накратко – еволюция“, обясни Аржентински. Всеки бот, базиран на новия инструмент, се развива едновременно с работата на служителите и с общуването с крайните клиенти. Той натрупва знание от всяка реплика и от всяко взаимодействие.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар