Метео-приложенията се профилират и развиват чрез AI

Все повече приложения за прогноза за времето интегрират данни за замърсяването на въздуха (снимка: CC0 Public Domain)

Приложенията за прогнози за времето постоянно се усъвършенстват, като в тях вече се вграждат и алгоритми с изкуствен интелект. Същевременно се разработват и по-тясно профилирани версии с акценти върху по-специфични начини на използване – за планинарство, за справяне с бедствени ситуации и др. Но специалистите от бранша са на мнение, че и в тази сфера си има специфични проблеми, като например недостиг на финансиране за стартъпи.

Пътуването по света с велосипед в продължение на две години може да е физическо предизвикателство за повечето от нас, но Зоуи Ашбридж е намерила начин да направи въртенето на педалите малко по-лесно. Тя и нейният партньор и спътник Стюарт използват приложение, наречено Windy, за да проследяват посоката на вятъра.

„Използваме го ежедневно“, казва 33-годишната Зоуи, която е от Шропшир, Великобритания. „Това ни спестява загуба на време и енергия. Виждате ли – нашите велосипеди тежат около 30 до 40 кг.; ако се движим срещу вятъра, карането е изтощително. Защо да прекарваме два часа в изнурително колоездене, когато на следващия ден същото разстояние ще отнеме 30 минути?“

Приложенията за времето стават все по-подробни, но и се профилират – благодарение на напредъка на изкуствения интелект. Това означава повече актуализации в реално време и персонализирани препоръки.

„Прогнозните модели стават по-точни… и това със сигурност се дължи на техническия напредък“, казва Стивън Смит, главен изпълнителен директор на американската Accuweather. Неговият бизнес се занимава с прогнозиране на времето от 1962 г., когато първият му клиент е компания за природен газ, пожелала да може да планира по-добре зимното търсене.

„Крайната цел е при климатични екстреми да помогнем за спасяването на животи и да защитим собствеността, а в останалото време да помогнем на хората да вземат най-добрите решения за въздействието на времето – например да си вземат ли чадър на излизане от къщи и да тръгнат ли по-рано за работа“.

Профилирани приложения за времето

В Метеорологичната служба на Обединеното кралство едно от най-големите технологични разработки през последната година е подобряването на дигиталните метеорологични карти и данните, които се наливат в тях. „Можете да видите как се изменя времето в реално време и какво идва към вас“, казва Софи Йоманс-Смит, продуктов мениджър в приложението на Met Office. „Ако има силен дъжд, можете да погледнете прогнозата за дъжд на живо и да видите накъде отива дъждоносният облак. Ние постоянно подобряваме технологията, която е в основата, и разширяваме обхвата на доставчиците на данни, за да направим подобрения.“

В опит да приспособи продуктите си повече, Met Office въведе специализирани прогнози за конкретни типове ползване: за плажове и за планини. „В прогнозата за плажа ви казваме колко е ветровито, какви ще бъдат вълните… и дори си партнираме с Кралската национална служба на спасителните лодки“, казва Йоманс-Смит. „Прогнозите за планините показват ще бъде времето на върха на планините и долу, на нивото на земята.“

Междувременно въпросната служба обяви през август, че е обединила усилията си с шотландската авиокомпания Loganair, за да подобри още повече точността на своите прогнози. Сензори, монтирани на самолетите на Loganair, наблюдават условията на околната среда около самолетите по време на полетите. Твърди се, че тези данни помагат да се прогнозират по-добре екстремни метеорологични условия, а също и да се определят локализираните гръмотевични бури и мъгли.

Финансиране на стартъпи

Ерик Фльоер е основател на ForecastWatch – американска компания, която анализира и съпоставя ефективността на доставчиците на прогнози за времето, включително мерки за точност. Той казва, че синоптиците продължават да обръщат повече внимание на възможно най-бързата комуникация на фона на изменението на климата, което прави метеорологичните модели по-променливи.

„Технологичните подобрения доведоха до подобрения в прогнозите, те са по-прецизни и надеждни. Сега хората ги използват по няколко пъти на ден. Просто има повече приложения на прогнозите на времето в реално време. [И все пак] за синоптиците е по-трудно да идентифицират екстремното време, тъй като е рядко, но се обръща повече интерес и внимание на „как по-добре да прогнозираме екстремното време?“ Въпреки това мисля, че липсва достатъчно финансиране за стартъпи в тази област.“

Той предполага, че липсата на финансова подкрепа за младите фирми за метеорологични приложения по ирония на съдбата се дължи на … времето. По-конкретно – защото регионът на Силициевата долина в Северна Калифорния, родина на много технологични инвеститори, обикновено не страда от екстремни климатични прояви. „Забележително е, че Силициевата долина няма променливо време, което означава, че рисковите капиталисти там не мислят да инвестират в подобно нещо“, казва той.

Повече AI в приложенията

Обратно в Accuweather, Смит казва, че неговите екипи са започнали да изграждат бази данни с изкуствен интелект (AI) още в края на 80-те години на миналия век, за да помогнат при прогнозирането на времето. Сега индустрията използва AI, за да превежда автоматично отчетите си на различни езици.

„Имаме глобална аудитория с над 100 езика и диалекта, така че всички наши продукти трябва да бъдат преобразувани в редица различни езици, които могат да се използват от потребителите“, казва той. „Най-новият начин за използване на AI е свързан с генерирането на реч и сглобяването на фрази, които могат да бъдат много подробни. Да има наводнение някъде може да е проблем за мнозина, ако пътуването до работното място минава през наводнения район, затова всеки език е важен“.

Качество на въздуха

Смит добавя, че Accuweather инвестира повече, за да гарантира, че потребителите са информирани за лошото време, но и за качеството на въздуха.

„Голяма част от това, което правим, продължава да се фокусира върху здравето и безопасността“, казва Смит. „Повече хора се интересуват от качеството на въздуха, например въздействието от излизането навън за бягане. Можем да покажем каква ще бъде прогнозата за замърсяване на въздуха, какъв ще бъде [приземният] озон и други дразнители.“

Той също така казва, че ако има горски пожар, компанията може да предвиди посоката на дима, силата и температурата. „Става въпрос за подобряване на предупрежденията и визуализациите“.

Коментар