Празничният сезон настъпва, също и фишингът с луксозни марки

Измамите около предстоящия онлайн шопинг ще се фокусират върху “супероферти” за луксозни марки (снимка: CC0 Public Domain)

С наближаването на празничния сезон се увеличава и онлайн пазаруването, а с него се задава и неизбежният скок на киберзаплахите. Тази година следва да очакваме ръст на фишинг измамите, свързани с луксозни марки.

Вече са налице 13% ръст на злонамерените писма и „промоции“, свързани с поръчките и процесите на доставка през октомври 2023 г., в сравнение със същия период от миналата година, отчита Check Point Research (CPR) въз основа на последните данни за киберопасностите. Компанията предупреждава за „усъвършенствана“ схема, при която измамниците използват за примамка известни луксозни марки като Rolex, Ray-Ban и Louis Vuitton.

Хитри тактики

Киберпрестъпниците създават измамни имейли, обещаващи значителни отстъпки за стоки с традиционно високи цени. Самите имейл адреси са манипулирани хитро, за да изглеждат като истински. Техниките за измама водят потребителите до фишинг уебсайтове, които имитират сайтовете на официалните марки, представлявайки сериозен риск за потребителите, които са подканени да въведат чувствителна информация като данни за кредитни карти или най-малкото логин данни.

Изследователите подчертават, че секторите на услугите за доставка и корабоплаването са на прицел по време на интензивното пазаруване, което започва с т. нар. Черен петък и наплива за коледно пазаруване в последния момент. Потребителите следва да бъдат внимателни и да обръщат голямо внимание на произхода на електронните писма и валидността на свързаните домейни, за да не станат жертва на тези сложни измами.

Най-предпазливи трябва да бъдат пазаруващите, които получават примамливи оферти за луксозни стоки с големи намаления. Под прикритието на „невероятните“ оферти за Черен петък потенциалните жертви ще получават имейл съобщения, представящи се за промоции на луксозни марки като Rolex, Ray-Ban и Louis Vuitton. Писмата примамват с нереално ниски цени и насочват наивните купувачи към уебсайтове с URL адреси, несвързани с действителните марки.

При щракване върху която и да е от тези измамни връзки потребителите, без да подозират, попадат на измамнически уебсайтове, старателно проектирани да приличат на официалните сайтове на марките, които имитират. Със своите оферти за луксозни стоки, предлагани на невероятно ниски цени, тези измамнически сайтове неизбежно привличат потребителите в празничния устрем за пазаруване. Острата опасност се крие в злонамерените схеми на тези уебсайтове, тъй като те примамват потребителите да въвеждат чувствителни данни за свои профили и банкови сметки – истинска златна мина за киберизмамниците.

Майсторски изработени сайтове

Фишинг уебсайтовете, които са създадени за кражба на чувствителна информация, са доста майсторски изработени. Те до голяма степен наподобяват оригиналните брандове. Съмнението трябва да започне оттам, че предлаганите луксозни марки се рекламират с „абсурдно намалени цени“, казват експертите. Самите собственици на луксозните брандове обичайно не подозират за съществуването на измамните страници, в които са пометени лога и отличителни символи на реномираните марки.

С цел да подмами крайните потребители да предоставят доброволно своите идентификационни данни, ефективният URL фишинг използва тези майсторски създадени уебсайтове и примамливи оферти и така събира ценни данни за кредитни карти, потребителски имена, пароли и други форми на лични данни.

Бъдете нащрек

Потребителите трябва да подхождат със здравословна доза съмнение, следвайки принципа, че ако е твърде хубаво, за да е истина, то навярно действително не е истина, а по-вероятно – измама. Затова преди каквито и да е решения за покупка потребителите е добре да разгледат метаданните на писмата – адрес на изпращача, домейн – вглеждайки се за малки несъответствия, например малки грешки в „правописа“ – разменени, излишни или липсващи букви, например.

Тъй като киберзаплахите продължават да нарастват с навлизането в празничния сезон за пазаруване, купувачите трябва да бъдат все по-бдителни и да проверяват многократно всички предложения, особено тези, които са твърде примамливи или с краткосрочна „супер-оферта“, която ги подтиква да побързат.

Коментар